Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot  (gelezen 1787 keer)

Offline hennep

  • Lid
Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Gepost op: 2020/07/31, 17:52:35 »
Mijn laptop heeft waarschijnlijk een defect op het moederbord.  Met onregelmatige intervallen krijg ik dezelfde popup te zien die bij afsluiten wordt getoond. Het is geen softwareprobleem want dit treedt op in lubuntu en ook als het systeem start vanaf een linux mint live cd.
Als ik de popup gewoon laat staan, dan reboot het systeem na een bepaalde timeout.
Als ik opnieuw start en het bios scherm activeer dat is er geen enkel probleem. Dit scherm kan ik eindeloos laten staan.
Ik verwacht dat ik deze laptop voor zakelijk gebruik moet afschrijven. Voor wat hobby werkzaamheden zou ik graag een instelling wiilen weten om dit gedrag te veranderen. Heeft iemand enig idee of ik in configuratiebestanden of powermanagement die afsluitdialoog kan uitzetten?
« Laatst bewerkt op: 2020/08/01, 13:51:52 door hennep »

Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #1 Gepost op: 2020/07/31, 20:50:57 »
Je kunt de afsluitdialoog voorkomen door de aan/uit knop van je laptop te gebruiken voor het direct afsluiten. Die gebruik ik vaker dan de knoppen. Of dat soelaas biedt voor je probleem: probeer dat eens. Je kunt dat zo nodig instellen met de energie beheerder.
Xubuntu 22.04.3 LTS
Gemeente Assen

Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #2 Gepost op: 2020/07/31, 21:36:20 »
Dat ligt eraan Polleke. Naar gelang je instellingen in het energiebeheer, kan je ook een afsluitdialoog krijgen bij het indrukken van de afsluitknop. Je moet de knop wel instellen op direct afsluiten.
Kubuntu 20.04

Offline hennep

  • Lid
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #3 Gepost op: 2020/08/01, 10:58:30 »
Ik dacht dat ik duidelijk had beschreven dat de afsluitdialoog vanzelf komt en niet door de afsluitknop. Zoniet dan zal dat nu duidelijk zijn.
In powermanagement heb alle mogelijkheden tot afsluiten uitgezet. Er is geen enkel event dat nog afsluiten/hibernate/sleep activeert. Bij de afsluitknop knop heb ik "niets doen" ingesteld.
Ik verwacht dat de batterijspanning niet goed wordt gemeten en dat de pc op basis van die verkeerde meting wil afsluiten. De laptop ligt contstant aan de lader en de batterij is 100% vol.
Mijn vraag is dus, hoe schakel ik powermanagement helemaal uit. Eventueel zet ik de pc uit door de batterij er uit te halen, als ik maar van die irritante dialoog af kom.

nahjo

  • Gast
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #4 Gepost op: 2020/08/01, 11:13:42 »
Beste hennep,
als je denkt dat de accu van je notebook het probleem is dan haal je die toch uit je notebook?
Heb je dan nog steeds die afsluitdialoog dan zit het probleem elders bijvoorbeeld temperatuur. Met conky heb je bijvoorbeeld een mogelijkheid om elke minuut de temperatuur in je notebook te monitoren.



Offline hennep

  • Lid
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #5 Gepost op: 2020/08/01, 11:22:33 »
Nee, ik denk niet dat het de batterij is. Ik gaf aan dat de batterij 100% vol is.

Hie schakel ik powermanagement uit?

nahjo

  • Gast
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #6 Gepost op: 2020/08/01, 11:27:12 »
Google op
Citaat
linux disable powermanagement
:)

ps, je schrijft:
Citaat
Ik verwacht dat de batterijspanning niet goed wordt gemeten en dat de pc op basis van die verkeerde meting wil afsluiten
Daarom dacht ik haal die accu er dan uit :)

Offline hennep

  • Lid
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #7 Gepost op: 2020/08/01, 11:33:10 »
Als ik de batterij er uit haal dan start de laptop niet meer op. Ik krijg een boot logo te zien en dan gaat hij weer uit.

JorisC

  • Gast
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #8 Gepost op: 2020/08/01, 11:39:56 »
Word de laptop warm ? Als een laptop te warm word gaat die ook zichzelf uitschakelen .
Wat krijg je te lezen in het popup venster.

nahjo

  • Gast
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #9 Gepost op: 2020/08/01, 11:47:06 »
Als ik de batterij er uit haal dan start de laptop niet meer op. Ik krijg een boot logo te zien en dan gaat hij weer uit.
Ai. dat klinkt niet goed.

al eens een reset van je laptop geprobeerd?
Alles uit je notebook dwz accu , power adapter en USB dingen.
Daarna de uitknop een minuut ingedrukt houden.
Accu en power weer aansluiten en opnieuw opstarten.


