Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Xubuntu installeren BINNEN windows  (gelezen 729 keer)

Xubuntu installeren BINNEN windows
« Gepost op: 2009/03/23, 14:34:09 »
Hallo,

Ik leg zojuist de Xubuntu Live cd in mijn speler, druk het laatje dicht en zie dat ik Xubuntu kan installeren binnen XP, zelfs zonder dat hier een aparte partitie voor wordt aangemaakt. Prestaties zouden iets achteruit kunnen gaan, maar goed, een kleinigheidje hou je.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Het gaat mij dan voornamelijk om het weer verwijderen van Xubuntu. Ik zou dan als het goed is vanuit Xubuntu mijn harddisk kunnen controleren op fouten. Ik merk er zelf niks aan, maar toen ik vanuit Ubuntu een extra partitie wilde aanmaken voor de installatie van Xubuntu, kwam er een bad sector bovendrijven. Ik zou nu wel met Killdisk aan de gang kunnen gaan, maar ik wil zeker weten dat de schijf voor de rest in orde is.

Groeten,
Mischa
« Laatst bewerkt op: 2009/03/23, 14:36:52 door Mischa Gielen »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Xubuntu installeren BINNEN windows
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/23, 14:53:18 »
onder xp kun je toch ook je hard disk scannen op bad sectors,daarvoor heb je xubuntu niet nodig,maar goed hier een link vwb wubi

https://wiki.ubuntu.com/WubiGuide
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Xubuntu installeren BINNEN windows
« Reactie #2 Gepost op: 2009/03/23, 15:27:13 »
Daar heb je helemaal gelijk in. Als ik mij niet vergis kan dat met chkdsk. Echter, loopt die overal doorheen zonder problemen, ook de verschillende defragmentatieprogramma's hebben geen klagen, maar als ik partities wil schuiven binnen de installatie van Ubuntu beginnen de problemen.

Daarom dacht ik, laat ik Xubuntu eens binnen XP installeren, dat is minder ingrijpend dan direct installeren, ook al gebruik je een dual boot. Je moet dan weer partities gaan aanmaken en dan kom je de bad sector weer tegen.

Of heb jij een andere tip (afgezien van chkdsk) om de schijf goed te testen binnen XP?

Groeten,
Mischa

Offline Drummies

  • Lid
Re: Xubuntu installeren BINNEN windows
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/23, 15:38:29 »
probeer onderstaande is
1.   
Double-click My Computer, and then right-click the local disk that you want to check.
2.   
Click Properties, and then click Tools.
3.   
Under Error-checking, click Check Now.
4.
Under Check disk options, select the Scan for and attempt recovery of bad sectors check box.
5.
Click Start.

wel een hele tijd geleden dat ik dat eens uitgevoerd heb  ;)
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011