Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Extra interne harddisk met Ownership/Root problems  (gelezen 951 keer)

Offline Chris66

  • Lid
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik een extra harddisk in mijn Ubuntu 8.04 systeem gehangen, dit was een ex windows disk (NTFS)
ik kon alle files goed aan, alleen wanneer ik de map probeerde te delen op mijn windows netwerk moest ik deze handeling na elke reboot herhalen omdat hij dan niet meer zichtbaar was.
Haa......was natuurlijk omdat het een ex windowsschijf is !!
Dus daarom met gparted de schijf geformateerd naar ext3  (mocht trouwens gparted alleen als ROOT opstarten)
De schijf is nu niet meer bereikbaar, omdat ik geen rechten heb om er iets op te zetten.
Ik kan de schijf wel laten mounten als ik via terminal als sudo opstart.
Ik heb al wat research gedaan, maar ik kon niet echt de juiste oplossing vinden.
Ik moet dus de rechten van de disk wijzigen zodat ik weer toegang heb.
En daar begint mijn probleem, ik heb dingen gelezen als Chmod 755 enz.
Al de oplossingen die ik gevonden heb, zijn het net niet!!
En na mijn laatste actie (even een kleine configfile aanpassen, waarna ik totaal niet meer kon inloggen op het syteem) ben ik er een beetje huiverig voor om zomaar zelf wat aanpassingen te maken.

Het fijnste zou zijn, als er een programma is waarmee ik dat soort instellingen kan doen (liefst met GUI)
Maar ik heb niets kunnen vinden op de repository

Graag wat advies om dit probleem op te lossen?

Ps in Ubuntu intrepid had ik wel iets gevonden, maar weet niet meer hoe dat precies heet (Mount manager of zoiets?)
« Laatst bewerkt op: 2009/03/16, 21:36:54 door Chris66 »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Extra interne harddisk met Ownership/Root problems
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/16, 13:03:48 »
Je hebt een gui om rechten aan te passen: nautilus bestandsbeheer.

* Zorg ervoor dat je schijf gemount wordt via /etc/fstab. Dan is ze automatisch beschikbaar bij de opstart.
* Om schrijfrechten te hebben, moet je die eerst krijgen. Grafisch kan je dat doen door nautilus te starten als beheerder. Dit gebeurt met het commando "gksudo nautilus". Dan rechts-klik je op het icoon van de directory waarvan je de rechten wil aanpassen. Verander dan de eigenaar van "root" naar de gewenste gebruiker. Vanaf nu kan de gebruiker (en alleen die gebruiker) in de directory schrijven.

Offline Chris66

  • Lid
Re: Extra interne harddisk met Ownership/Root problems
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/16, 15:33:46 »
Hoi Vanadium,

Bedankt voor je snelle reactie, ik ga dit vanavond zeker proberen!!
Maar wat is nu precies het verschil tussen SUDO en GKSUDO ?

Re: [Opgelost] Extra interne harddisk met Ownership/Root problems
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/17, 16:18:22 »
Bij sudo log je in in de terminal en met gksudo krijg je een grafisch schermpje om in te loggen. Dit is voor zover ik weet het enigste verschil. Wat ik verder er over gevonden heb is dat je gksudo gebruikt om grafische programma's op te starten, hierin heb ik eigenlijk nooit een verschil in kunnen ontdekken met sudo.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Roel1963

  • Lid
Re: [Opgelost] Extra interne harddisk met Ownership/Root problems
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/17, 16:26:47 »
Wat ik verder er over gevonden heb is dat je gksudo gebruikt om grafische programma's op te starten, hierin heb ik eigenlijk nooit een verschil in kunnen ontdekken met sudo.

Ik eigenlijk ook niet. Bestaat het verschil nog wel?

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] Extra interne harddisk met Ownership/Root problems
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/17, 16:35:20 »
Dat is nog één van die Ubuntu mysteries. Het "schijnt" dat het opstarten van grafische programma's met sudo i.p.v. gksudo in sommige gevallen bepaalde problemen kan creëren. Voor mij even duister als het verhaal "apt-get of aptitude".

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: [Opgelost] Extra interne harddisk met Ownership/Root problems
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/17, 16:46:39 »
Dat is nog één van die Ubuntu mysteries. Het "schijnt" dat het opstarten van grafische programma's met sudo i.p.v. gksudo in sommige gevallen bepaalde problemen kan creëren. Voor mij even duister als het verhaal "apt-get of aptitude".
Het kan een verschil zijn in de "environment variabelen".
Als je via sudo een programma opstart, is het mogelijk dat je in je eigen home map allerlei bestanden krijgt die eigendom van root zijn. Daar kan je zelf dus niks meer mee, tenzij je de eigenaar weer goed zet.

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] Extra interne harddisk met Ownership/Root problems
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/17, 21:39:56 »
Dank je. Psychocats http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo geeft hier wat meer uitleg rond.

Re: [Opgelost] Extra interne harddisk met Ownership/Root problems
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/17, 21:56:59 »
Natuurlijk even uitgeprobeerd met Firefox en inderdaad met sudo start je de Firefox van de gebruiker op en met gksudo start de Firefox van de root op. Zat ik toch een eind in de richting dat gksudo voor grafische programma's op te starten is, dus die van de root zelf.
Weer wat geleerd. :)

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.