Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dropbox en encryption  (gelezen 534 keer)

Offline MKe

  • Lid
Dropbox en encryption
« Gepost op: 2014/03/14, 10:54:44 »
Ik wil graag mijn bestanden delen tussen computers via Dropbox of een dergelijke dienst. Omdat het prive bestanden betreft zou ik ze eigenlijk willen versleutelen. Heevft iemand tips hoe dit te doen? Ik wil de bestanden ook op een Windows machine kunnen gebruiken.

Re: Dropbox en encryption
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/14, 11:09:51 »
Ik gebruik encfs met dropbox. Met encfs maak je een geencrypt bestandsysteem (fuse), wat je kunt mounten om de gedecrypte bestanden te zien. De encryptie gaat hiermee per bestand, dus je gebruikt geen container. Voordeel hiervan is dat je niet telkens een hele container hoeft te synchroniseren, maar enkel de veranderde of toegevoegde/verwijderde bestanden. Er is ook een windows versie, maar ik heb deze nooit gebruikt.

Offline Marten

  • Lid
Re: Dropbox en encryption
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/14, 12:46:45 »
Encfs is wat mij betreft ook dé oplossing, maar ik gebruik dan ook geen windows... Er lijkt wel een windows-oplossing te zijn:
http://members.ferrara.linux.it/freddy77/encfs.html (in het Engels)
maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik gebruik zelf een eenvoudig start- en stop-script om een veilige map op te zetten en na gebruik weer op te ruimen. In de Dropbox is een map 'secure'.

Script voor starten: secure-dropbox-start
#!/bin/bash
# start the encfs daemon for the secure dropbox directory
echo "starting secure dropbox folder in ~/Dropbox-secure/"
mkdir ~/Dropbox-secure/
encfs ~/Dropbox/secure/ ~/Dropbox-secure/

En voor het afsluiten: secure-dropbox-stop
#!/bin/bash
# stop the encfs daemon for the secure dropbox directory
echo "stopping secure dropbox folder in ~/Dropbox-secure/"
fusermount -u ~/Dropbox-secure
rm -r ~/Dropbox-secure/

Dit zijn bijde 'shell scripts' en moeten dus uitvoerbaar zijn. In de terminal dus een keer uitvoeren:
chmod u+x secure-dropbox-start secure-dropbox-stop
Wat ze doen:
Start:
  • maak een directory Dropbox-secure in /home
  • koppel dit met encryptie aan de map secure in de Dropbox-map (die standaard ook in /home staat)
Stop:
  • verbreek de koppeling met encryptie tussen de twee mappen
  • verwijder de map Dropbox-secure

De bestanden die je in /home/Dropbox-secure/ plaatst worden nu automatisch gesynchroniseerd met Dropbox, met encryptie. Bij het verwijderen verdwijnen die bestanden niet in de prullenbak, maar worden direct gewist.

Let op: met speciale tools is het in principe wel mogelijk om de bestanden te herstellen!
"En hij dronk van die wijn, en werd dronken" - Gen 9:21

Offline MKe

  • Lid
Re: Dropbox en encryption
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/15, 12:28:33 »
encfs4win lijkt nog wel wat instabiel te zijn, maar het werkt. Bedankt.