Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?  (gelezen 9677 keer)

« Laatst bewerkt op: 2011/09/12, 14:01:21 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/09/12, 12:22:53 »
Godallemachtig.  XD  XD  XD

Dat zou leuk worden bij de ondersteuning en bij de documentatie, zeg.  :evil:

Gewoon bij de LTS-versies blijven, mensen....

Offline Tom

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/09/12, 12:26:16 »
Ja had het ook al gelezen en weet niet wat ik er van denken moet ,dus breek ik mijn kopje er niet over.
Dat die zes maandelijkse uitgaves te veel of te snel zijn daar ben ik wel van overtuigt ,mijns inziens zou een 1 jaarlijkse uitgave beter zijn.
Zoals ze het nu doen kan het niet blijven is wel mijn persoonlijke mening.
Of eventueel een soort van Rolling release ,maar wie ben ik nietwaar .. juist. XD
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/09/12, 12:30:00 »
Geen slecht idee. Wie met ultieme stabiliteit gebaat is, heeft de long term release. Wie het nieuwste wil, kan stapsgewijs de nieuwe ontwikkelingen krijgen op het ogenblik dat die klaar zijn.

Offline Bloom

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/09/12, 12:30:20 »
Ik vind ook dat ze er dan beter een rolling release van kunnen maken voor de gewone versie en elke drie jaar een LTS uitbrengen.

Offline petervs

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/09/12, 12:59:28 »
Geen slecht idee. Wie met ultieme stabiliteit gebaat is, heeft de long term release. Wie het nieuwste wil, kan stapsgewijs de nieuwe ontwikkelingen krijgen op het ogenblik dat die klaar zijn.
En door elke maand een nieuwe uitgifte te doen, wat de "druk" om toch bepaalde aanpassingen in de ubuntu versie te doen toch minder groot maakt, want het uitstel zal dan niet meteen 'n half jaar duren, zal de stabiliteit juist ook nog kunnen verbeteren.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/09/12, 13:08:18 »
Voorkeur voor rolling release en LTS versies.Iedere maand lijkt me een beetje teveel van het goede.
Kubuntu 20.04

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/09/12, 13:22:43 »
Hmmm. De argumenten uit het artikel zijn valide maar of de oplossing dat ook is. Als het een cultuur probleem is los je dat niet op door meer deadlines te stellen.

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/09/12, 13:28:37 »
+1 voor rolling release en een lts versie.
Rolling release heeft mijn voorkeur, met name om twee redenen. Ik heb graag een up to date systeem en vind het dan ook vervelend om af en toe een half jaar te moeten wachten voor officiele ondersteuning, als een nieuwe versie van een programma het net niet haalde in een nieuwe release, bijv Vim 7.3 in 10.10.
Het tweede voordeel is, dat upgraden niet meer nodig is. Ik los liever problemen op na het updaten van enkele pakketten, dan na een complete upgrade waarbij het hele systeem veranderd is. Verse installaties ieder half jaar ben ik ook niet zo'n fan van. Rolling release is een van de redenen waarom ik thuis op Arch overgestapt ben.

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/09/12, 14:11:50 »
Of zoals Bodhi semi-rolling. Bodhi ondersteunt haar stabiele versie 5 jaar, maar vult die wel aan met nieuwe versies. ECHTER, die nieuwe versies moet je dan wel zelf installeren via Synaptic. Dan kun je dus ultiem stabiel blijven of gewoon wat nieuwers kiezen. Is dat geen beter idee voor Ubuntu? Anders gewoon houden zoals het is.

Offline h2o

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/09/12, 14:33:43 »
Voorkeur voor rolling release en LTS versies.Iedere maand lijkt me een beetje teveel van het goede.
Juist, hiermee ben ik het helemaal eens. Een LTS versie voor hen die stabiel willen draaien, een rolling release voor hen die de nieuwere dingen willen draaien. Meer de Debian way of life. Bevalt mij trouwens prima. Dan is er ook niet meer zo'n druk om iets in elkaar te knutselen, maar kan alles netjes op tijd kant-en-klaar worden toegepast.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/09/12, 14:41:45 »
Tja, hoe meer releases hoe meer problemen denk ik; het gaat ten koste van stabiliteit en kwaliteit.

