Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installeren op de SSD schijf; de data op 2e harde schijf  (gelezen 932 keer)

Offline trudol

  • Lid
Ik heb een een oude laptop waarop Windows 10 is geïnstalleerd. Helaas zijn er drivers voor de grafische kaart waardoor de tekst er wat rafelig uitziet en dit ik verre van prettig. Ik wil Ubuntu nu ook op deze laptop installeren, want dan ziet de tekst er goed uit. Echter mijn laptop heeft een SSD-schijf waarop Windows 10 is geïnstalleerd en een 2e harde schijf waarop mijn data staat.
Dit wil ik dan ook graag in Ubuntu hebben. Dit houdt ook in dat de persoonlijke map waarin de uiteindelijke databestanden komen te staan, ook zal moeten verhuizen naar de 2e harde schijf.
Kan iemand mij naar een handleiding of boek wat dan ook verwijzen, waarin een en ander uitgelegd wordt. Ik heb al op het forum en op het internet gezocht naar een juiste uitleg maar kan hierover niets vinden.

Trudol

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op de SSD schijf; de data op 2e harde schijf
« Reactie #1 Gepost op: 2016/01/24, 19:41:14 »
Kies bij installeren Harddiskeuze voor Iets anders.
Zet de-een SSD partitie in als  /       # voor het systeem
Zet de-een HDD partitie in als  /home     # voor je perssonlijke bestanden en instellingen
Vergeet niet ook een swap partitie aan te maken van 2x de geheugen grootte.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline trudol

  • Lid
Re: Ubuntu installeren op de SSD schijf; de data op 2e harde schijf
« Reactie #2 Gepost op: 2016/01/25, 15:25:24 »
Dank je wel voor het antwoord DeBaas. Ik ga het uitproberen.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: Ubuntu installeren op de SSD schijf; de data op 2e harde schijf
« Reactie #3 Gepost op: 2016/01/25, 15:30:25 »
Ik weet niet hoe groot je SSD is, maar wat ik hier gedaan heb is de installatie volledig op de SSD en dan zorgen dat de HDD permanent aangekoppeld is (regelen via fstab). Daarna met symbolische links verwijzen naar Afbeelding, Documenten, Downloads, etc van SSD naar HDD.
Het voordeel hiervan is dat je alleen je data op de HDD hebt staan en niet ook alle config files die onzichtbaar zijn in  /home. Dit is vooral handig met een herinstallatie of opwaardering, vaak wil je dan de oude instellingen juist niet bewaren.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Ubuntu installeren op de SSD schijf; de data op 2e harde schijf
« Reactie #4 Gepost op: 2016/01/25, 16:54:06 »
Hier heb ik voor Xubuntu partities van 20GB, die elkaars backup zijn.
Alle data save ik gewoon met "opslaan als" op een hardeschijf.
Zo is de configuratie standaard en alles gaat zoals ik het wil............
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.