Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Omschakelen van ene draadloze netwerkkaart (ingebouwd) naar de andere (USB)  (gelezen 1376 keer)

Offline Klojum

  • Lid
Hey guys,

Vraagje aangaande mijn HP Compaq Core2Duo laptoppie. Hierop draait Ubuntu 10.10 (en WinXP, dualboot) op, allemaal prima.
De laptop heeft een ingebouwde Intel 3965ABG wireless kaart met de standaard 54Gb snelheid.

Als alternatief heb ik de USB wireless dongle van m'n AC Ryan Mini mediastreamer. Dat is een 802.11n stick die op 150Mb/s kan connecten (en wat onder Windows ook prima lukt). Het is er eentje met een Realtek 8192-nogwat chip, die wordt op zich prima ondersteund door Ubuntu, ook daar geen probleem.

Aber.... Ik krijg nog met geen mogelijkheid de Intel-nic uitgeschakeld, en de AC Ryan / Realtek usb-stick ingeschakeld. Hoe kan ik schakelen tussen die twee wireless-kaarten, want Ubuntu kent alleen "aan/uit", en dat geldt meteen voor alle draadloze kaarten tegelijk. Zo lijkt het, tenminste. En ik wil wel graag de snellere 150Mb/s usb-kaart gebruiken.

Hoe kenne we dat voor mekaar krijge? ???
Zijn hier tooltjes voor?

Klojum,

Volgens mij moet zeker mogelijk zijn om via NetwerkManager de verbinding via de Intel uit te zetten.

Andere mogelijkheden:
In een terminal de intel-module ontladen.
sudo rmmod iwl3945
Zie ook: http://forum.ubuntu-nl.org/internet-en-draadloos/script-802-11g-mimo-kaart-aktiveren/

De intel-module iwl3945 gaan blacklisten.

En de dratische.... De Intel WiFi-kaart demonteren.
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline Reijer

  • Lid
Hey guys,

Vraagje aangaande mijn HP Compaq Core2Duo laptoppie. Hierop draait Ubuntu 10.10 (en WinXP, dualboot) op, allemaal prima.
De laptop heeft een ingebouwde Intel 3965ABG wireless kaart met de standaard 54Gb snelheid.

Als alternatief heb ik de USB wireless dongle van m'n AC Ryan Mini mediastreamer. Dat is een 802.11n stick die op 150Mb/s kan connecten (en wat onder Windows ook prima lukt). Het is er eentje met een Realtek 8192-nogwat chip, die wordt op zich prima ondersteund door Ubuntu, ook daar geen probleem.

Aber.... Ik krijg nog met geen mogelijkheid de Intel-nic uitgeschakeld, en de AC Ryan / Realtek usb-stick ingeschakeld. Hoe kan ik schakelen tussen die twee wireless-kaarten, want Ubuntu kent alleen "aan/uit", en dat geldt meteen voor alle draadloze kaarten tegelijk. Zo lijkt het, tenminste. En ik wil wel graag de snellere 150Mb/s usb-kaart gebruiken.

Hoe kenne we dat voor mekaar krijge? ???
Zijn hier tooltjes voor?
Wellicht kan in het BIOS de kaart uitgezet worden ?
Reijer.

Offline Klojum

  • Lid
De hele Intel-kaart uitbouwen is ietwat te drastisch voor me, want de USB-wireless plug is in principe alleen voor thuis bedoeld, voor de AC Ryan PlayonHD Mini (waar die ook vandaan komt). Onderweg voldoet de ingebouwde Intel-nic meer dan genoeg.

Ik hoopte eigenlijk op 'tijdelijke' oplossingen die weer ongedaan zijn bij de eerstvolgende (re)boot. Als de terminal-oplossing dat bewerkstelligt, dan is dat al een bonus. De networkmanager werkt alleen met netwerkprofielen en niet zozeer met hardware, zo lijkt het.

Ik had eigenlijk gedacht dat dit "probleem" vaker zou voorkomen, maar er moet altijd iemand de eerste zijn...
Maar ik zal ook nog eens naar de NetwerkManager kijken. De BIOS is wellicht ook een optie, maar volgens mij moet het toch ook simpeler kunnen.

Offline jacq

  • Lid
Niets uitzetten. Niets veranderen.
Ubuntu 10.10 opstarten en daarna de andere bijsteken.
Dan ziet men in network manager beide. Zo is dat hier tenminste