Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?  (gelezen 8656 keer)

FrSu

  • Gast
[OPGELOST] Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Gepost op: 2009/03/01, 14:21:34 »
Ik ben een fanatiek Mindjet Mindmanager 6 gebruiker onder XP.

Zou mijn Mindmaps nu ook graag in Ubuntu willen maken en bewerken.

Weet iemand hiervoor een Linux alternatief die mijn huidige mindmap bestanden ook kan openen en bewerken?

« Laatst bewerkt op: 2009/03/29, 19:55:15 door FrSu »

Offline Drummies

  • Lid
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #1 Gepost op: 2009/03/01, 14:27:17 »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011


FrSu

  • Gast
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #3 Gepost op: 2009/03/01, 14:45:52 »
Misschien, zo het lijkt is het niet eenvoudig mogelijk reeds gemaakte MM's in XP te kunnen lezen, bewerken en ook weer in XP te kunnen wegschrijven zoals dat bij Open Office wel kan. :|

Ben nu Freemind via Synaptic aan het installeren. Kijken wat ik er mee kan.
« Laatst bewerkt op: 2009/03/01, 14:55:10 door FrSu »

FrSu

  • Gast
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #4 Gepost op: 2009/03/01, 15:03:57 »
Geinstalleerd, maar waar gebleven? Vind het onder Toepassingen niet terug en heb ook al even in Hoofdmenu gekeken. Vreemd.... ???

Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #5 Gepost op: 2009/03/01, 15:06:19 »
ALT+F2 en typ freemind

Offline track

  • Lid
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #6 Gepost op: 2009/03/01, 15:08:51 »
Hoi FrSu,

op  http://en.wikipedia.org/wiki/MindManager  zie ik het bestandformaat XML staan. 

Als dat klopt zal het mogelijk zijn om dat om te zetten.  Want dat is op zich al een uitwisselingsformaat.
Zie ook  "Reference  2." (onderaan).

Op de Duitse Wiki is zelfs  FreeMind als een vervanger opgegeven.
Vandaar denk ik dat het zal meevallen.

Vriendelijke groet,

track

FrSu

  • Gast
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #7 Gepost op: 2009/03/01, 15:15:30 »
@Vistaus: Dat blijft zo? Kan niet in de toepassingen lijst?

@Track: Met de extensie mmap kan Freemind helaas niks. Dat wordt verder zoeken.

Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #8 Gepost op: 2009/03/01, 15:26:26 »
Ja, dat kan wel in de Toepassingenlijst. Rechtermuisknop op Toepassingen>>>Menu's bewerken en dan aan de linkerkant op het gewenste menu klikken. Dan Nieuw item en bij commando freemind invullen.

Heb je deze programma's al bekeken?

http://linuxappfinder.com/package/vym
http://linuxappfinder.com/package/kdissert
http://linuxappfinder.com/package/gnuconcept

Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #9 Gepost op: 2009/03/01, 15:39:15 »
FreeMind kan mindmaps van MindManager wel importeren (je moet ook de importeerfunctie gebruiken), maar omgekeerd wordt het niks. Je kunt de bijgewerkte mindmaps via Freemind niet opnieuw openen in Mindmanager.

Ik ben een vrij heftige gebruiker van beide programma's en -het gaat me aan het hart- maar Freemind kan nog niet in de schaduw staan van MindManager. Het voordeel is wel dat voor Freemind versies bestaan voor Windows en Linux, zelfs voor een Windows Mobile pocketpc.

Ik kan wel adviseren om de RC te gebruiken via Sourceforge en niet de versie in de repo's. De nieuwe versie heeft bijvoorbeeld een goede exportfunctie naar OpenOffice.org:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=7118&package_id=188772

Je moet dan de bin-max versie hebben. Een kwestie van uitpakken en via de terminal cd naar de freemind map, opstarten met:

sh freemind.sh
Hier kun je een toepassingstarter van maken.

FrSu

  • Gast
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #10 Gepost op: 2009/03/01, 17:44:42 »
Ja, dat kan wel in de Toepassingenlijst. Rechtermuisknop op Toepassingen>>>Menu's bewerken en dan aan de linkerkant op het gewenste menu klikken. Dan Nieuw item en bij commando freemind invullen.

Daar zal ik iets niet goed doen, want dat krijg ik niet voor elkaar.

FrSu

  • Gast
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #11 Gepost op: 2009/03/01, 17:49:20 »
FreeMind kan mindmaps van MindManager wel importeren (je moet ook de importeerfunctie gebruiken), maar omgekeerd wordt het niks. Je kunt de bijgewerkte mindmaps via Freemind niet opnieuw openen in Mindmanager.  HMMM, DAN WORDT HET VOOR MIJ ONINTERESSANT.

