Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PC valt steeds uit  (gelezen 21774 keer)

PC valt steeds uit
« Gepost op: 2010/04/04, 19:01:28 »
Hallo allemaal,

Ik heb een pc staan met vermoedelijke hardwareproblemen. De pc valt steeds volledig uit en ik kan niet echt stellen op welk moment dit gebeurd.

Eerst werd de videokaart op het moederbord zelf gebruikt. Om te testen heb ik een andere kaart erin gestoken maar dat helpt niet. Linux en windows geheugentests geven geen fouten aan. De harde schijf lostgekoppeld maar helpt ook niet. Het moederbord is (op het oog) stofvrij gemaakt. Het voedingsblok heeft mijn broer al vervangen maar het probleem blijft.

Het moment dat het uitvalt is random. Meestal bij een ubuntu-live-dvd viel het uit bij het laden van gdm. Maar ik ben er een keer helemaal op gekomen (toen had ik wel geklikt op veilige modus op de live-cd, maar weet niet of hij dit had gepakt). Windows7 bleef redelijk lang draaien. Damn small linux valt vrijwel direct uit. Ook noapic, apci=off en nolapic geprobeerd als kernelopties. In de bios instellingen kan ik ook niets vinden (deze hebben wel al gereset).

Ik heb nog net een dmesg log kunnen opvangen en opslaan naar een externe schijf:
http://pastebin.com/TGaf3fKn

Een hardware lijst (lshw) heb ik niet kunnen maken. Met 'sudo lshw' viel de pc direct weer uit. Wat mij opvalt aan de log "ACPI: PCI Interrupt Link", maar ik heb geen idee of dit iets verklaart.

De livecd optie noapic gaf overigens een bios bug melding: Local apic # not detected. Forcing use of dummy Apic emulation.

Een NVIDIA loader gaf: PXE-E61: Media test failure, check cable.
De videokaart die ik erin heb gedaan is een asus. De on board kaart is volgens mij een geforce 6100SN.

Dit is het moederbord: http://www.ecs.com.tw/ECSWebSite/Products/ProductsDetailPhoto.aspx?DetailID=685&LanID=0


Heeft iemand misschien nog een idee wat ik zou kunnen testen? Groet Koen.

Offline Mikkel

  • Lid
Re: PC valt steeds uit
« Reactie #1 Gepost op: 2010/04/04, 20:36:52 »
Heeft iemand misschien nog een idee wat ik zou kunnen testen?

Als ik me niet vergis staat het antwoord in de foutmelding..........

Citaat
Een NVIDIA loader gaf: PXE-E61: Media test failure, check cable.

Offline RobinAJ

  • Lid
Re: PC valt steeds uit
« Reactie #2 Gepost op: 2010/04/04, 20:40:12 »
Mogelijk wordt de pc te warm. Kijk eens of de koelribben en de fans stofvrij zijn en of uberhaupt de fans goed werken. Maak de zijkant open en start eens op, dan kan je zien of alles goed draait. Kijk ook eens naar de fan in je voeding, mogelijk is die versleten (heeft mijn pa ook gehad). Houdt je hand eens achter de voeding en voel of hij goed zijn warme lucht afvoert. Voel je weinig of niks ligt het daaraan.
Anders heb je inderdaad een ander probleem.
Controleer eventueel eens de temperaturen via het bios. Dit kan je doen door weer op te starten direct nadat hij uitgevallen is en dan gelijk naar het bios gaan, daar vind je dan de temperaturen, of installeer even een sensor applet.
HOOFD-PC:[Kast NZXT-Apollo zilver][Asus M3A32-MVPDeluxe][AMDPhenom9750][Kingston2x2GB][Club3D Radeon HD3870X2][WesternDigital3x320GB][Ubuntu 12.04-64bit]
CASEMOD-PC:[Kast Thermaltake WingRS][MSI K7T Turbo2 Palomino][AMD XP-Athlon1700+][Dimm768MB][Club3D MX200 64MB][Seagate160GB][Lubuntu 12.04]
NETBOOK:[Asus EeePC900][20GB SSD][1GB][wit][Ubuntu Netbook 11.04]

Offline jan11000

  • Lid
Re: PC valt steeds uit
« Reactie #3 Gepost op: 2010/04/04, 22:09:44 »
Start eens in windows veilige mode, hier word een grafische driver gebruikt die normaal altijd werkt. Kijk of de pc hier ook uitvalt.

