Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printen en Dapper  (gelezen 3253 keer)

evert11

  • Gast
Printen en Dapper
« Gepost op: 2006/06/14, 06:04:41 »
printen ging prima in  breezy maar niet in dapper.
dapper geeft netjes aan dat de file wordt geprint maar er gebeurt verder niets.
Volgens diverse bronnen op het internet heeft dit te maken met CUPS.
Is er een oplossing??

Azalin

  • Gast
Printen en Dapper
« Reactie #1 Gepost op: 2006/06/14, 21:38:01 »
Hier print Dapper prima (op het feit na dat de print opdracht na het printen niet verwijderd wordt maargoed... misschien dat dat nog eens opgelost wordt). Dus is het de vraag: wat voor printer heb je? heb je de goede drivers wel? waar zit de printer op aangesloten (andere PC met Windows, Ubuntu of ander OS, of dezelfde PC) Wat zijn de instellingen voor CUPS bij jou? Wordt je printer

evert11

  • Gast
Printen en Dapper
« Reactie #2 Gepost op: 2006/06/15, 06:54:07 »
Printer Hp1100 laserjet, printer wordt herkeng, local printer. driver laserjet 1100
Ik zie net in properties de melding, ready, open printchannel failed, retry in 30 sec.

Azalin

  • Gast
Printen en Dapper
« Reactie #3 Gepost op: 2006/06/15, 10:33:03 »
Duidelijk dat de printer driver je printer niet correct kan aansturen. Er zijn hier en daar op dit forum wel wat mensen met HP printers dus doe anders even een search. Ik zelf heb een Epson dus ik kan je daar niet zo veel verder mee helpen... Wellicht iemand anders die dit leest en een HP heeft?

evert11

  • Gast
Printen en Dapper
« Reactie #4 Gepost op: 2006/06/16, 05:50:24 »
heb het volgende geprobeerd en het werkt.
In het toevoegen van een printer heb ik select another printer gekozen met poort lpt1.
Dus niet de automatisch gedecteerde printer.

Offline mcgyver

  • Lid
Printen en Dapper
« Reactie #5 Gepost op: 2006/06/17, 14:50:03 »
Citaat van: evert11
heb het volgende geprobeerd en het werkt.
In het toevoegen van een printer heb ik select another printer gekozen met poort lpt1.
Dus niet de automatisch gedecteerde printer.
Heb net mijn printer naar boven (ubuntu-pc) gebracht. Deed het ook niet alhoewel ik hem wel op lpt 1 had gezet, maar ik had wel ook nog iets anders aangeklikt. Doet het nu wel. Wat is dit toch een leuk, behulpzaam en handig forum. Nu nog uitzoeken hoe ik met windows (beneden) op ubuntu (boven) kan printen. Heb beneden ook een dual boot. Maar die staat meestal op windows.

Printen en Dapper
« Reactie #6 Gepost op: 2006/06/17, 14:58:13 »
Dat wordt klieren met samba :)

Azalin

  • Gast
Printen en Dapper
« Reactie #7 Gepost op: 2006/06/18, 00:49:34 »
Of kijken of je IPP voor Windows aan de praat kan krijgen... :) Daar heb ik dan wel weer ervaring mee dus als je CUPS related printing wil doen naar je Windows.. dan kunnen we met ze tweeen gaan klieren :)

Offline mcgyver

  • Lid
Printen en Dapper
« Reactie #8 Gepost op: 2006/06/18, 08:52:29 »
Ik moet printen van windows naar ubuntu, of van ubuntu naar ubuntu. En ik kan natuurlijk alle hulp gebruiken.

Offline nicolas

  • Lid
Printen en Dapper
« Reactie #9 Gepost op: 2006/06/18, 12:19:50 »
Ben benieuwd wat dat 'klieren' als resultaat gaat opleveren. Ik heb een aantal weken geleden mijn HPDeskJet 940C verhuisd van mijn desktop naar mijn server. Vervolgens via een HowTo op howtoforge.com deze server ingericht als file en printserver (oa onder SAMBA).