De LTS-versies lijken het aangewezen pad, maar ik vraag me af in hoe verre die testen dan ook echt gedaan zijn; alle mankracht gaat toch naar die hoop tussenversies.

Geen goede zaak, en zo wordt Ubuntu alleen nog maar een hype.

Ik geloof ook dat een rolling release opzetten (desnoods met de nieuwe LTS om aan te vangen) een betere keuze is; hetgeen nu gebeurt is enkel maar ontwikkelen om  te ontwikkelen en het gaat ten koste van veel, héél veel.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/09/12, 14:47:07 »
als ze dit echt doen ga ik een andere distro zoeken, ik ga zoeizo niet elke maand upgraden, een volledige upgrade kost langer dan een normale update en vaak lever het toch wel een of twee problemen op.
ook word bij sommige programma's na een upgrade altijd het standaard configuratie bestand terug gezet, zodat je alles weer opnieuw kan instellen.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline h2o

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/09/12, 14:57:06 »
Ze zouden ook voor drie versies kunnen gaan:
Een LTS versie
Een Roling Release stabiel. Een versie die stabiele pakketten bevat (vergelijkbaar met Debian testing)
Een Rolling Release onstabiel. Een versie met alleen nieuwe pakketten.

Vergelijkbaar dus met Debian die dit ook kent.
Ik weet zeker dat dan de LTS en de RR stabiel goed aan zullen slaan.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline Dave

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/09/12, 16:34:55 »
Zie het nut van een tussen versie absoluut niet.
Of je gaat voor LTS of voor het nieuwste en sla je eens over ook geen probleem immers.
Niks moet immers.
Ken er nog steeds die geheel probleemloos met 8.04 werken.

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/09/12, 17:45:18 »
Ze zouden ook voor drie versies kunnen gaan:
Een LTS versie
Een Roling Release stabiel. Een versie die stabiele pakketten bevat (vergelijkbaar met Debian testing)
Een Rolling Release onstabiel. Een versie met alleen nieuwe pakketten.

Vergelijkbaar dus met Debian die dit ook kent.
Ik weet zeker dat dan de LTS en de RR stabiel goed aan zullen slaan.

En dan? Dan zou volgens jou plan Ubuntu gewoon een Debian worden met een ander schilletje (Unity)?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/09/12, 17:54:11 »
Wat ze nu voor 11.10 aan het doen zijn, zou onmogelijk zijn met een rolling release. De ganse basis van de gnome desktop, gnome 2, wordt eruit gehaald en vervangen door gnome 3. Een complete ommezwaai, die een volledige heropbouw vraagt van het systeem (desktop dan toch), en dus onmogelijk geleidelijk via maandelijkse updates zou kunnen aangeboden worden.

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/09/12, 19:07:38 »
Wat ze nu voor 11.10 aan het doen zijn, zou onmogelijk zijn met een rolling release. ...
Arch is ook gewoon overgestapt van gnome2 naar gnome3. Het enige verschil was dat die update iets langer op zich liet wachten, omdat er meer tijd voor testen is genomen. En uiteraard werd er een waarschuwing bij gegeven, dat het nogal een flinke update betrof die evt. voor problemen zou kunnen zorgen.

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/09/12, 21:01:17 »
Wat ze nu voor 11.10 aan het doen zijn, zou onmogelijk zijn met een rolling release.

Maar dit idee is toch voor na 11.10? Dan is heel Unity geporteerd, dus dan maakt het toch niet meer uit ???