Anders zoveel mogelijk hardware gaan loskoppelen, en weer testen. Dus usb stick, printer, video kaart, geheugen 1 voor 1 proberen(indien je er 2 hebt), etc.

Offline ptb

  • Lid
Re: PC valt steeds uit
« Reactie #4 Gepost op: 2010/04/05, 02:20:08 »
Het Preboot Execution Environment (PXE, ook Pre-Execution Environment) is een omgeving om een computer te laten zelfstarten via het netwerk, onafhankelijk van eventuele programma's op opslaggeheugens (harde schijf, cd/dvd, diskette, USB-geheugen). De computer haalt de software van een andere daarvoor geconfigureerde computer staat in wikipedia.
PXE maakt gebruikt van verschillende netwerkprotocollen zoals IP, UDP, DHCP en TFTP en van concepten als GUID/UUID en Universal Network Device Interface. De firmware van de PXE client (de computer die zelfstart via PXE) wordt uitgebreid met een aantal voorgedefinieerde API's.
Daarom zal je pc die melding geven van check cable (netwerkkabel) en falen omdat er niets is.Verder weet ik er niets van, maar ik zou eerst kijken in de bios om die functionaliteit uit te schakelen (bootvolgorde,extra extensies in de bios).Daarna wordt de harde schijf ,cdrom goed herkend, staan master/slave daarvan en de kabelverbindingen goed. Google anders eens op je foutmelding,misschien zie je wat herkenbaars.

Re: PC valt steeds uit
« Reactie #5 Gepost op: 2010/04/05, 15:25:39 »
Bedankt voor alle antwoorden :)

De ventilators werken allemaal. De voeding is zelfs al vervangen. Ik heb maar een geheugenbank helaas. Heb uit drie andere pc's geen soortgelijke kunnen halen om te testen. Wel heb ik geprobeerd deze in een ander slot te stoppen.

Ik heb even de ventilator van de cpu eraf gehad en daar zit nog wel wat stof. Als ik een compressor kan fixen kan ik misschien alles goed stofvrij maken. Temperaturen lijken me niet te hoog. Ik zal de pc eens zo lang mogelijk aanzetten en de temperaturen posten. Ik denk overigens ook niet dat het aan eventuele oververhitting ligt. Ooit had ik bij een andere pc een soortgelijk probleem waar inderdaad een ventilator was vastgelopen door de stof. Die had ik vervangen en alles stofvrij gemaakt en het werkte weer. Bij deze pc is het helaas een andere geval.

Wel voelt een koelblokje best warm aan, maar niet heet. Dat is het blokje rechtsonder op het moederbord.

Dat PXE heb ik in de bios uit kunnen zetten geloof ik, maar heeft niet geholpen. We hebben al alle hardware dat losgekoppeld kan worden al los gehad.

Zelf denk ik dat het echt puur het moederbord zelf is, maar ik heb geen idee hoe ik daar achter kan komen. Er is op het oog in ieder geval geen oxidatie of verbranding waar te nemen.

jesse2314

  • Gast
Re: PC valt steeds uit
« Reactie #6 Gepost op: 2010/04/05, 15:31:45 »
Koen Bokern  Als ik het zo hoor vermoed ik dat het moederbord het binnenkort gaat begeven bereid je er maar vast voor.

