Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!  (gelezen 5839 keer)

R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Gepost op: 2010/09/09, 21:03:51 »
want ze worden vervangen in Kubuntu 10.10.

goed nieuwe voor de webdesigners, de nieuwe browser, en mag ik hem U even voorstellen: Rekonq, is namelijk gebaseerd op WebKit.
het voordeel hiervan is, dat als een site werkt in Safari en Chrome, hij ook zal werken in Rekonq.

er zullen wel velen hier tegen zijn, omdat zij vinden dat het niet echt Open-Source is, omdat WebKit vooral door Apple word ontwikkeld.
maar even ter informatie, dit wil niet gelijk zeggen dat hij ook een APSL licentie heeft, WebKit heeft namelijk een standaard LGPL licentie, en is dus wel degelijk "echt" Open-Source!

deze jongen is nu de ISO van Kubuntu 10.10 beta aan het downloaden, dus ik zal zo even wat screenshots maken van Reconq.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #1 Gepost op: 2010/09/09, 21:21:04 »
Ik mag toch hopen, dat deze versie wat stabieler is. Onder Kubuntu 10.04 heb ik Rekonq een tijdje uitgeprobeerd, maar deze crashte zo vaak dat IE ramstabiel leek  :evil:
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #2 Gepost op: 2010/09/09, 21:26:52 »
ik zal zo kijken, ben nu nog bezig met de installatie, maar het is een beta dus... =D


edit: wel interessant: terwijl je de gebruikers gegevens nog invult, is hij al bezig met het kopiëren v/d gegevens.
edit2: MP3 ondersteuning kan nu direct mee geïnstalleerd worden in de installer!!!
« Laatst bewerkt op: 2010/09/09, 21:28:34 door richard »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #3 Gepost op: 2010/09/09, 21:30:10 »
In Ubuntu 10.10, Gnome dus, ziet het er best gelikt uit ......
Bedankt Richard, nu kijken hoe het in de praktijk verder gaat :lol:
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #4 Gepost op: 2010/09/09, 21:31:31 »
Yep, Rekonq is geen goeie browser. Althans, nog niet. Bovendien is er qua uiterlijk bijna geen verschil met Konqueror. Nee, ik gebruik nog steeds naar volle tevredenheid Chromium, maar mijn backupbrowsers (voor als een site het niet doet ofzo) zijn toch Opera en Konqueror :)

En trouwens, sinds KDE 4.4 kun je ook WebKit in Konqueror gebruiken wat echt stukken beter is ;)

Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #5 Gepost op: 2010/09/09, 21:34:59 »
en de installatie is klaar.

's even rond kijken, als het goed is is KpackageKit ook aangepast, zodat je nu eindelijk de lang verwachte functie hebt: software groepen!


eerste ervaringen hebben niet lang op zich laten wachten, Rekonq deed er inderdaad niet lang over om te crashen....
en KPackageKit heeft inderdaad groepen gekregen:


verdere wijzigen zijn beperkt, KDE 4.5 is aanwezig waarbij ook enkele nieuwe icoontjes zitten, hoewel het merendeel gelijk is gebleven.
systeem-instellingen heeft meer categorieën gekregen.
en je kan nu na de installatie via systeem-instellingen wisselen tussen de desktop of netbook werkomgeving.
« Laatst bewerkt op: 2010/09/09, 21:54:29 door richard »


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #6 Gepost op: 2010/09/09, 22:21:49 »
Yep, gebruik hier de nieuwe KPackageKit ook al op 10.04 :) Nog steeds niet geweldig, maar het is wel gebruiksvriendelijker geworden.

En btw, Systeeminstellingen heeft niet alleen meer categoriëen gekregen, ook staat alles nu op 1 tabblad ipv 2.
Tussen desktop en netbook na de installatie kan al sinds 4.4 ;)
En verder de ondersteuning voor multi-touch natuurlijk :)

Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #7 Gepost op: 2010/09/09, 22:52:56 »
En verder de ondersteuning voor multi-touch natuurlijk :)
heb ik niet zo veel aan, heb nog altijd een normale TFT display, en test wat lastig in een VM die het niet kan =D


en ik vind dat er ook wel voordelen aan KPackageKit zijn ten op zichte van, zeg, Synaptic.
mijn moeder kan wel prima met KPackageKit overweg, goed namen mogen duidelijker, maar Synaptic lukt dus niet.


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #8 Gepost op: 2010/09/09, 22:58:59 »
@richard: Ik heb daar wel veel aan, want ik heb een Apple Magic Mouse :)

En ik vind KPackageKit echt geen fijn programma. Adept is nog altijd de beste :) Voor het geavanceerde pak ik wel Synaptic of de terminal. Maar voor de basisdingen pak ik altijd Adept, al vele releases lang =D :)

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #9 Gepost op: 2010/09/10, 00:19:37 »
Interessant draadje met vele kanten  ;)

KPackageKit: het werd wel eens tijd voor een kwaliteitsinjectie, maar ik prefereer nog steeds Synaptic.

