Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geocaching en Ubuntu  (gelezen 5396 keer)

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Geocaching en Ubuntu
« Gepost op: 2010/12/27, 13:27:18 »
Hoi. Ik ben een fervent geocacher en blijf maar aanlopen tegen de onhandigheidjes als je met Ubuntu je GPS wil gaan voorzien van caches.
Alles is omslachtig en niet zo handig als met Windows. Dit ligt niet aan Ubuntu maar aan de drivers en software die niet voor linux geschikt is gemaakt. Toch wil ik proberen om contact te zoeken met Ubuntero's die ook geocachen en dit wel goed aan de praat hebben, cq met mij van gedachten kunnen wisselen over Ubuntu & Geocaching. Eigenlijk passen die twee perfect bijelkaar qua lifestyle.....
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/27, 14:00:11 »
zoals je al weet ben ik ook een geocacher, ik heb echter geen echte GPS maar een android telefoon met C:geo. Daarmee schakel je voor een groot deel het gebruikt van Ubuntu uit. Om gpx files te gebruiken heb je ook een aantal android apps.

Verder heb ik voor een aantal puzzel's qlandkarte gebruikt, hiermee kan je ook al vantevoren projecteren en dergelijke.

Een echte vervanger voor GSAK heb ik nog niet echt gevonden jammer genoeg.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2011/01/08, 14:02:55 »
Ik heb een leuk statistieken programma gevonden die ook vanuit Ubuntu werkt en waarmee je je profiel website op geocaching.com leuk kunt aankleden met allerlei geocache details van je gevonden caches.

http://www.macdefender.org/products/GCStatistic/index.html

Misschien leuk om te gebruiken
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/03, 21:29:10 »
een schop!

Ik vond net toevallig dit programmatje, lijk op GSAK als ik de screenshots verder zo zie... http://www.cachewolf.de/wiki/pmwiki.php

Nu nog mijn Etrex H aan de praat krijgen :(

[edit]Linkje vergeten  :rolleyes:[/edit]
« Laatst bewerkt op: 2011/05/04, 15:29:36 door Gotiniens »

Re: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/04, 07:58:08 »
Een vraagje. Waar halen jullie je kaartjes vandaan voor geocoaching? Of gebruiken jullie zoiets als Google Earth?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2011/05/04, 10:33:50 »
Ik ben ook een geocacher, maar ik las laatst ook dat de garmin communicator voor linux beschikbaar was...

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/04, 15:30:58 »
Ik kijk van te voren even goed op google maps, en de rest doe ik op mijn kompas pijl. Mijn gps ondersteunt namelijk geen kaarten. En kaarten meenemen heb ik eens gedaan maar vind ik niet handig.

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/03, 12:22:22 »
Zijn er hier mensen die de etrex H hebben? Ik krijg de communicatie tussen de etrex H en Ubuntu niet goed namelijk. Onder windows doet hij het wel, maar dat gebruik ik eigenlijk nooit.

Offline Reijer

  • Lid
Re: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/03, 23:20:13 »
Ik ben ook een geocacher, maar ik las laatst ook dat de garmin communicator voor linux beschikbaar was...

Dat las ik hier: http://forum.gps.nl/viewtopic.php?f=10&t=32893&p=277625&hilit=communicator#p277625
ook. Ik heb sinds een paar weken een  Garmin GPSmap 62st. In USB-mode kan Ubuntu met dit toestel communiceren.
USB-mode is genoeg voor het overbrengen van kaarten (.img), tracks. Een geocache-bestand is een .gpx bestand en kan dus ook gewoon in de juiste map gezet worden. (Bij mij: " \Garmin\GPX ")
Genoemde plug-in werkt (nog ?) niet met dit toestel. QlandkarteGT ziet de 62 ook (nog ?) niet.
Zelfs MapSource van Garmin werkt niet optimaal met de nieuwe toestellen. Ik moest over op de opvolger: BaseCamp. (ook van Garmin)
Voor het maken en overzetten van routes blijf ik dus XP gebruiken: thuis op een oude dual-bootbak, en op vakantie XP in VirtualBox op een Acer Travelmate 4500

Reijer.



