Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode  (gelezen 6710 keer)

Offline MKe

  • Lid
Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Gepost op: 2014/01/21, 07:52:02 »
Om meer van linux te leren heb ik een tijdje geleden besloten om een eigen installatie te maken met de 'blokkendoos methode' . Ik heb hierbij veel plezier gehad van de beschrijving door Bloom (http://forum.ubuntu-nl.org/tips-trucs/zeer-compact-blokkendoossysteem-op-basis-van-debian-testing-%28of-ubuntu%29-xfce4/). Ik heb er echter voor gekozen om geen XFCE te gebruiken, maar een veel simpeler systeem waar minder automatisch gedaan wordt en ik meer zelf moet doen.
Het leek me leuk om een blog bij te houden om de zoektocht door het binnenste van Linux met jullie te delen. Ik wil hierop de problemen beschrijven die ik tegen kom en de eventuele oplossingen die ik vind. Dit is handig voor mijzelf, maar misschien dat het ook anderen kan helpen die tegen dezelfde problemen aanlopen.
Dus mocht je ook hierin geinteresserd zijn kun je kijken op nerdy linux (http://mke21.wordpress.com/2014/01/14/mijn-eerste-blog/).

Ik ben nog maar net begonnen, maar hoop snel meer blogs te schrijven zodat er wat meer inhoud komt. De eerste installatie staat er al wel op ;)

Offline Tom

  • Lid
Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/21, 13:09:20 »
Ja ! dat heeft mijn hoogste interesse en ga ik zekers volgen ,was dat ook al eens van plan ,maar tis er nooit van gekomen ,succes  :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/21, 18:14:47 »
Nice.  =D
Ik vind het ook vaak leuk om op deze manier meer te leren.

Offline MKe

  • Lid
Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/21, 19:49:15 »
Bedankt, ik ga mijn best doen om het te onderhouden.

Femke, ik weet dat eigenlijk niet. Ik heb een gratis account op wordpress en dan komt dit mee. Het thema is Chateau, ook een standaard template op wordpress. Ik heb me er nog niet erg in verdiept. Het is de eerste keer dat ik wordpress gebruik.

Als ik mijn tekst doorlees vind ik nog wel typefoutjes hier en daar  :-[...

Offline MKe

  • Lid
Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/21, 20:07:02 »
klopt, ik leer nu twee dingen, Linux en Bloggen :D

Ik heb nu de wifi installatie toegevoegd. Ik heb ook wat opmaakdingen en fouten eruit gehaald. Ik blijk soms wat plak-fouten te maken waardoor soms tekst er dubbel in staat. Ik moet echter beter redigeren. Hopelijk is het nu beter leesbaar.
« Laatst bewerkt op: 2014/01/22, 08:31:28 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/28, 08:16:01 »
Je blog heeft me geïnspireerd om het zelfde eens te proberen met mijn BeagleBone.
Ik had eerder al geprobeerd om wat nieuws op mijn BeagleBone te zetten, maar lukt toen niet.
In tussen heb ik ontdekt wat ik fout deed.

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/28, 20:17:35 »
Leuk om te lezen.
Wat ik zelf wel jammer vind is dat ik bij het aanklikken van een link op je blog in hetzelfde tabblad naar die pagina ga. Nu klik ik best wel vaak door als iets me boeit op zo'n nieuwe site. Wel "lastig" om dan weer terug te komen op je blog. Is het de overweging waard om bij het aanklikken van een link deze nieuwe site in een nieuw tabblad te openen?

Groet,
Jeroen
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/28, 22:04:09 »
Klik eens met de middelste muisknop op een link in plaats van met de linker knop, dan opent hij in een nieuw tabblad. Dit werkt in Firefox en Chrome (en vast wel in nog meer browsers).

