Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe harde schijf is wel niet vol  (gelezen 2083 keer)

Offline knipje

  • Lid
Externe harde schijf is wel niet vol
« Gepost op: 2014/01/01, 14:51:24 »
Hoi,

Ik maak veel gebruik van externe harde schijf en USB sticks. Het vervelende is nu dat ik hier wel files op kan zetten, maar het wissen ervan is lastig. Als ik eerst de schijf of stick helemaal vol zet, en later weer wis, dan geeft Nautilus aan dat de schijf leeg is. Als ik vervolgens opnieuw files op deze schijf/stick wil zetten geeft nautilus aan dat er niet voldoende ruimte is omdat de schijf vol is. En dat is dus de schijf waarvan ik juist alles files heb gedeleted, en waarvan Nautilus tevens aangeeft dat deze leeg is.  >:(

Ik denk dat er ergens een foutje zit in de FAT, maar hoe kan ik dat oplossen? Ik wissel regelmatig documenten uit tussen windows en ubunbtu. Ik denk dat het hier iets mee te maken heeft.

Is er een tooltje waarmee ik m.b.v. ubuntu de schijf echt leeg kan maken? :D

Ik hoop dat er iemand is de mij hiermee kan helpen.

Re: Externe harde schijf is wel niet vol
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/01, 15:18:12 »
Heb je de files verwijderd of in de prullenbak gegooid?
In het eerste geval zijn ze echt weg en heb je weer ruimte, in het tweede geval zie je ze niet meer, maar nemen ze in de prullenbak nog wel ruimte in.

Is het probleem opgelost als je de prullenbak van je ext HDD/stick leegmaakt?

Offline knipje

  • Lid
Re: Externe harde schijf is wel niet vol
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/01, 15:27:05 »
Hoi,

Soms helpt het om de prullebak leeg te maken. Maar vaak niet. De files worden soms direct verwijderd, omdat ze te groot zijn voor de prullebak. Ondanks dat lijkt het erop dat de schijf nog vol is.

Offline knipje

  • Lid
Re: Externe harde schijf is wel niet vol
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/01, 15:28:24 »
Kort samengevat, meestal is de prullebak leeg, is er ruimte op de schijf, en kan ik toch niet files op de schijf zetten. En dat is vervelend.

Re: Externe harde schijf is wel niet vol
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/01, 15:33:44 »
Ik had laatst ook een raar probleem met een ext HDD: toen ik de prullenbak wilde legen dacht Linux dat er >x TB(!) in zat....heel veel rare kleine files....
Legen ging een eeuwigheid duren; even formatteren was zo gebeurd.

Misschien helpt opnieuw formatteren voor jou ook?

Offline knipje

  • Lid
Re: Externe harde schijf is wel niet vol
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/01, 15:48:20 »
Het formateren is inderdaad het enige wat helpt. Is alleen wel wat gedoe. Ik heb de indruk dat als ik iets verwijder, ik de prullenbak niet leeg maak, en dan schijf verwijder, de prullenbak in een later stadium ook niet meer te legen is. Ik probeer nu zo veel mogelijk de prullenbak te lagen, meteen nadat ik alles gedeletet heb. Maar een vergissing, en je kunt alles formatteren.


Het gekke is dat als ik de stick alleen voor windows gebruik ik dit probleem niet heb. Ik ben bang dat ik dus altijd de prullenbak consequent leeg moet maken, en vooral opletten dat ik het niet vergeet.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Externe harde schijf is wel niet vol
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/01, 16:05:56 »
Probeer ook eens, nadat je alles verwijderd hebt, de map .Trash te verwijderen. Helpt dat?
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline joop905

  • Lid
Re: Externe harde schijf is wel niet vol
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/01, 16:15:06 »
Sneltoets-combinaties  Ctrl h