Een truc (je) met een Dell Latitude E6500 (ook toepasbaar op latere modellen en i5 architecturen) en het vervangen van de DVD-speler door een bay met een SSD hard disc .
Als Ubuntu opstart (19.10) 'mist' hij soms de Bay in het mounten of fstab . Het systeem ziet gewoon geen enkele SSD of wat dan ook. Ook Gparted ziet niks of noppes ..... Maar :
In de Bios moet je de opstartvolgorde wijzigen zodat de DVD CD speler eerst geactiveerd wordt vóór de uiteindelijke bootschijf. Op die manier blijft de DVD, nu vervangen door een SSD met Bay, geadresseerd ook als Ubuntu opstart. Ik heb de test gedaan, en het werkt perfect; de Bay is nu bij elke opstart aanwezig in het systeem. In de test heb ik terug de fout kunnen simuleren door regressief te werk te gaan, en terug de situatie oplossen. (Telkens de SSD gereset en telkens out of the box gewerkt) .
Waakzaam zijn indien de (m-)SSD geformatteerd wordt door Gparted als root of gnome-disc-utility ; Gnome maakt het wijd open en gebruiksklaar. Gparted echter maakt admin (root) eigenaar van de schijf: kan je oplossen door de schijf als administrator te openen en vervolgens de rechten te wijzigen. Misschien een handige beveiliging van de Bay SSD om gasten weg te houden van je privacy en docu's. In ieder geval maakt Gparted van de SSD Bay een root-beveiligde omgeving, maar tevens ook onwerkbaar als jij de eindgebruiker bent. Wees daar alert hoé je formatteert. Met NTFS als keuze staan de rechten, ook met Gparted, ineens goed én je kan migreren naar Microsoft met je schijf zonder problemen.
Na deze Bios handigheid is het NIET meer nodig om de volgorde vast te zetten; waarom ? Ik denk dat op de SSD een enable exe wordt geschreven die niet meer hoeft gereset worden, ook niet opnieuw moet geadresseerd worden. M.a.w. je mag de Bios ingreep beschouwen als een one time only (slechts eenmalig toe te passen) ; daarna kan je multiboot of cross-platform gaan werken.
Dus: DVD vervangen door een Bay met SSD (mSata zelfs) ; altijd de Bios zodanig instellen dat de cd eerst geboot wordt voor je uiteindelijke bootdisk met Ubuntu. Van dan af is er geen enkele fout meer.
Dit heb ik alleen kunnen testen met een Dell, er zijn moeilijker Bays te vinden voor HP of Asus.
Uiteraard kan je ook met eSata of in de WWan een mSata pluggen; maar kijk eerst op de fora van Dell of daar info te vinden is over een succesvolle operatie; niet alle Bios van Dell is compatibel met de nieuwe generaties hardware, en je kan geen upgrade Bios vinden, als hoogstens updates voor de, verouderde, Bios.
Dit zet natuurlijk ook deuren open naar CoreBoot, maar dat is helaas niet goed ontwikkeld, genoeg, om met diverse adresseringen te werken op totaal nieuwe soorten hardware. Dus Bios nekt vooral de ambities om op anno 2009 hardware recente situaties te maken.