Printen vanaf mijn laptop en desktop onder Ubuntu 6.06 gaat prima. Printen vanaf mijn desktop in Windows mode gaat niet. WORKGROUP namen en dergelijk zijn goed ingesteld voor zover ik dat inschatten.

Ik houd dit draadje dus goed in de gaten. :)
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Printen en Dapper
« Reactie #10 Gepost op: 2006/06/18, 12:57:47 »
Ik print via de schoolprinter op het windows netwerk via CUPS (ubuntu op mijn laptop)

Installatie ging heel vlotjes, gewoon printer installeren -> cups -> HP -> model van printer en 't was klaar :)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline mcgyver

  • Lid
Printen en Dapper
« Reactie #11 Gepost op: 2006/06/18, 13:26:51 »
Ja maar gaat het omgekeerd ook zo makkelijk? heb over 2 weken 7 weken "kliervakantie"

Azalin

  • Gast
Printen en Dapper
« Reactie #12 Gepost op: 2006/06/18, 19:35:30 »
Omgekeerd? Van Ubuntu naar Windows of van Windows naar Ubuntu? Want zoals ik van Profox begrijp heeft hij een printer op een Ubuntu machine aangesloten en die in een Windows netwerk gehangen. Dat gaat in weze ook vrij gemakkelijk, printer aanhangen, installeren met cups (dat als het goed is al draait) en printen naar het IP en klaar in je windows moet je dan zorgen dat je IPP installeert en het ip adres van de machine waar de printer aanhangt opgeven en klaar...
Dit is allemaal erg vaag maar ik denk dat je zult ontdekken dat wanneer je je printer aansluit en je van Ubuntu naar Ubuntu gaat printen dat dat meteen al werkt wanneer je bij Systeem > Beheer > Printers > Algemene Instellingen > Detecteer Netwerk Printers aanzet op de machine waar de printer niet aan hangt dat je kunt printen zonder problemen. Mits natuurlijk de printer op de machine zelf (lokaal) goed print... als dat het geval is, dan is het netwerk printen weinig "rocket science" :)
Onder Windows hoef je SAMBA dan niet te gebruiken maar dat kan evengoed... wel zorgen dat in je samba config de printer op delen en browsable staat...

Zodra je gaat klieren dan moet je maar eens wat klier-resultaten hier plaatsen :) dan kan ik wat minder vaag zijn...

By the way, om vanaf Windows op Ubuntu te printen dien je in elk geval http://ipadresserver:631/printers/printernaam op te geven ... Ik zou even moeten nakijken hoe je dit precies onder Windows moet configureren... daar kom ik nog op terug. Maar dan kun je dus via IPP lekker printen en hoef je niet moeilijk te gaan doen met Samba...

wr19026

  • Gast
Printen en Dapper
« Reactie #13 Gepost op: 2006/06/18, 20:07:51 »
M'n desktop is is de printserver voor m'n Windows machines en voor Ubuntu.

Windows print prima via Samba; de Ubuntu naar Ubuntu variant heb ik nog niet geprobeerd maar dat doe ik straks even, moet toch m'n laptop updaten voordat ik een paar dagen weg ga.

wr19026

  • Gast
Printen en Dapper
« Reactie #14 Gepost op: 2006/06/18, 20:54:18 »
Citaat van: wr19026
M'n desktop is is de printserver voor m'n Windows machines en voor Ubuntu.

Windows print prima via Samba; de Ubuntu naar Ubuntu variant heb ik nog niet geprobeerd maar dat doe ik straks even, moet toch m'n laptop updaten voordat ik een paar dagen weg ga.
Van Windows naar Ubuntu printen gaat volgens mij 't best via Samba, maar dat is mijn bescheiden mening...
Citaat van: wr19026
M'n desktop is is de printserver voor m'n Windows machines en voor Ubuntu.

