Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Starten van de computer met een spelletje en enkel een spelletje  (gelezen 1894 keer)

Offline VEDI

  • Lid
L.S.,

Via de startgids heb ik leren programmeren in PYTHON via SPE Stany's editor.

Ik heb een spelletje voor de kleinkinderen gemaakt.

Hoe kan ik nu de computer starten en enkel dit spel starten?

Ik heb een dubbele opstart mogelijkheid UBUNTU of XP. De keuze valt na 10 tellen op ubuntu.
Ik zou dit op de speelcomputer willen aanpassen zodat na korte tijd enkel het spelletje start.

Het spelletje stopt door esc in te drukken. Dan zou de computer moeten stoppen. Een beetje zoals een game in een speelhal maar dan met op en afzetten van de computer. (Thuis kan je dat niet de ganse dag laten werken;) dus moeten de kinderen leren op en afzetten zonder schade te berokkenen.

Starten van de computer met een spelletje en enkel een spelletje
« Reactie #1 Gepost op: 2008/07/19, 10:20:36 »
Ten eerste moet je een account "Spel" aanmaken, naast je bestaande account. Ten tweede moet je GDM zo instellen dat hij in vb. 10 seconden automatisch met dit account inlogd (zodat je voordat die 10 sec om zijn toch nog kan kiezen om met je gewone account in te loggen). Ten derde moet je een nieuw X-sessie bestand maken in /usr/share/xsessions dat het spelletje start i.p.v. de desktop (gewoon een reeds bestaand bestand in die map kopiëren en de relevante regeltjes bewerken). Dan de standaardsessie voor het account "Spel" veranderen in de zojuist aangemaakte X-sessie.
Ik zou persoonlijk niet goed weten hoe je de computer moet uitschakelen als het spel klaar is (KDE en Gnome maken gebruik van daemons die als root draaien, en als je op uitschakelen klikt, wordt deze daemon verwittigd) met een gewone gebruikersaccount (je moet root zijn). Het enigste wat ik kan aanraden is om een opstartscript te maken als volgt:
#!/bin/bash
su spel -c hetspelletje
halt
Dit script vervolgens 4755 chmod'en en in /usr/bin plaatsen. Vervolgens het X-sessie-bestand verwijzen naar dit script.
Noot: die 4 is geen typo, je moet dus echt chmod 4755 /usr/bin/spelscript.sh doen

- SeySayux
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Offline VEDI

  • Lid
Starten van de computer met een spelletje en enkel een spelletje
« Reactie #2 Gepost op: 2008/08/01, 15:51:15 »
SeySayus,

Bedankt voor uw informatie.
Ik heb wat jij voorstelt nog niet gedaan maar ik heb al wel een antwoord op de paden en de instellingen.
Afhankelijk van hoe je een module installeert worden de folders bepaald.
Er is een ingebakken tool voor distributie vanaf versie 2.4 van Python. (distutils)
Dit werkt om alles goed in te richten op een andere omgeving zelfs een ander platform! (inclusief windows;)
Bij het oproepen van de modulen, installatie, werkt alles naar behoren.

Als ik alles echt in orde heb maak ik verder verslag en dan begin ik aan het automatisch starten.

Ik heb dan een ontwikkel omgeving, een distributie versie, een geinstalleerde versie en dan rest nog een link met de account in ubuntu zelf. Dit is het onderwerp dat jij aanbrengt.

Groeten
en tot hoors

Wilfried

Starten van de computer met een spelletje en enkel een spelletje
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/04, 00:39:43 »
Citaat van: SeySayux
Ten eerste moet je een account "Spel" aanmaken, naast je bestaande account. Ten tweede moet je GDM zo instellen dat hij in vb. 10 seconden automatisch met dit account inlogd (zodat je voordat die 10 sec om zijn toch nog kan kiezen om met je gewone account in te loggen). Ten derde moet je een nieuw X-sessie bestand maken in /usr/share/xsessions dat het spelletje start i.p.v. de desktop (gewoon een reeds bestaand bestand in die map kopiëren en de relevante regeltjes bewerken). Dan de standaardsessie voor het account "Spel" veranderen in de zojuist aangemaakte X-sessie.
Ik zou persoonlijk niet goed weten hoe je de computer moet uitschakelen als het spel klaar is (KDE en Gnome maken gebruik van daemons die als root draaien, en als je op uitschakelen klikt, wordt deze daemon verwittigd) met een gewone gebruikersaccount (je moet root zijn). Het enigste wat ik kan aanraden is om een opstartscript te maken als volgt:
#!/bin/bash
su spel -c hetspelletje
halt
Dit script vervolgens 4755 chmod'en en in /usr/bin plaatsen. Vervolgens het X-sessie-bestand verwijzen naar dit script.
Noot: die 4 is geen typo, je moet dus echt chmod 4755 /usr/bin/spelscript.sh doen

