Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual-boot of extra harde schijf?  (gelezen 1221 keer)

Offline Jehanne

  • Lid
Dual-boot of extra harde schijf?
« Gepost op: 2007/05/24, 09:07:53 »
Wat is het beste om te doen, ik heb windows nodig voor wat spellen en iets om contact te maken met de server op mijn werk. Wat is dan beter, de huidige schijf verdelen (Ik heb maar 80GB) of een harde schijf erbij kopen en daar Ubuntu op zetten?

BTW: ik ben nieuw hier, moet ik me eerst voorstellen? Ik weet niet zo goed wat de gewoonte hier is, sorry daarvoor.


Hanneke
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Dual-boot of extra harde schijf?
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/24, 15:02:21 »
Je hoeft je niet voor te stellen, hoor! Mag wel, overigens.

Voor een installatie van Ubuntu heb je maar 5 GB nodig. Een partitie van minimaal 4 GB voor de /  (de root, omdat dat tekentje lijkt op een wortel, oftewel Ubuntu zelf), en een partitie van 1 GB (in elk geval iets meer dan je RAM-geheugen) voor het virtuele geheugen. Me dunkt dat dat geen probleem is op een schijf van 80 GB, want zo laat je nog 75 GB over voor Windows!

Groet, Pjotr.

Offline vanadium

  • Lid
Dual-boot of extra harde schijf?
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/24, 18:48:10 »
Je kan inderdaad heel goed uit de voeten met 80 GBytes. Je moet er wel mee rekening houden dat het schrijven vanuit GNU/Linux naar ntfs bestandssystemen, zoals gebruikt door Windows 2000 en Windows XP, niet echt ondersteund wordt: het is in beta fase. Dus moet je genoeg ruimte voorzien om ook met wat gegevens te kunnen werken onder Linux, toch in totaal een 10 tot 20 gigabyte. Als Windows enkel is voor spelletjes, kan je de Windows partitie zeer sterk verkleinen. Voor wat de server op je werk betreft: welk soort verbinding moet je maken? Volgens mij kan alles dat met networking te maken enkel beter werken onder Linux.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Dual-boot of extra harde schijf?
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/24, 18:49:12 »
Maar meer is natuurlijk beter! Kijk eens hoeveel ruimte je vrijhebt, en geef je windows nog wat ruimte extra, en de rest ubuntu.

Offline mcgyver

  • Lid
Dual-boot of extra harde schijf?
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/24, 18:52:02 »
80 gb is meer dan genoegvoor een dual boot. Als je de 2e schijf reeds hebt mag je hem plaatsen, maar ga hem niet kopen.

Offline Jehanne

  • Lid
Dual-boot of extra harde schijf?
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/24, 19:09:41 »
Citaat van: vanadium
Voor wat de server op je werk betreft: welk soort verbinding moet je maken? Volgens mij kan alles dat met networking te maken enkel beter werken onder Linux.
Ik moet op school (ik ben leraar) inloggen om cijfers en gegevens van leerlingen in te voeren, dat gaat met Magisterweb, misschien zegt je dat wat. Het is al verschrikkelijk lastig dat ik alleen daarvoor nog steeds IE moet hebben, ik gebruik eigenlijk overal Firefox voor (al jaren) Ook moet ik ergens anders inloggen om webmail te lezen, ik kan die niet eens doorsturen naar een Gmailaccount, om offline te lezen via POP3. Kortom, ik baal daar nogal van. Wat voor soort verbinding het is weet ik niet, maar misschien weet je uit mijn omschrijving wat het is.

Ik dacht ongeveer 30GB voor Ubuntu te gebruiken, voor de zekerheid. van de andere kant, een extra schijf is wel makkelijker. hmmm, ik twijfel nog even door.
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Jehanne

  • Lid
Dual-boot of extra harde schijf?
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/24, 19:10:44 »
Citaat van: Typhoner
Maar meer is natuurlijk beter! Kijk eens hoeveel ruimte je vrijhebt, en geef je windows nog wat ruimte extra, en de rest ubuntu.
Er is nog 68% vrij, zegt hij.
Books just want to be free!
See what I mean at:
http://www.bookcrossing.com/referral/Jehanne

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Dual-boot of extra harde schijf?
« Reactie #7 Gepost op: 2007/05/24, 20:18:02 »
Op mijn test systeem draait XP, 98se en 3X Ubuntu op 80 Gig (2 HD's van 40G).
Dus het moet makkelijk kunnen ......

Gezien je locatie, zou je gebruik kunnen maken van de service onderaan de pagina die mijn link geeft.

Succes met je besluit om over (af ?) te stappen,
Ron
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.