Offline h2o

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #19 Gepost op: 2011/09/12, 21:29:00 »
En dan? Dan zou volgens jou plan Ubuntu gewoon een Debian worden met een ander schilletje (Unity)?
Je hebt denk ik niet door dat er overeenkomsten zijn tussen Ubuntu en Debian, maar ook verschillen.
Debian heeft Experimental ==> Unstable ==> Testing ==> Stable ==> Old-Stable

Een doorschuif systeem wat een doorontwikkeling is. Van Experimental naar Stable.
Wat ik schets is geen doorontwikkeling, maar een trapsgewijze migratie.
RR-onstabiel (de nieuwere versies)
RR-Stabiel (de beproefde stabiele pakketten)
LTS (Statisch)

Die RR-stabiel is dan een versie die je alleen maar hoeft bij te werken, maar wel stabiel blijft. Niet te verwarren met de LTS,want die kan dan om de twee jaar worden opgewaardeerd.

Debian Testing lijkt hier wel op, maar die kan fouten bevatten omdat het wordt getest. Vandaar ook testing. Testing is weliswaar behoorlijk toe goed stabiel, maar is een doorontwikkeling naar Stable.
Unstable doet eigenlijk al het voorwerk. Hier komen de pakketten via Experimental binnen. Die worden dan zoveel mogelijk van bugs en andere fouten ontdaan. Zijn die goed genoeg, dan wordt het getest. Maar nogmaals, alles is bij Debian erop gericht om een nieuwe stabiele (statische)  versie te maken. Dat duurt meestal zo'n twee jaar.

Die RR-Stabiel die ik voor ogen heb zou dan een permanente LTS moeten zijn, maar wel met de nieuwere versies van Openoffice/Libreoffice, Firefox, Gimp, en de desktops als Gnome/XFCE/KDE e.d.
Voor bedrijven zou dan de LTS moeten worden gehandhaafd met de driejaarlijkse ondersteuning. Voor particulieren zou dan de RR-stabiel (de permanente LTS bijgewerkt) een betere optie zijn.

Voor de durfals en zij die echt het allernieuwste willen draaien zou dan de RR-onstabiel zijn. Zij doen dan het frontwerk voor de RR-stabiel en op termijn naar de LTS (statische) versie.

Voordeel is dan dat de RR-stabiel gebruikers altijd van een goedwerkende Ubuntu/Xubuntu/Kubuntu kunnen werken, die ook bij de tijd is.

Bij Debian heb je dat bij de Testing ook wel, maar dat is vooral na een switch van testing naar stable nog wel eens behoorlijk buggy. Ook nieuwe kernels kunnen wel eens voor problemen zorgen. Debian heeft dan ook de mogelijkheid om op pakketbronnen van  andere versie terug te vallen of vooruit te grijpen. En daarin verschilt Debian fundamenteel van Ubuntu. Ubuntu kent die mogelijkheid namelijk niet.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #20 Gepost op: 2011/09/12, 23:09:41 »
Eh, Debian houdt KDE niet up-to-date in Testing en Unstable hoor. Ze lopen constant een paar vesies achter.

Offline h2o

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #21 Gepost op: 2011/09/12, 23:22:07 »
Eh.... dat is dan ook een verschil en geen overeenkomst met Ubuntu. Vandaar, als er een RR-stabiel (en RR-onstabiel) Kubuntu zou komen, dan is deze wél up-to-date. Debian is ook conservatiever dan Ubuntu. Ook een verschilpunt. Dat kan voor de een een voordeel, en een nadeel voor en ander zijn.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #22 Gepost op: 2011/09/13, 17:15:18 »
Waarom geen constante updates?

Dan heb je een LTS, en een niet-LTS, waar gewoon een paar repo's meer instaan, waardoor alles geleidelijkaan geüpdate wordt.

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #23 Gepost op: 2011/09/13, 18:02:08 »
Iedere maand is te veel voor mij.
Niet dat ik af en toe wat zal proberen maar dan blijf ik als hoofd systeem bij de LTS versie.
Dan maakt het niet uit of er iedere maand iets komt en kun je rustig een aantal jaar met 1 systeem werken.



Re: Elke maand nieuwe Ubuntu versie?
« Reactie #24 Gepost op: 2011/09/13, 19:18:42 »
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeee