Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?  (gelezen 2797 keer)

Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Gepost op: 2011/11/04, 23:26:49 »
Lees het zelf maar; een nieuwe toekomst komt er sowieso ;)

http://reddevnews.com/articles/2011/11/04/linux-community-counters-microsoft-secure-boot.aspx

Wat denken jullie ?
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Tom

  • Lid
Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #1 Gepost op: 2011/11/04, 23:33:12 »
Denk niks ,of te wel maak mij daarover geen zorgen .. drukte voor niks komt allemaal wel in orde. :D
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #2 Gepost op: 2011/11/05, 09:20:04 »
Lees het zelf maar; een nieuwe toekomst komt er sowieso ;)

http://reddevnews.com/articles/2011/11/04/linux-community-counters-microsoft-secure-boot.aspx

Wat denken jullie ?
Niet  veel. HP en Dell hebben al aangegeven om een optie in te bouwen waarmee je secure boot uit kunt zetten. Of andere hardwarefabrikanten dat ook doen, valt nog te bezien. Red Hat zegt in ieder geval geruchten gehoord te hebben die stellen dat sommige bedrijven die optie niet in zullen bouwen. Dat maakt die systemen dus onbruikbaar voor Linux. 't Is in ieder geval een briljante move van Microsoft: zeggen dat het zaak is voor hardwarefabrikanten om secure boot in te bouwen danwel uit te kunnen zetten, maar ondertussen wel verplichten dat Windows 8 deze standaard aan moet hebben. Doe je dat als fabrikant niet, dan mag je niet meedoen aan het Windows 8 'Wassen neus' logoprogramma van Microsoft (met alle prijsvoordelen van dien). De vraag is dus: hebben fabrikanten zin om iets meer werk in de secure boot-optie te steken? Ik hoop van wel, maar vrees het ergste...
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #3 Gepost op: 2011/11/05, 11:25:22 »
Als je het kan uitschakelen in het BIOS is het toch geen probleem?  ???
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #4 Gepost op: 2011/11/05, 11:36:27 »
Als je het kan uitschakelen in het BIOS is het toch geen probleem?  ???

Precies. Als er een hardware switch is op je moederbord binnen in je pc dan zal je je pc moeten openen. Stel je hebt een OEM pc gekocht met seal op de behuizing (die je garantie is voor de hardware! ) en je moet die openen om secure boot uit te schakelen. Je vernietigt dan ook je garantie op de hardware op het moment dat je de behuizing hebt geopend.

Een switch aan de buitenkant kan ook wel, maar dan moet je niet raar opkijken dat die switch door *klunzen/ baldadige personen* wordt omgezet waardoor windows niet meer boot, of dat je zo in een keer een virusje/ trojan binnen hebt.
openSUSE LEAP KDE
Kubuntu

Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #5 Gepost op: 2011/11/05, 11:36:35 »
Citaat
Als je het kan uitschakelen in het BIOS is het toch geen probleem?

Voor de technisch onderlegde gebruikers niet, maar voor de doorsnee (beginnende) onervaren gebruikers wél. Die weten meestal zelfs niet hoe in het BIOS te geraken.  ;)
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #6 Gepost op: 2011/11/05, 12:12:37 »
De delete knop indrukken lijkt mij niet moeilijk? ;)
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Offline ThomasN

  • Lid
Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #7 Gepost op: 2011/11/05, 12:24:40 »
De delete knop indrukken lijkt mij niet moeilijk? ;)

Dat is het ook niet, maar een BIOS-scherm (of UEFI) kan er wel wat imponerend uit zien voor een nieuwe gebruiker. Ubuntu heeft er juist alles aan gedaan om de installatie zo eenvoudig mogelijk te houden, het zou zonde zijn als potentiële nieuwe gebruikers nu afgeschrikt worden door een onderdeel van de installatie waar Ubuntu zelf geen invloed op heeft.

Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #8 Gepost op: 2011/11/05, 20:15:13 »
Als je het kan uitschakelen in het BIOS is het toch geen probleem?  ???
Een switch aan de buitenkant kan ook wel, maar dan moet je niet raar opkijken dat die switch door *klunzen/ baldadige personen* wordt omgezet waardoor windows niet meer boot, of dat je zo in een keer een virusje/ trojan binnen hebt.

Wat je ook echt binnen kan halen want je kunt zelf je eigen NT-kernel kiezen en daar kunnen mogelijk besmette tussen zitten ???

Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #9 Gepost op: 2011/11/05, 20:53:29 »
Als je het kan uitschakelen in het BIOS is het toch geen probleem?  ???
Een switch aan de buitenkant kan ook wel, maar dan moet je niet raar opkijken dat die switch door *klunzen/ baldadige personen* wordt omgezet waardoor windows niet meer boot, of dat je zo in een keer een virusje/ trojan binnen hebt.

Wat je ook echt binnen kan halen want je kunt zelf je eigen NT-kernel kiezen en daar kunnen mogelijk besmette tussen zitten ???
niet zomaar, maar een virus kan wel de NT-kernel infecteren, echter is dat wat lastiger dan een 'gewoon' programma.


echter lijkt het wel dat mensen niet weten hoe het eigenlijk zit met SecureBoot, die heeft namelijk niks te maken met of windows wil starten.

SecureBoot word enkel vereist voor het WLP (Windows Logo Program (Windows Logo Programma)), het heeft niks te maken met of windows wel of niet werkt, enkel of er een stikker "Certified for Windows 8" op mag, verder niks.
als SecureBoot standaard uit staat mag die stikker er niet op, maar als je hem later uit zet werkt windows nog wel.

echter is het wel veiliger als het aan staat, ik vind dat het juist goed is als het op OEM systemen aan staat, mits het makkelijk uit geschakeld kan worden.
maar let wel, makkenlijk, dus b.v.b. via windows (d.w.z. via elk programma, mits je het toestaat, via UAC*), zodat b.v.b. WUBI dat kan regelen alvorens te herstarten vanaf de CD.


*ik snap overigens nog altijd niet waarom mensen zo klagen over UAC, het is een functie uit Windows 1.0-Beta....


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #10 Gepost op: 2011/11/05, 23:16:08 »
Is het een goede zet van Microsoft? Ik weet het niet, het systeem is als 16 jaar oud en word pas in Win8 toegepast.
Het heeft Microsoft dus 16 jaar geduurd om het te gaan gebruiken.
Dat ze het gebruiken is ook voor snellere opstart tijden en voor de beveiliging en op zich is het wel goed.
Misschien zullen er een aantal merken het niet instelbaar maken maar zijn dat systemen waar je nu zonder problemen Linux op kunt zetten?
HP en Dell werken goed met Linux en iemand die graag met Linux werkt zal daar dus naar kijken zodat hij weet dat alle hardware die hij heeft, goed ondersteund word.

Het blijft toch afwachten wat het uiteindelijk word.

Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #11 Gepost op: 2011/11/06, 01:15:00 »
Citaat van: emiel1976
Misschien zullen er een aantal merken het niet instelbaar maken maar zijn dat systemen waar je nu zonder problemen Linux op kunt zetten?

