Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: partitioneren  (gelezen 1884 keer)

Offline rutgerr

  • Lid
partitioneren
« Gepost op: 2011/08/28, 21:31:55 »
Hey,

Ik zou mijn harde schijf eens graag grondig partitioneren en heb daarbij enkele vragen:

Er bestaan dus 3 ( waar ik weet van heb toch  ;) ) soorten partities.

Swap: extra geheugen
/home: voor de persoonlijke gegevens
/ voor de installatie van het Linux pakket.
Ik maak meestal nog een extra data partitie.

Deze swap partitie, kan deze door bijvoorbeeld fedora en ubuntu gebruikt worden?

De /home partitie, bevat deze ook instellingen en dergelijke? Zodat je bij een clean instal op de / partitie nog instellingen behoud, of dient deze enkel voor opgeslagen documenten en dergelijke?

Alvast bedankt voor de info.

Greetz

Offline jan11000

  • Lid
Re: partitioneren
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/28, 21:45:59 »
Standard wordt linux geinstalleerd met 2 partities, nl / en swap.
Sommigen maken er / swap en /home van, zodat bij herinstallatie de home nog gebruikt kan worden voor de instellingen.
Veel instellingen worden in je home map gezet, wel als verborgen map dus bijv .map
Belangrijk is bijv firefox en email map deze kun je weer terugzetten en dan heb je alle mails en favorieten etc.

Offline axelv

  • Lid
Re: partitioneren
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/28, 22:08:39 »
Deze swap partitie, kan deze door bijvoorbeeld fedora en ubuntu gebruikt worden?
Ja, kan gemakkelijk, bij sommige distrubuties hoef je niets te veranderen, bij sommige moet je de /etc/fstab regel aanpassen naar:
/dev/sdax        none            swap    sw              0       0     # a en x te vervangen door swappartitie

Offline rutgerr

  • Lid
Re: partitioneren
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/29, 17:52:40 »
Hey,

Welke tips bedoel je?  :) Het aanmaken van partities lukt me wel, ik was gewoon even opzoek naar de exacte betekenis. En deze ken ik nu  :D

Heel erg bedankt

Greetz

Offline rutgerr

  • Lid
Re: partitioneren
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/30, 20:48:15 »
Hey,

Partitioneren met ubuntu lukt me normaal steeds. Ik wou hiernaast ook eens fedora proberen, omdat ubuntu hier op gebaseerd is. Partities aanmaken verschilt niet zoveel ten op zichten van ubuntu. Maar toen ik steeds de melding kreeg dat er geen vrije ruimte meer was, en toch 170 GB aan vrije ruimte zag maakte ik me een beetje zorgen. En dit bij zowel de 32 als 64 bits versie.
Ik heb het ook daarom bij ' andere distributies ' gepost.

Sorry voor het eventuele ontstane misverstand.

Greetz 

Re: partitioneren
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/30, 20:57:58 »
Hey,

Partitioneren met ubuntu lukt me normaal steeds. Ik wou hiernaast ook eens fedora proberen, omdat ubuntu hier op gebaseerd is. Partities aanmaken verschilt niet zoveel ten op zichten van ubuntu. Maar toen ik steeds de melding kreeg dat er geen vrije ruimte meer was, en toch 170 GB aan vrije ruimte zag maakte ik me een beetje zorgen. En dit bij zowel de 32 als 64 bits versie.
Ik heb het ook daarom bij ' andere distributies ' gepost.

Sorry voor het eventuele ontstane misverstand.

Greetz 

Klein correctie: Ubuntu is niet gebaseerd op Fedora maar op Debian.  ;)

Offline rutgerr

  • Lid
Re: partitioneren
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/31, 17:41:43 »
Sorry had ik moeten weten  :-[

rutger@rutger-P5Q:~$ df -h
Bestandssysteem            Grtte Gebr Besch Geb% Aangekoppeld op
/dev/sda7              20G  6,2G   12G  34% /
none                  2,0G  744K  2,0G   1% /dev
none                  2,0G  1,3M  2,0G   1% /dev/shm
none                  2,0G  108K  2,0G   1% /var/run
none                  2,0G     0  2,0G   0% /var/lock
/dev/sda5              97G   52G   40G  57% /media/data_linux

Ik maak er niet veel uit op :| Kan het zijn dat dit enkel de aangekoppelde partities geeft, en omdat die free space niet aangekoppelt is, vind ik hier niets van terug?

Maar er is effectief een 170 Gb gewoon leeg op m'n harde schijf. Dit geeft hij in de setup ook weer als free space.

Ik heb die ruimte ook vroeger effectief 'opengelaten ' En ubuntu kan z'n partities zelf toch niet groter maken?

Het is misschien handig om op m'n ander topic verder te gaan?

Greetz

Offline rutgerr

  • Lid
Re: partitioneren
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/06, 07:21:42 »
Ik heb met Gparted zelfs nog extra ruimte vrijgemaakt, ik zat trouwens ook aan m'n maximum van primaire en logische partities. Ik heb enkele oudere partities weggedaan, maar nog steeds krijg ik dezelfde melding. En volgens Gparted is er nog ruimte zat.

Greetz

Offline softbart

  • Lid
Re: partitioneren
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/06, 09:45:03 »
Het is beter gparted uit te voeren vanaf een live-cd. Tijdens een normale sessie zijn teveel partities gekoppeld en kunnen daardoor niet gewijzigd worden.

groet,

Theo

Offline rutgerr

  • Lid
Re: partitioneren
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/13, 20:57:41 »
Hey,

Het is uiteindelijk gelukt. Ik heb op een extended partitie gemaakt en daar enkele logische partities op aangemaakt. En toen werkte het :) Volgens mij had ik te weinig primaire partities ter beschikking en daarom werkte het niet.

Greets Rutger