Offline hennep

  • Lid
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #10 Gepost op: 2020/08/01, 11:50:50 »
De laptop wordt niet warm. De afsluitdialogen komen gelijk zodra de desktop op het beeldscherm staat.
Ik kan ook minstens een uur doorwerken als de lader er af is. Het zouden er ook 2 kunnen zijn, ik heb het nooit getimed. De batterij is bijna 3 jaar oud dus het is logisch dat het geen 4 uur meer is.
Als ik het biosscherm een uur laat staan wordt de pc ook niet warmer dan normaal. Er treedt dan ook geen reboot op.
Als ik de batterij er uit heb gehad, dan is toch alle hardware echt uit geweest, dan begint het probleem gelijk na opstarten.
Als ik sensors uitvoer in een console, dan zijn alle cores ongeveer 40 C.
Ik heb die dialogen al wel eens eerder gehad, al een paar weken geleden, maar toen heb ik er geen aandacht aan besteed. Sinds een paar dagen krijg ik ze om de paar seconden.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/01, 11:57:06 door hennep »

JorisC

  • Gast
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #11 Gepost op: 2020/08/01, 11:58:25 »
Citaat van: hennep
Als ik de batterij er uit heb gehad, dan is toch alle hardware echt uit geweest, dan begint het probleem gelijk na opstarten.
Niet als de stroomkabel er nog inzit en nog aangesloten is en in het stopcontact zit .
Het CMOS (bios batterij) houd de biosinstellingen  nog bij en als er dat ook een tijdje uit is geweest is de hardware ook uit het BIOS gewist.https://www.replacedirect.be/nl/category/101072/laptop-bios-batterijen.html#product

Offline hennep

  • Lid
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #12 Gepost op: 2020/08/01, 12:02:17 »
Niet als de stroomkabel er nog inzit en nog aangesloten is en in het stopcontact zit .
Ik had verwacht dat je wel zou begrijpen dat die draad er uit was.
De real time clock en het cmos geheugen houden inderdaad hun spanning.

Voor de volledigheid:
De draad was er uit, het besturingssysteem afgesloten en daarna heb ik ook nog de batterij er uit gehad.

JorisC

  • Gast
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #13 Gepost op: 2020/08/01, 12:07:53 »
Citaat van: hennep
Ik had verwacht dat je wel zou begrijpen dat die draad er uit was.
Als de batterij eruit is en ook de stroomkabel niet meer aangesloten is is het toch maar logisch dat de laptop onmiddelijk uitgaat . Laptop krijgt geen stroom meer !
 :O


Offline hennep

  • Lid
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #14 Gepost op: 2020/08/01, 12:22:09 »
Ik heb net even geprobeerd om de knop 1 minuut in te drukken en kreeg een nieuwe ervaring te verwerken.
Het afsluiten duurde langer dan normaal dus ik drukte op de escape knop om een textmode scherm te krijgen.
Deze tekst stond er tussen: "A stop job is running for thermal daemon service"
Daarna opnieuw gestart en sensors uitgevoerd:
iwlwifi 35
acpitz 33
package 33
core0 31
core1 31
core2 32
core3 31

Kan ik hier afbeeldingen uploaden?
« Laatst bewerkt op: 2020/08/01, 12:24:09 door hennep »

JorisC

  • Gast
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #15 Gepost op: 2020/08/01, 12:25:37 »
Haal er de batterij uit
Sluit de adaptar aan en steek die in het stopcontact
Zet de laptop aan
Als die normaal blijft doen zonder problemen  is er iets met de batterij .


nahjo

  • Gast
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #16 Gepost op: 2020/08/01, 12:38:27 »
Ik heb net even geprobeerd om de knop 1 minuut in te drukken en kreeg een nieuwe ervaring te verwerken.
Het afsluiten duurde langer dan normaal dus ik drukte op de escape knop om een textmode scherm te krijgen.
Nu ben ik even in verwarring vanwege het ingedrukt houden van de aan/uit knop.
De bedoeling is alles van de stroom af, accu en netspanning, en dan die knop een minuut ingedrukt houden.
Klinkt vreemd maar je laat dan alle restspanning weglopen wat een reset van de computer tot gevolg heeft.
 

Offline hennep

  • Lid
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #17 Gepost op: 2020/08/01, 13:01:30 »
De spanning is er volledig af geweest. Ik realiseer mij net dat de batterij er vannacht uit is geweest. Daarnaast heb ik net die knop ook een minuut ingedrukt gehouden zonder batterij en zonder kabel.
Als ik de laptop start op de netvoeding zonder een batterij er in, dan blijven die afsluitdialogen komen. Toen ik dat de eerste keer probeerde wilde de laptop helemaal niet starten. Dat ging zojuist dus wel.