Ja, want zoals je zelf al noemt zijn HP en Dell sowieso niet van plan dit te accepteren, laat staan onuitschakelbaar te maken. En die 2 merken zijn op dit moment samen met Lenovo de 2 beste Linux-merken (om het maar even zo te noemen).
« Laatst bewerkt op: 2011/11/06, 11:51:23 door Prosper »

Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #12 Gepost op: 2011/11/06, 10:15:38 »
Citaat van: emiel1976
"Misschien zullen er een aantal merken het niet instelbaar maken maar zijn dat systemen waar je nu zonder problemen Linux op kunt zetten?"
Dat hangt af van de hardware die ze gebruiken. Als die onder Linux wordt ondersteund, zoals bijvoorbeeld een Ati-kaart of een ethernetkaart, dan kan zo'n computer (die uit verschillende onderdelen van verschillende fabrikanten bestaat) ook Linux draaien. Maken ze vervolgens die secure boot-optie niet uitschakelbaar, dan werkt de pc onder Linux niet, ook al zou Linux alle onderdelen in de machine zelf wel ondersteunen.

moderator-edit: Quotes juist gezet en dus één overbodig berichtje van Vistaus verwijderd.
« Laatst bewerkt op: 2011/11/06, 11:53:47 door Prosper »
"If engineers built buildings the way Microsoft builds operating systems the first woodpecker to come along would bring civilization to its knees."

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #13 Gepost op: 2011/11/07, 01:00:11 »
Citaat van: emiel1976
"Misschien zullen er een aantal merken het niet instelbaar maken maar zijn dat systemen waar je nu zonder problemen Linux op kunt zetten?"
Dat hangt af van de hardware die ze gebruiken. Als die onder Linux wordt ondersteund, zoals bijvoorbeeld een Ati-kaart of een ethernetkaart, dan kan zo'n computer (die uit verschillende onderdelen van verschillende fabrikanten bestaat) ook Linux draaien. Maken ze vervolgens die secure boot-optie niet uitschakelbaar, dan werkt de pc onder Linux niet, ook al zou Linux alle onderdelen in de machine zelf wel ondersteunen.

moderator-edit: Quotes juist gezet en dus één overbodig berichtje van Vistaus verwijderd.

Ja dat is zo maar als ik voor Linux ga en dat doe ik, dan neem ik onderdelen waarvan ik weet dat ze goed ondersteund worden en waarbij ik zelf kan instellen wat ik wil.
Ik heb deze laptop gekocht voor ik echt Linux gebruikte. Had ik voor ik deze laptop aanschafte Linux draaien, dan had ik gekeken naar een andere laptop waarvan ik zeker wist dat alles goed ondersteund werd.
Ik koop dus niet meer zo maar iets en let dus op wat ik wil hebben en ik denk dat er meer Linux gebruikers zijn die daar op letten.
Word dus meer Lenovo, HP, Dell of zelfbouw.
Nou gaat buiten zelfbouw mijn voorkeur toch uit naar Dell dus dat is alleen maar prima dat, dat Linux goed ondersteund.

 

Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #14 Gepost op: 2011/11/07, 07:56:51 »
Vote voor Hp  :P En Olidata.
Meer weten over Ubuntu? Bezoek mijn site dan eens:
Simpelbuntu


Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #15 Gepost op: 2011/11/07, 08:53:25 »
Ben er niet gerust op!

Zal best zijn dat secure boot veiliger is, zie het meer als een MS stunt om zijn positie nog meer te verstevigen.
Samenwerking met Nokia, is daar ook een goed voorbeeld van.

Wat betreft HP (gebruik ook HP) computer devisie werd in de etalage gezet, hoewel dat nu met de komst van een nieuwe topman (voorlopig) weer is terug gedraaid gelukkig.
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #16 Gepost op: 2011/11/07, 13:37:24 »
*kuchkuch* topvrouw *kuchkuch*

Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #17 Gepost op: 2011/11/07, 13:43:06 »
Helemaal gelijk  de nieuwe topvrouw is oud-CEO van eBay Meg Whitman
Laptops HP Probook 4720s en HP g72
Testcomputer HP Compaq dc7800p 
email: SteunpuntLeon@gmail.com

Re: Secure boot Windows 8 toch niet absoluut ?
« Reactie #18 Gepost op: 2011/11/07, 20:06:53 »
Helemaal gelijk  de nieuwe topvrouw is oud-CEO van eBay Meg Whitman

Precies.