Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: LPIC certificatie  (gelezen 1978 keer)

Offline Martend

  • Lid
    • appdroid.nl applicaties en android
LPIC certificatie
« Gepost op: 2010/12/17, 09:40:05 »
Hallo,

Is er hier iemand die ervaring heeft met LPIC? (Linux Professional). Ik weet dat een pro zou moeten kunnen werken op elke distro,
maar ik heb weinig zin in, als ik die cursus zou volgen, om bijvoorbeeld OpenSuze te gebruiken.
Dus mijn vraag is, zou ik ook met mijn geliefde Ubuntu deze cursus kunnen volgen? Heeft iemand van dit forum al iets van LPIC(1) op zak en
heb je er ook echt wat aan in de computerbranche?

gr.
M
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/mwanzo/
laptop: Alienware m11x Windows7 & Ubuntu
desktop: Chieftec CH05B-B / IntelĀ® MoBo D975XBX / Quad Core
/ ATi Crossfire / Windows Vista & Ubuntu
server: p4 dual-core / 80gb / 2gb.mem / Ubuntu
SE Xperia X10 / Android

Re: LPIC certificatie
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/17, 10:34:06 »
Het is eigenlijk aan te raden meerdere distros bij de hand te hebben als je LPI echt goed wilt doen. Je hoort namelijk het e.e.a. van zowel debian als redhat gebaseerde distros te weten. LPI certificering geeft aan dat je een basisvaardigheid, kennis hebt wat betreft Linux systeembeheer. In de praktijk heb je er denk ik zeker iets aan, hoewel er natuurlijk niets boven praktijkervaring gaat.

Offline Gotiniens

  • Lid
Re: LPIC certificatie
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/17, 11:00:43 »
als je alleen op Ubuntu wil richten moet je even kijken naar de Ubuntu certificeren, dit is LPIC maar dan aangepast aan Ubuntu. Maar als je je echt Professioneel op Linux wil richten zou ik toch de algemene LPIC examens doen. Als pro moet je imo op elk systeem kunnen werken.

Offline Martend

  • Lid
    • appdroid.nl applicaties en android
Re: LPIC certificatie
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/17, 11:32:19 »
Hartelijk dank voor de input, ik wil juist in de toekomst LPIC doen, omdat ik wel veel praktijkervaring heb met Linux en Windows, maar heb nergens een diploma van, voorts lijkt het mij dan ook inderdaad het beste om voor het algemene te gaan. Dat word dus meerdere distro's installeren :) Gelukkig is dat geen probleem met Linux.
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/mwanzo/
laptop: Alienware m11x Windows7 & Ubuntu
desktop: Chieftec CH05B-B / IntelĀ® MoBo D975XBX / Quad Core
/ ATi Crossfire / Windows Vista & Ubuntu
server: p4 dual-core / 80gb / 2gb.mem / Ubuntu
SE Xperia X10 / Android

Re: LPIC certificatie
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/17, 11:55:41 »
als je alleen op Ubuntu wil richten moet je even kijken naar de Ubuntu certificeren, dit is LPIC maar dan aangepast aan Ubuntu. Maar als je je echt Professioneel op Linux wil richten zou ik toch de algemene LPIC examens doen. Als pro moet je imo op elk systeem kunnen werken.
Inmiddels is de Ubuntu certificering losgekoppeld van LPI certificering heb ik begrepen. Voorheen was het zo dat Ubuntu certificering aansloot op LPI certificering, maar dat is losgelaten.

Re: LPIC certificatie
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/17, 11:56:17 »
Dat word dus meerdere distro's installeren :) Gelukkig is dat geen probleem met Linux.
In een virtuele machine is erg handig, dan kan je lekker klooien. :D