Re: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/04, 16:44:26 »
Als ik ga geocachen is dat meestal omdat ik ergens zit waar in de buurt nog caches liggen die ik niet gevonden heb, en ik een paar uurtjes over heb.
Ik weet dit dus vaak niet echt op voorhand, daarom ben ik ook zeer tevreden van mijn android phone met c:geo, ik klik gewoon een cache aan en ik ben vertrokken.

Ik weet nog toen ik de eerste keer ging geocachen met een paar vrienden dat die een garmin wandel-gps gebruikten, de enige manier oom daar coordinaten in te krijgen is door ieder cijfer met pijltje naar boven en pijltje naar beneden in te stellen. Je moet niet vragen hoeveel werk dat was :D

Met mijn android telefoon kan ik ook perfect communiceren vanaf ubuntu.
Dat gebruik ik soms als ik tijdens het geocachen fiets- en wandelweggetjes tegenkom die nog niet op openstreetmap staan, dan log ik die even en dan zet ik die daarna op de kaart:
http://www.openstreetmap.org/

Ik gebruik op mijn gps dan ook navit voor de navigatie.

Er zijn precies veel ubuntu gebruikers die geocachen, misschien moeten we eens samen een paar caches gaan zoeken...
http://leerubuntu.org (ubuntu zonder moeilijke woorden)
VoidWarranties (Hackerspace) Antwerpen
Microsoft isn't evil, they just make really crappy operating systems. - Linus Torvalds

Offline Reijer

  • Lid
Re: Aanvulling: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/04, 19:25:10 »
Citaat van: Reijer link=topReijer.ic=62095.msg736842#msg736842 date=1307136013
Ik ben ook een geocacher, maar ik las laatst ook dat de garmin communicator voor linux beschikbaar was...

QlandkarteGT ziet de 62 ook (nog ?) niet.

Maar met Nautilus als "tussenpersoon" is het natuurlijk wel mogelijk om tracks van het toestel in Qlandkarte te importeren, en evt na bewerking weer in het toestel te plaatsen.

Reijer.






Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/14, 23:18:48 »
Omdat ik me aan het oriƫnteren ben op de aanschaf van een GPS voor Geocaching kwam ik het volgende programma tegen in een review (http://www.amazon.com/gp/cdp/member-reviews/A1TDR7Y90SVCHL/ref=cm_pdp_rev_title_1?ie=UTF8&sort_by=MostRecentReview#R3OXHJF2TFLRD7) van een Garmin Etrex30.

Iemand ervaring met dit programma? Misschien komt het iemand nog van pas.

http://www.gpsbabel.org/

Gr
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline landfiets

  • Lid
    • Toets en Stem
Re: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/16, 23:06:43 »
GPSMap 62 S werkt prima met ubuntu. Ubuntu ziet de Garmin als hardeschijf.

Programma/Software die goed werkt:   

Open Cache Manager (zeer goed)
GCStatistics.

Succes.
--------------
Intel-NUC 8i5BEH, 256Gb M.2 SSD , 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
Intel-NUC 10i7FNH, 500GB M.2 SSD, 16Gb ram - Manjaro Gnome 21
--------------

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/17, 21:12:03 »
Hallo landfiets,

Dank voor je informatie.

Ik heb van iemand de GPS 60 kunnen lenen en daar gaan we in het weekend mee spelen.
Zelf hebben we de Garmin eTrex 30 op het oog.

Gr.
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Re: Geocaching en Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/18, 00:07:33 »
Ik cache ook vrij actief, maar de Garmin Communicator plugin gebruik ik nauwelijks onder Windows.
Als ik ergens van te voren heen ga maak ik een Pocket Querie (moet je premium member voor zijn, geloof ik), en zet ik een GPX bestand in mijn Garmin. (Garmin Dakota 10).

Verdere programmaatjes heb ik in een hele lang tijd al niet meer uitgeprobeerd...

Verder maak ik veel gebruik van C:Geo op mijn Android (HTC Desire HD), daar staat alles 'live' op. Nadeel is dat de batterijen van mijn telefoon snel leeg zijn met GPS, dus dat is eigenlijk vooral geschikt als ik niet zo veel caches doe.
PC: Processor - AMD Athlon II X4 640 (quad core, 3.0GHz), 4GB DDR2 RAM 800MHz, Videokaart: ATI Sapphire HD4850 met 512MB geheugen, 500gb 7200RPM HDD, Ubuntu 12.04 LTS

Wat doe je als je vraag is opgelost?