Offline Pfoeh

  • Lid
Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/28, 22:31:59 »
Johan, dank voor de tip. Werkt.
Ben nog een beetje een traditionele linker-muisknop-klikker :)
Linux Registered user 485465

Beperkingen voor het vervoer van gevaarlijke stoffen, genoemd onder Tunnelcategorie E in randnummer 1.9.5.2.2. van bijlage 1, gelden voor de ArenAtunnel, gelegen onder de Amsterdam ArenA, te Amsterdam.

Offline MKe

  • Lid
Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #9 Gepost op: 2014/01/28, 22:48:57 »
Leuk om te lezen.
Wat ik zelf wel jammer vind is dat ik bij het aanklikken van een link op je blog in hetzelfde tabblad naar die pagina ga. Nu klik ik best wel vaak door als iets me boeit op zo'n nieuwe site. Wel "lastig" om dan weer terug te komen op je blog. Is het de overweging waard om bij het aanklikken van een link deze nieuwe site in een nieuw tabblad te openen?

Groet,
Jeroen
ik kan eens kijken, maar ik weet dat ook veel mensen het juist irritant vinden om automatisch een nieuw tabblad te krijgen. Het leuke met middelste knop is dat je zelf kan regelen of je een nieuwe tab wilt openen.

Offline MKe

  • Lid
Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #10 Gepost op: 2014/01/29, 18:46:43 »
Er bestaan zelfs nog muizen zonder wielitje in het midden.  ;)

Wat ik zelf doe op mijn websites is een link die verwijst naar een eigen pagina,  laten openen op de website zelf....een uitgaande link (dus naar een andere website toe) laten openen in een nieuw tabblad.

En je kan boordkruimels instellen....maar jij hebt de gratis variant, dus dat gaat dan weer niet.
Die moeten maar rechter muisknop klikken en dan "openen in nieuwe tabblad" :D

Maar serieus, kan ik ergens globaal instellen dat externe links een target=blank moeten hebben? Of moet ik dat elke keer met het handje doen?

Ik ben voorlopig niet van plan een betaalde account te nemen. Eerst maar kijken hoe het nu loopt. Ik verwacht niet dat het storm gaat lopen.

Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #11 Gepost op: 2014/07/03, 12:06:17 »
Een wat late reactie, maar bij toeval stuitte ik erop :) Ik ben dol op blokkendozen en de laatste keer dat ik een debian blokkendoos heb gebouwd is alweer een poosje geleden.. Eerdaags toch maar eens aan de slag, en ik denk dat veel van je informatie dan erg bruikbaar is, alvast bedankt en je blog ziet er top uit!
Ryzen 7 1700 16gb, RX 580 8gb, AOC 24" FreeSync scherm,  Corsair Strafe Red (mechanisch toetsenbord), 256GB SSD, 4 TB HDD. OS: Linux Mint

Offline MKe

  • Lid
Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #12 Gepost op: 2014/07/03, 15:03:38 »
Dank je Theo, het is de laatste tijd een beetje dood gebloed. De laptop werkt als een zonnetje en dan heb ik weinig te schrijven.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #13 Gepost op: 2014/07/03, 18:30:05 »
Leuke blog  =D Je hebt me op dit eigenste moment doen werken in de i3 windows manager. Een andere wereld!

Offline MKe

  • Lid
Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #14 Gepost op: 2014/07/19, 14:36:24 »
Leuk vanadium, succes ermee :)

Ik heb mijn basis distro veranderd van Debian naar Arch. Arch is nog wat meer naar de basis heb ik gemerkt en dus nog leerzamer.

Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #15 Gepost op: 2014/08/01, 08:26:35 »
Voor het leren lijkt Arch mij ook interesant. Misschien komende winter periode weer.
Eerst heb ik mij door al die nieuwe blog posten heen te werken.  ;)

Offline MKe

  • Lid
Re: Blog: eigen installatie met de blokkendoos methode
« Reactie #16 Gepost op: 2014/08/01, 21:05:46 »
Loop alweer achter, veel te warm om the bloggen :)