Windows print prima via Samba; de Ubuntu naar Ubuntu variant heb ik nog niet geprobeerd maar dat doe ik straks even, moet toch m'n laptop updaten voordat ik een paar dagen weg ga.
De standaard varianten om m'n HP 3015 (die trouwens standaard in de lijst voorkwam, beter dan bij Windows!) aan te sturen werkten niet:
CUPS
Unix printer
HP Jetdirect

Dus toch maar via Samba ;)

Ik zal de thread blijven volgen want volgens mij nmoet ik het gewoon via de HP Way draaiend kunnen krijgen. Leuk nieuw projectje nu de upgrade naar Dapper en tegelijkertijd een ISP Control Panel installeren achter de rug is. En meteen ook een osCommerce shop er draaiend op heb gekregen :))

Azalin

  • Gast
Printen en Dapper
« Reactie #15 Gepost op: 2006/06/18, 21:26:01 »
Ubuntu en Windows via CUPS (IPP) laten printen is voor Ubuntu wat makkelijker dan voor Windows maar voor beiden te doen. Voor Windows moet ik nog steeds even controleren in mijn Windows boot (maar aangezien ik daar zo weinig mogelijk in rond hang :) ) Je printerserver moet natuurlijk wel IPP ondersteunen anders zul je geen CUPS/IPP kunnen gebruiken naar je printerserver toe. Als dat een Ubuntu machine is dan lijkt het me geen probleem ... alleen is het zaak om te kijken waarom het via CUPS niet werkte... Hoe had je CUPS geconfigureerd bijvoorbeeld? In je Printer configuratie was je printer een netwerk printer lijkt mij, welk adres heb je dan opgegeven om naar te printen?

update: Onder Windows is het ook redelijk simpel. Voeg een nieuwe printer toe maar voeg deze lokaal toe dus niet als netwerk printer. Installeer deze dan volledig en na installatie ga dan naar de Eigenschappen van de printer, voeg een nieuwe printer poort toe en selecteer dan Printer Server Poort in plaats van lokaal of Standaard TCP/IP Poort. Configureer dan de printer met het IP van de machine waar de printer aan hangt. Hier zit hem de hele grap in, als je dit goed configureert dan kun je via IPP printen. Maar dit hangt af van waar de printer op aangesloten is ... mijn Sitecom printer server werkt weer anders dan standaard aanbevolen wordt. Normaal gesproken is het een kwestie van het IP adres van je printer opgeven en vervolgens de queue naam van de printer opgeven. Bij mijn Sitecom server was het lpt1 maar dat slaat dus helemaal nergens op... officieel moet dat dus de naam van de printer zijn EPSONR200 zoals ik die in de server had opgegeven)

Aline

  • Gast
Printen en Dapper
« Reactie #16 Gepost op: 2006/06/19, 19:17:54 »
Van Windows naar Ubuntu bleek geen probleem bij mij. Netwerkprinter toevoegen met als pad //host/printernaam deed het meteen.

Van Ubuntu naar Ubuntu heeft me dit weekeinde uren gekost. Ik heb van alles geprobeerd maar niets werkte. Ik heb het maar even van me afgezet. Te veel frustratie is niet goed voor een mens.

Printen en Dapper
« Reactie #17 Gepost op: 2006/06/19, 21:58:17 »
system -> beheer -> printer
printer toevoegen
netwerk printer -> smb
gegevens invullen
klaar

Werkte bij mij in 5 minuten :)

Azalin

  • Gast
Printen en Dapper
« Reactie #18 Gepost op: 2006/06/19, 23:13:15 »
Onder Ubuntu bij mij:
Printer aansluiten aan PC
Printer installeren via Systeem>Beheer>Printers en dan via Gutenprint de Epson R200 printers geselecteerd.
Alle andere machines: Detecteer Netwerk printer
Klaar.

Overstap naar Printerserver was wat problematischer aangezien Sitecom zich nooit houdt aan afspraken en in dit geval dus ook niet (hun Network Storage Adapter heeft ook last van violation-of-standards) .. na wat spitten kwam ik er achter dat het IPP pad verkeerd stond. Toen dat eenmaal goed was ingegeven printte hij als een zonnetje. Alleen vanuit Firefox printen is een ramp... dat doe ik dus nooit aangezien dat volgens mij gesloopt is in Dapper. Heb er al een hoop niet zo blije mensen op Launchpad gezien :)