Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] DosBox Starter  (gelezen 2360 keer)

[OPGELOST] DosBox Starter
« Gepost op: 2008/11/27, 17:27:53 »
Iik vroeg me af of het mogelijk is om een starter te maken voor een dos-spelletje in dosbox.
dus de starter zou het volgende moeten doen:
dosbox
mount c /media/DOCUMENTEN/DOS
c:
cd HPT
HOCUS

hierdoor zou dus het spelletje HocusPocus moeten opstarten

als ik bovenstaande ingeef in dosbox kan ik het spelletje opstarten, en voor mij is dit geen probleem, maar mij ma herrinert zich het spelletje ook van vroeger en zou het ook willen spelen.
Ik zou dus gewoon een starter willen plaatsen onder Toepassingen>Spelletjes zodat mijn ma het ook op haar PC kan spelen zonder dat ze eerst bovenstaande moet invoeren
« Laatst bewerkt op: 2008/11/27, 19:57:02 door schwarzproductions »

Offline lordnoid

  • Lid
Re: DosBox Starter
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/27, 17:48:33 »
Misschien kun je dat in een bash-scriptje zetten.
Dus een tekstbestandje en dan #!/bin/bash erboven zetten, en dan opslaan als .sh en uitvoeren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: DosBox Starter
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/27, 17:57:23 »
Zelf start ik een programma "transparant" als volgt:

dosbox /home/vanadium/.dosbox/NIST/CRITICAL.EXE -exit -conf /home/$USER/.dosbox/dosbox.conf

Hierbij start het betreffende programma automatisch op, en bij afsluiten wordt ook de dosbox gesloten: m.a.w. je ziet nooit de zo vertrouwde dosprompt.

Door een programma als argument mee te geven, wordt het programma automatisch gestart.

De optie -exit zorgt ervoor dat dosbox afgesloten is als het programma afgesloten wordt.

De -conf optie laat je toe een specifieke configuratie te gebruiken. Er is in het configbestand een [autoexec] sectie. Indien nodig kan je daar dus al enkele opdrachten geven, bijvoorbeeld veranderen van directory of een schijf mounten (Ja! We doen dat nu ook in MS DOS!).

Een geldig configbestand kan je "genereren" aan de dosbox prompt:
CONFIG -writeconf /home/vanadium/.dosbox/dosbox.conf
Daarna pas je dat bestand aan.

Misschien is het voor je spelletje nodig eerst je schijf te mounten en de directory aan te passen. In dat geval laat je het programma weg uit de commandolijn, want je start het dan via "autoexec.bat" op.

Re: DosBox Starter
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/27, 19:45:08 »
Zelf start ik een programma "transparant" als volgt:

dosbox /home/vanadium/.dosbox/NIST/CRITICAL.EXE -exit -conf /home/$USER/.dosbox/dosbox.conf

heel hard bedankt.
ik heb het volgende gedaan. In de dosbox.conf fullscreen op true gezet
dan toepassingen > menu's bewerken > nieuw
terminaltoepassing > opdrachtregel:
dosbox /media/DOCUMENTEN/DOS/HPT/HOCUS.EXE -exit -conf /media/DOCUMENTEN/DOS/dosbox.conf
en het werkt

Ik zal het straks op mijn ma's PC zetten zodat ook zij het spelletje kan spelen.

/** Off-Topic: ongever een maand geleden nam ik de PC van mijn ma onder handen: WinXP eraf, Ubuntu 8.04 erop > Ma tevreden !!

Re: DosBox Starter
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/27, 19:46:25 »
Misschien kun je dat in een bash-scriptje zetten.
Dus een tekstbestandje en dan #!/bin/bash erboven zetten, en dan opslaan als .sh en uitvoeren.
Dit had ik al geprobeerd, en het werkte jammergenoeg niet.
Ik vermeld dit even opdat anderen niet dezelfde fout maken...