Ik ben een vrij heftige gebruiker van beide programma's en -het gaat me aan het hart- maar Freemind kan nog niet in de schaduw staan van MindManager. Het voordeel is wel dat voor Freemind versies bestaan voor Windows en Linux, zelfs voor een Windows Mobile pocketpc. DE WINDOWSVERSIE IS ECHT EEN GEWELDIG PROGRAMMA.

Ik kan wel adviseren om de RC te gebruiken via Sourceforge en niet de versie in de repo's. De nieuwe versie heeft bijvoorbeeld een goede exportfunctie naar OpenOffice.org:

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=7118&package_id=188772

Je moet dan de bin-max versie hebben. Een kwestie van uitpakken en via de terminal cd naar de freemind map, opstarten met:

sh freemind.sh
Hier kun je een toepassingstarter van maken.

SORRY JAN, YOU HAVE LOST ME, GAAT BOVEN MIJN PET.


Offline track

  • Lid
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #12 Gepost op: 2009/03/01, 18:51:13 »
Nou FrSu,  als je met FreeMind niet gelukkig bent dan kun je de MindManager misschien ook via wine draaien toch ?
-> http://appdb.winehq.org/appview.php?iAppId=196  en  http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=7975

track

FrSu

  • Gast
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #13 Gepost op: 2009/03/01, 19:13:12 »
@track: Daar heb je gelijk in, is misschien de beste oplossing. Moet alleen nog even uitzoeken hoe ik Wine aan de gang krijg en hoe je er mee kunt werken. Dit moet ik dan ook nog even gaan uitzoeken..... ???

M.a.w. het antwoord op mijn topicvraag is : Alleen onder Wine.

Nu er eerst maar [NIET OPGELOST] van maken? :D ;)

Ik hoop dat Open Office (SUN)  binnenkort met de tegenhanger komt van dit programma, want het is inmiddels ook een Microsoft programma geworden.

FrSu

  • Gast
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #14 Gepost op: 2009/03/01, 21:11:48 »
Heb Wine nu geinstalleerd, maar hoe ik nu bij Mindmanager kom is de volgende uitdaging... :|

Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #15 Gepost op: 2009/03/02, 13:39:35 »
Freemind staat gewoon in Synaptic !!
You gotta be hungry !

FrSu

  • Gast
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #16 Gepost op: 2009/03/02, 18:41:25 »
Freemind staat gewoon in Synaptic !!

Zie antwoord 3. ;)

Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #17 Gepost op: 2009/03/02, 19:33:48 »
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=7118&package_id=188772

Je moet dan de bin-max versie hebben. Een kwestie van uitpakken en via de terminal cd naar de freemind map, opstarten met:

sh freemind.sh
Hier kun je een toepassingstarter van maken.

SORRY JAN, YOU HAVE LOST ME, GAAT BOVEN MIJN PET.


Geen punt, dan gaan we naar onder het petje.

Op de eerste plaats, via Wine gaat het niet werken. Geloof me, meerdere malen geprobeerd, niet grappig.

Goed, dan de stappen voor onder het petje ;)

(1) Download dit bestand  freemind-bin-max-0.9.0_RC_1.zip (direct linkje):

http://downloads.sourceforge.net/freemind/freemind-bin-max-0.9.0_RC_1.zip?use_mirror=freefr

(2) Verplaatst het bestand naar jouw /home/gebruikersnaam map

(3) Eenmaal klikken, rechtermuisknop -> Hier uitpakken

Dit levert een map op met de naam freemind-bin-max-0.9.0_RC_1. Ik ben graag praktisch en hernoem de map naar freemind.

(4) Dubbelklikken op de map freemind
In de map zie je meerdere bestanden staan, waaronder freemind.exe (opstartprogramma voor Windows) en freemind.sh
Dubbelklikken op freemind.sh levert een tekstbestand op. Dit moeten we wijzigen

(5) Klik op freemind.sh, rechtermuisknop -> Eigenschappen, tabblad Rechten en dan een vinkje plaatsen bij 'Uitvoeren:'

Als je nu dubbelklikt op freemind.sh krijg je de vraag of je bestand wilt bekijken of uitvoeren. Kies 'Uitvoeren'.

Het duurt nu een paar seconden, maar freemind start dan op.

We maken nu een Toepassingsstarter:

(6) Klik op het lege bureaublad, rechtermuisknop -> nieuwe starter

Vul de naam van het programma in. In het veld opdrachtregel zet je:

sh /home/gebruikersnaam/freemind/freemind.sh

Sla dit op en voila, met een simpele dubbelklik is freemind opgestart. Je hebt dan de meest recente versie. Mocht je later een recentere versie van freemind downloaden, dan is het een kwestie van verwijderen van de oude freemind map, de nieuwe uitpakken en hernoemen. Voor de toepassingstarter maakt het niets uit.