Rekonq: nog veel werk te doen. @Vistaus; grappig trouwens dat jij exact dezelfde browsers gebruikt. Ik ben dol op Chrome, al beschouw ik die als een verkapte keylogger van Eric Schmidt. Opera en Konqueror gebruik ik ook hiernaast  ;)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #10 Gepost op: 2010/09/10, 08:03:59 »
@richard: Ik heb daar wel veel aan, want ik heb een Apple Magic Mouse :)
maar die doet het geloof ik niet met Windows 7, en ik moet wel dual-booten....


ADSL? nee, neem ADHD, dat is pas snel!

Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #11 Gepost op: 2010/09/10, 22:42:15 »
@asphyxia: Dat is inderdaad heel toevallig ja :) Maar eh, Chromium is geen keylogger hoor, Chrome wel ;)
@richard: Helaas werkt ie niet op 7 nee, behalve in Bootcamp. Ik wou dat Apple eens een Windows-driver maakte. Van mijn part zonder multi-touch, maar als ik hem überhaupt maar kan bewegen op 7, dat is voor mij al prima :)

Offline Rainmaker

  • Lid
Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #12 Gepost op: 2010/11/19, 23:27:23 »
Iemand nog nieuwe ervaringen met rekonq?
Hij zit in 10.04 gewoon in de repos zie ik net en is wel een beetje kaal maar wel vrij snel.
Alduszodanigdesalniettemin, het leven was er uit en kwam er nooit meer in.

Offline petervs

  • Lid
Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #13 Gepost op: 2010/11/19, 23:37:58 »
Nou, rekonq net even uitgeprobeerd op kubuntu 10.10, maar dat is niet goed. Traag, en reageert vaak helemaal niet. Dus heb ik naast firefox konqueror er maar weer bijgehaald.
Ubuntu MATE 16.04

Offline Rainmaker

  • Lid
Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #14 Gepost op: 2010/11/20, 11:15:49 »
hmmm, hij crashte net al wel een keer...
Alduszodanigdesalniettemin, het leven was er uit en kwam er nooit meer in.

Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #15 Gepost op: 2010/11/20, 12:05:23 »
Ja, Rekonq is dramatisch slecht. Het heeft potentie, maar voorlopig is het nog onbruikbaar voor mij. Hij crasht hier of loopt vast om de haverklap op 10.10; heb dan ook zo snel mogelijk terug Konqueror geïnstalleerd en die gebruik ik nu al weer een poosje zonder problemen :) Konqueror crasht bij slechts een paar sites als ik het tabblad van 1 van die sites sluit, maar verder is ie rock solid hier. Met Webkit overigens.

Offline Emil

  • Lid
Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #16 Gepost op: 2010/11/20, 16:39:56 »
Wat mij momenteel het meest stoort aan Rekonq is dat het nog steeds stukken trager is dan Chrome, ik hoop dat het opnemen van V8 in QtWebkit dit voor het grootste deel gaat oplossen.

Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #17 Gepost op: 2010/11/20, 20:13:09 »
Konqueror met QtWebkit is even snel als Chrome, en op sommige sites zelfs sneller dan Chrome :)
Het ligt dus niet aan QtWebkit maar aan Rekonq.

Offline Emil

  • Lid
Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #18 Gepost op: 2010/11/20, 21:58:41 »
Ik heb het eens getest met mijn 2 meest gebruikte sites (tweakers.net & gmail) en konqueror is net even traag als rekonq (wat te verwachten was, ze gebruiken beide kdewebkit). Chrome was duidelijk sneller, zeker bij gmail.

Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #19 Gepost op: 2010/11/20, 22:05:49 »
@Emil: Dat is dan vreemd, dat Konqueror bij mij wel even snel als Chrome is :o
Een of andere instelling?

Offline Emil

  • Lid
Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #20 Gepost op: 2010/11/21, 17:39:51 »
Bij mij zijn er nergens instellingen veranderd. Chrome is bij mij versie 8.0.552.200 beta. Konqueror en Kdewebkit zijn bij mij versie 4.5.1.

Ik vind het eerder vreemd dat Konqueror bij jou sneller is dan Rekonq, die zouden echt wel even snel moeten zijn aangezien ze AFAIK exact dezelfde lib gebruiken. Ook zou het me erg verbazen moest Gmail sneller laden op Konqueoror dan op Chrome, chrome heeft al tijden de snelste javascript engine (V8) en Gmail maakt daar veel gebruik van. 

Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #21 Gepost op: 2010/11/21, 20:19:45 »
Oh nee hoor, ik zei niet dat Rekonq slomer is dan Konqueror; Rekonq is alleen instabieler hier dan Konqueror.
Maar toch laadt GMail hier echt sneller in Konqueror. Ik zal straks eens een exact testje doen met de snelheid ;)

Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #22 Gepost op: 2010/11/22, 20:24:35 »
Exacte meting:

Konqueror 4.5.3: 01.430
Chromium 9.0.592.0 bèta: 01.539

Je ziet dus dat het inderdaad een paar honderste scheelt en dat Konqueror hier dus wel sneller is :)

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #23 Gepost op: 2010/11/22, 21:05:42 »
Desalnietteplusminongeveer heb ik liever Chromium :)

Offline Emil

  • Lid
Re: R.I.P. KHTML & Konqueror: welkom WebKit & Reconq!
« Reactie #24 Gepost op: 2010/11/22, 23:06:34 »
Met wat meet je dat?