Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Installatie van ubuntu weigert te beginnen  (gelezen 1695 keer)

Red_Dragon

  • Gast
Installatie van ubuntu weigert te beginnen
« Gepost op: 2006/11/03, 11:20:38 »
als ik in 'start de installatie van ubuntu' ga bij het boot-menu, krijg ik de volgende error melding:

x-server error: (ee) no devices detected

Iets in de trend van: "your graphics interface is not configured properly"

Iemand die weet waar ik dit moet instellen of moet doen om het te veranderen?

Offline Hij

  • Lid
Installatie van ubuntu weigert te beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/03, 11:31:26 »
Ik weet dat als je problemen hebt, je beter de Alternate install CD kunt gebruiken in plaats van de live cd. Ik weet niet of dit je probleem oplost, maar bij veel mensen lukt de installatie dan wel.

Red_Dragon

  • Gast
Installatie van ubuntu weigert te beginnen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/03, 11:33:56 »
We kunnen maar proberen, h

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Installatie van ubuntu weigert te beginnen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/03, 11:57:50 »
Gebeurt dit als je de LiveCD start of wanneer je de installatie hebt uitgevoerd en je boot (voor de eerste keer) vanaf harde schijf?

Als je hier de gegevens van je grafische kaart post en wellicht de xorg.conf, dan zijn er vast wel leden die een werkende xorg.conf kunnen produceren want het probleem zit 'm in de X driver (hij gebruikt de verkeerde voor jouw kaart).
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

Red_Dragon

  • Gast
Installatie van ubuntu weigert te beginnen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/03, 12:07:19 »
Ik gebruik een ati radeon x850 xt platinum. En nee, het gebeurt wannaar ik probeer linux te installeren! Nadat je opstart via de boot cd en de installatie optie neemt, zou je normaal in de linux installer moeten komen waar je je partities, keybord en dhcp enzo moet configureren. (dit lukte vorige keer). Maar nu wil hij hier niet meer ingaan. Als eerste van die blauwe configuratieschermen geeft hij: xserver not configured properly. En geen optie om verder te gaan, alleen af te sluiten.

En waar vindt ik die xorg.conf? Na even de cd doorzochte te hebben in explorer vindt ik dat bestand niet.

Offline Tukcedo

  • Lid
    • http://www.tukcedo.nl
Installatie van ubuntu weigert te beginnen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/03, 12:17:52 »
Nee, dan is het nog "te vroeg" voor die xorg.conf, die zal je alleen op je harde schijf vinden NA de installatie. De installatie-CD gebruikt waarschijnlijk een hele generieke instelling als VESA of iets dergelijks om op te starten. Maar misschien probeert-ie ook wel zelf gevonden waarden uit. Bij jou werkt die herkenning dus niet goed.

Ik ben helaas niet zo thuis in die installatie bedoening, maar je zou eens kunnen Googles op opties die je mee kan geven aan de installatie, iets van video=VESA of iets dergelijks. 't Is maar een ideetje hoor ...
Tukcedo Services - Unix en Linux Consultants
http://www.tukcedo.nl

H_Ubuntu

  • Gast
Installatie van ubuntu weigert te beginnen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/05, 13:37:55 »
Citaat van: tukcedo
Nee, dan is het nog "te vroeg" voor die xorg.conf, die zal je alleen op je harde schijf vinden NA de installatie.
Helaas ben ik ook met dit probleem bezig. Wat ik ontdekte is dat na de foutmelding je een terminal kunt gebruiken. Gebruik Alt-F1 en je kunt met sudo nano /etc/X11/xorg.conf het een en ander aanpassen. Maar dit is wel tijdelijk. Na een herstart zijn deze aanpassingen niet bewaard.

Een work-around is om een tweede scherm aan te sluiten, als dat mogelijk is (b.v. bij een laptop). Dit heb ik gedaan en de installatie gaat op dit scherm verder. Ook na deze installatie en herstart had ik dit scherm nodig. Pas na volledige installatie kon ik het los koppelen (zoek op topic ATI-drivers).

Maar bij afsluiten van de X-server blijft mijn laptop hangen in de tune (vergelijkbaar met een CD die blijft hangen) en zie ik een geblokt (klein patroon) scherm. Volledig vast! Al met al ben ik ook niet uit dit probleem en is de work-around niet een echte oplossing.

Mijn laptop: FujitsuSiemens Amilo M1437G met ATI RADEON X700.
Groet, Hans

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Installatie van ubuntu weigert te beginnen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/05, 23:27:20 »
Als je nu Edgy (6.10) gebruikt, probeer dan in plaats daarvan eens om Dapper (6.06) te installeren. Edgy is deels experimenteel (on the edge), met de allernieuwste technologie onder de motorkap. Niet geheel foutloos.

Dapper is de dieselversie, heel stabiel, volledig uitgetest en betrouwbaar. Bovendien Long Term Supported met veiligheidsupdates (drie jaar), Edgy maar 18 maanden.

Overstappen op Dapper lost vaak veel problemen op.

Groet, Pjotr.

Alfredo

  • Gast
Installatie van ubuntu weigert te beginnen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/05, 23:49:41 »
Ik heb dezelfde grafische kaart (AGP, niet PCIe) en had geen problemen om Ubuntu Dapper te installeren.

Installatie van ubuntu weigert te beginnen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/06, 01:57:44 »
Gebruik je een originele CD ??
Die je via Ship-it hebt gekregen ??
Of gebruik je een zelfgebrande cd ??

Brand de cd dan nogmaals, zo langzaam mogelijk en doe tijdens het branden niets op je pc.
Liefst brand je de CD direct nadat je pc is opgestart, en doe geen andere dingen tijdens het branden.

Dit ligt erg gevoelig....

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

nils holkerson

  • Gast
Installatie van ubuntu weigert te beginnen
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/06, 02:13:15 »
in wat voor type moet je een cd branden? ik heb wel eens een xubuntu distro gebrand, als type iso en die pakte mn machine ook niet. heb uiteindelijk kubuntu via een live-cd geinstalleerd en de xfce-desktop er achteraf opgezet

Installatie van ubuntu weigert te beginnen
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/06, 11:27:34 »
ISO is de manier waarop hij ingepakt zit.
Dus download je een ISO moet je hem met een daarvoor geschikt proggie branden.
Je kan makkelijk ISO files branden met ISO Recorder als je nog met Windows werkt.
Download >ISO Recorder

SCCS
:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D