Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen Nederlands Gnewsense team???  (gelezen 1386 keer)

Geen Nederlands Gnewsense team???
« Gepost op: 2010/12/04, 01:42:19 »
Het viel me op dat er geen Nederlands team is voor Gnewsense. Dit vind ik behoorlijk jammer gezien het een zeer stabiele 100% open source remake van Ubuntu betreft gemaakt door de free software foundation.

Wie o wie gaat mij dus bijstaan in het vertalen van de Gnewsense site en wiki, hier zijn minimaal 2 vertalers voor nodig om te kunnen starten maar meer is natuurlijk wel gewenst. meer info

Ook zou misschien een speciaal subforum hier op Ubuntu nl ook niet misstaan... Ubuntu is dan wel de weg om er te komen maar de weg van oa Debian en Gnewsense is toch wel waar we denk ik allemaal wel naartoe willen. Een beetje promoten is dus toch ook niet meer dan op zijn plaats.
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Re: Geen Nederlands Gnewsense team???
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/04, 09:09:54 »
Om het weer even scherp te krijgen: gNewSense is toch Ubuntu minus non-free materiaal?

We zouden even naar de licentie van de Nederlandse vertalingen van Ubuntu moeten kijken, maar volgens mij is de bulk van de Nederlandse Ubuntu vertaling zo om te zetten naar gNewSense. Dan hou je wellicht een pakket strings over die nog niet zijn vertaald.

DarkEra

  • Gast
Re: Geen Nederlands Gnewsense team???
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/04, 11:29:55 »
Om het weer even scherp te krijgen: gNewSense is toch Ubuntu minus non-free materiaal?

Inderdaad Jan.


De laatste gNewsense is nog steeds gebaseerd op Ubuntu 8.04 Hardy Heron. Ik vraag mij af of het wel de moeite is om aan zoiets te beginnen daar gNewsens over gaat op Debian met gNewsense 3.0.

Citaat
Will gNewSense 3.0 be based on Debian instead of Ubuntu, and why?

Yes, because:

    * Debian separates free and non-free software better, so it's easier to make a fully free derivative out of it.
    * Debian supports the architectures we want to support (e.g. MIPS).
    * it suits our infrastructure better (easier development).

http://www.gnewsense.org/FAQ

Nu kan men natuurlijk nog altijd een Nederlands team opzetten maar dan kan men de vertalingen van Ubuntu niet meer pakken en moet men switchen naarde vertaling van Debian. Enig verschil zal er dan wel inzitten denk ik. :)
« Laatst bewerkt op: 2010/12/04, 11:31:39 door DarkEra »

Re: Geen Nederlands Gnewsense team???
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/04, 16:11:50 »
Bedankt voor het uitzoeken  :D

Maar zelfs bij Debian heb je upstream vertalingen die meegenomen kunnen worden, toch?

Een meer persoonlijke noot, ik vind de argumenten van het team om naar Debian over te stappen niet zo heel sterk. Het eerste argument is zinvol vanuit ideologisch perspectief, maar bij het tweede heb ik al zoiets van 'welke doelgroep probeer je aan te boren'? Maar goed, ieder zijn eigen jeuk.