- SeySayux
Ik heb deze uitleg gebruikt om een sessie aan te maken met elisa media center , dit werkt nu ongeveer echter wanneer ik al ben ingelogd met een andere account en via sessie wissellen test of het werkt dan krijg ik een fullscreen elisa die niet vooruit te branden is ...... log ik uit mijn account en vervolgens in de elisa account dan gaat hij op volle snelheid maar krijg ik hem maar op een kleine resolutie in een hoek van mijn scherm.

dit is mijn xsession bestandje:

Version=1.0
Name=Elisa Media Center
Comment=Play movies and songs on TV with remote
Exec=/usr/bin/elisa
StartupWMClass=elisa
Icon=elisa
Terminal=false
Type=Application
Categories=GNOME;GTK;AudioVideo;Player;X-Ximian-Main;X-Red-Hat-Base;
X-Osso-Service=com.fluendo.elisa
moet ik mischien nog ergens een resolutie instellen of iets dergelijks ?
ANTWOORD OM TE HELPEN, NIET OM ANTWOORD TE KUNNEN GEVEN

Starten van de computer met een spelletje en enkel een spelletje
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/06, 14:19:58 »
Citaat van: socialdefect
Citaat van: SeySayux
Ten eerste moet je een account "Spel" aanmaken, naast je bestaande account. Ten tweede moet je GDM zo instellen dat hij in vb. 10 seconden automatisch met dit account inlogd (zodat je voordat die 10 sec om zijn toch nog kan kiezen om met je gewone account in te loggen). Ten derde moet je een nieuw X-sessie bestand maken in /usr/share/xsessions dat het spelletje start i.p.v. de desktop (gewoon een reeds bestaand bestand in die map kopiëren en de relevante regeltjes bewerken). Dan de standaardsessie voor het account "Spel" veranderen in de zojuist aangemaakte X-sessie.
Ik zou persoonlijk niet goed weten hoe je de computer moet uitschakelen als het spel klaar is (KDE en Gnome maken gebruik van daemons die als root draaien, en als je op uitschakelen klikt, wordt deze daemon verwittigd) met een gewone gebruikersaccount (je moet root zijn). Het enigste wat ik kan aanraden is om een opstartscript te maken als volgt:
#!/bin/bash
su spel -c hetspelletje
halt
Dit script vervolgens 4755 chmod'en en in /usr/bin plaatsen. Vervolgens het X-sessie-bestand verwijzen naar dit script.
Noot: die 4 is geen typo, je moet dus echt chmod 4755 /usr/bin/spelscript.sh doen

- SeySayux
Ik heb deze uitleg gebruikt om een sessie aan te maken met elisa media center , dit werkt nu ongeveer echter wanneer ik al ben ingelogd met een andere account en via sessie wissellen test of het werkt dan krijg ik een fullscreen elisa die niet vooruit te branden is ...... log ik uit mijn account en vervolgens in de elisa account dan gaat hij op volle snelheid maar krijg ik hem maar op een kleine resolutie in een hoek van mijn scherm.

dit is mijn xsession bestandje:

Version=1.0
Name=Elisa Media Center
Comment=Play movies and songs on TV with remote
Exec=/usr/bin/elisa
StartupWMClass=elisa
Icon=elisa
Terminal=false
Type=Application
Categories=GNOME;GTK;AudioVideo;Player;X-Ximian-Main;X-Red-Hat-Base;
X-Osso-Service=com.fluendo.elisa
moet ik mischien nog ergens een resolutie instellen of iets dergelijks ?
Het probleem hier is dat je geen window-manager hebt. Dus je moet een window manager uitvoeren voor elisa ;)
Scriptje maken dus.
#!/bin/bash
my-favorite-wm &
exec elisa
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net