Re: PC valt steeds uit
« Reactie #7 Gepost op: 2010/04/05, 15:51:57 »
Hmm daar ben ik ook bang voor. Overigens gaat het niet om mijn eigen pc, maar om een pc die ik samen met mijn broer probeer te fixen. Dan zal ik dat maar doorgeven. In ieder geval kan de rest van de pc (zoals kast, cardreader, etc) wel nog gebruikt worden dan.

jesse2314

  • Gast
Re: PC valt steeds uit
« Reactie #8 Gepost op: 2010/04/05, 16:07:57 »
In ieder geval kan de rest van de pc (zoals kast, cardreader, etc) wel nog gebruikt worden dan.
Ja dat kan ;)

Offline Joshua822

  • Lid
Re: PC valt steeds uit
« Reactie #9 Gepost op: 2010/04/05, 16:36:41 »
Het hoeft geen probleem met het moederbord te zijn. Dit lijkt me namelijk een probleem dat te maken kan hebben met een oververhitte CPU. Tegenwoordig schakelen CPU's zichzelf automatisch uit bij een bepaalde temperatuur. Probeer eens in het BIOS te komen en te kijken wat de temperatuur is van de CPU. Kijk na of de koeling van de CPU wel goed zijn werk doet. En vervang de koeler eens om te testen.

jesse2314

  • Gast
Re: PC valt steeds uit
« Reactie #10 Gepost op: 2010/04/05, 16:38:12 »
Ik denk echt niet dat dat het probleem is, ik vermoed gewoon het moederbord.

Re: PC valt steeds uit
« Reactie #11 Gepost op: 2010/04/05, 19:14:31 »
Ik heb even een meting gedaan maar het is niet te hoog.

CPU: 40 graden
Systeem: 25 tot 33 graden
CPU fan speed 1634 - 3000 RPM
System fan speed: 0 RPM
VDIMM: 1,8 V
CPU vCore: 1,4V

Nu is de CPU fan speed omhoog gegaan nadat ik in de bios voor failsave settings koos. De system fan speed is de fan in de voeding? Deze draait wel in ieder geval. Maar failsave settings hebben overigens niet geholpen.

Re: PC valt steeds uit
« Reactie #12 Gepost op: 2010/04/05, 20:09:06 »
Er zit alleen een onboard videokaart in. Ik heb wel al geprobeer een andere erin te stoppen maar dat gaf hetzelfde probleem. Als het goed is wordt dan ook de onboard uitgezet.

Weet ook niet precies wat de videokaart is op het moederbord. En hoe ik deze eventueel kan loskoppelen.

Re: PC valt steeds uit
« Reactie #13 Gepost op: 2010/04/07, 12:19:07 »
Ik had een externe videokaart van een andere computer gepakt om te testen of dat hielp ;)

Geheugen heb ik getest via het geheugentest programma op de linux-livecd. Tevens ook met een geheugentest op windows7. Beide gaven geen fouten aan en konden ononderbroken worden voltooid.

Verder heb ik dus het geheugenbankje in een ander slot gedaan. Eigenlijk wil ik nog een andere bankje erin stoppen, maar van de vele die ik tot mijn beschikking heb kan er geen enkele in deze computer.

Offline Joshua822

  • Lid
Re: PC valt steeds uit
« Reactie #14 Gepost op: 2010/04/07, 12:24:58 »
Misschien kun je als laatste nog eens proberen de voeding te vervangen. Een PC die uitvalt kan ook een teken zijn dat de voeding van die PC gaar is.

Re: PC valt steeds uit
« Reactie #15 Gepost op: 2010/04/07, 15:22:10 »
Hmm ik zou het nog eens kunnen proberen, maar het zou een beetje gek zijn als de nieuwe voeding precies hetzelfde probleem heeft als de voeding die er in zat. Mijn broer heeft de voeding namelijk al vervangen om te kijken of dat hielp. Ik denk dat ik het gewoon opgeef.

Toch bedankt voor het meedenken mensen :)