Ik maak mij zorgen om deze regel die rood gemarkeerd werd getoond in het afsluitscherm:  "A stop job is running for thermal daemon service". Als ik de sensors bekijk dan zie ik geen afwijkende temperaturen. Zijn er andere (niet te omvangrijke) diagnose tools waarmee ik snel kan controleren waardoor dit wordt veroorzaakt. Ik heb niet veel tijd om iets te installeren omdat het systeem ieder moment kan uitvallen.

Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #18 Gepost op: 2020/08/01, 13:08:11 »
Ik dacht dat ik duidelijk had beschreven dat de afsluitdialoog vanzelf komt en niet door de afsluitknop. Zoniet dan zal dat nu duidelijk zijn.
In powermanagement heb alle mogelijkheden tot afsluiten uitgezet. Er is geen enkel event dat nog afsluiten/hibernate/sleep activeert. Bij de afsluitknop knop heb ik "niets doen" ingesteld.
Ik verwacht dat de batterijspanning niet goed wordt gemeten en dat de pc op basis van die verkeerde meting wil afsluiten. De laptop ligt contstant aan de lader en de batterij is 100% vol.
Mijn vraag is dus, hoe schakel ik powermanagement helemaal uit. Eventueel zet ik de pc uit door de batterij er uit te halen, als ik maar van die irritante dialoog af kom.
Ik reageerde op Polleke, stond een beetje los van de openingspost.  ;)
Kubuntu 20.04

JorisC

  • Gast
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #19 Gepost op: 2020/08/01, 13:28:56 »
Draai de laptop eens om om te controleren of de koelsleuven niet verstopt zitten .
Die waarschuwing kan ook betekenen dat de laptop niet gekoeld word en uit veiligheid uitgeschakeld word .

Offline hennep

  • Lid
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #20 Gepost op: 2020/08/01, 13:47:57 »
De ventilatiesleuven zijn schoon. Ik blaas regelmatig het stof eruit.

Terwijl ik de temperatuur controleer zie je op bijgaand plaatje rechtsonder de popup verschijnen.
« Laatst bewerkt op: 2020/08/01, 14:01:43 door hennep »

JorisC

  • Gast
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #21 Gepost op: 2020/08/01, 14:02:17 »
Die popup komt niet van het besturingssysteem maar van HP zelf .
https://support.hp.com/be-nl/document/c01662723

Offline vanadium

  • Lid
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #22 Gepost op: 2020/08/01, 14:04:34 »
Nee, ik denk niet dat het de batterij is. Ik gaf aan dat de batterij 100% vol is.

Hie schakel ik powermanagement uit?
Je zou eens kunnen acpid uitschakelen:

sudo systemctl stop acpid.service

Komt die dialoog niet meer tevoorschijn, dan kan je de service geheel uitschakelen door "stop" te vervangen door "disable".

Offline hennep

  • Lid
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #23 Gepost op: 2020/08/01, 15:31:14 »
Je zou eens kunnen acpid uitschakelen:
sudo systemctl stop acpid.service

Dat was waar ik naar zocht maar de situatie is veranderd.

Ik heb beide ssd schijven eruit gehaald en een poging gedaan om als test een windows10 installatie uit te voeren op een reserve ssd.
Het systeem zit nu in een eindeloze boot loop.
En ook als ik het bios scherm opstart dan reboot de computer na enige tijd.
De situatie is dus duidelijk verslechterd en ook acpi uitschakelen is niet meer aan de orde.
Ik heb nog een poging gedaan om van de 16 Gb geheugen twee keer te starten met de beide afzonderlijke modules van 8Gb maar ook dat gaat in beide gevallen fout.
Als het probleem niet in het besturingssysteem zit, niet in geheugen, niet in de systeemschijf, blijft dan alleen een defect moederbord over, of zie ik nog een andere hardware-optie over het hoofd?
 
 
« Laatst bewerkt op: 2020/08/01, 15:38:02 door hennep »

JorisC

  • Gast
Re: Uitschakelen dialoog shutdown/logoff/reboot
« Reactie #24 Gepost op: 2020/08/01, 16:23:45 »
Bekijk nog eens uw afbeelding waar die popup afkomstig is van HP zelf en daar te lezen valt ISA Adaptar
ISA adaptar is de voedingsadaptar . Is dat de originele voedingsadaptar die bij de laptop geleverd werd ?