FrSu

  • Gast
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #18 Gepost op: 2009/03/03, 20:11:49 »
Dag Jan,

Met hartelijke dank voor jouw uitleg. :D

Ik had inmiddels Freemind via Synaptic geïnstalleerd. Neem aan dat dit de laatse versie zal zijn? Daar zal ik dan nog wel wat mee gaan spelen, maar voorlopig blijf ik toch maar met MM onder XP werken. Ik hoop dat Sun nog eens met haar tegenhanger komt , die ook compatibel is met MM, dan stap ik zeker over.

Dat het Freemind programma niet in het menu komt vind ik wel raar.
Werkt jouw tip ook met de via Synaptic geinstalleerde versie?

Groet,
Frits

Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #19 Gepost op: 2009/03/03, 20:21:41 »
Hoi Frits,

De Freemind versie via Synaptic staat bij mij (Intrepid Ibex) op versie 0.7. Bij die versie mis je bijvoorbeeld een goede exportmogelijkheid naar het OpenDocument formaat van OpenOffice.org.

Het maken van een snelstarter van de via Synaptic geïnstalleerde versie verloopt iets anders. Het is dan voldoende om in de opdrachtregel van stap (6) alleen

freemind
te plaatsen.

Een alternatief is het installeren van VirtualBox en daar dan een virtuele versie van XP met Mindmanager draaien. VirtualBox heeft een 'seemless' modus, waardoor je onder aan je scherm alleen de Windows taakbalk ziet en zo programma's kan opstarten.

FrSu

  • Gast
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #20 Gepost op: 2009/03/03, 21:17:28 »
Sorry Jan, maar wat je voorstelt werkt niet en ik zal zeer waarschijnlijk wel iets fout doen. :|

Wat bedoel je nou met: Code: freemind? Als ik dit daar typ werkt het niet en als ik via bladeren naar de freemindmap ga, kan ik kiezen uit 3 types bestanden en weet ik niet welke ik moet hebben en dat werkt ook niet. ???

Ik wil 'm graag onder Toepassingen Kantoor krijgen.

Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #21 Gepost op: 2009/03/04, 04:06:04 »
Dat is eigenaardig. Als ik, na installatie via Synaptic, in een terminalvenster
freemind
intik, start versie 0.7 zonder problemen op.

Wil je een nieuw menuitem toevoegen, dan ga je naar Systeem -> Hoofdmenu, klikt op Kantoor en vervolgens op de knop Nieuw item. Vervolgens is het niet anders dan het maken van een nieuwe toepassingsstarter zoals eerder beschreven (en werkt het dus ook bij de meest recente versie die je zelf uitpakt).

FrSu

  • Gast
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #22 Gepost op: 2009/03/04, 18:57:37 »
OK, nu snap ik dat ik dit in het terminalvenster moest intikken.
Heb ik gedaan en na een hoop meldingen start Freemind inderdaad op.

In het menu onder Kantoor krijgen lukt mij niet en dat moet bij mij gewoon werken.
Ik wil dit niet steeds via de terminal hoeven doen.

Ik ben er daarom eigenlijk ook wel klaar mee.
Iets onder Synaptic installeren en het dan vervolgens niet in het menu (kunnen) krijgen geeft mij het beeld dat het programma gewoon de moeite niet waard is om in Ubuntu te draaien. In elk geval voor mij niet.

Ik haal het er via Synaptic weer af en blijf bij mijn MM in XP, totdat er echt iets goeds voor komt in Ubuntu.

Groet,
Frits

« Laatst bewerkt op: 2009/03/04, 20:09:00 door FrSu »

Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #23 Gepost op: 2009/03/05, 06:33:28 »
Hoi Frits

Als je de eerdere stappen volgt dan krijg je een toepassingsstarter en hoef je geen terminal meer te gebruiken. Dat is niet anders dan bij Windows en de snelkoppelingen.

Je kunt Freemind ook onder Windows gebruiken, dus dat levert de mogelijkheid op om te zien of Freemind kan doen wat je nu met MindManager doet. Zoals ik eerder aangaf kan Freemind niet in de schaduw staan van MM, zeker niet als je vrij veel functies van MM gebruikt. Maak je alleen recht toe, recht aan maps met wat notities, dan is Freemind prima, en zou MM twee nadelen hebben:
(1) duur
(2) niet multiplatform

Ciao

Jan

FrSu

  • Gast
Re: Mindjet Mindmanager 6 onder Ubuntu?
« Reactie #24 Gepost op: 2009/03/05, 18:46:02 »
Daar heb je uiteraard een punt, Jan.
Ik kan het nog wel eens proberen onder Win. ;)

In elk geval bedankt voor jouw tips.
Ik blijf dit een geweldig forum vinden. =D

Groet,
Frits