Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Puntuitgave 8.04.2: ook voor splinternieuwe hardware!  (gelezen 27088 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Puntuitgave 8.04.2: ook voor splinternieuwe hardware!
« Gepost op: 2008/12/20, 01:03:14 »
Zoals bekend komt op 22 januari de tweede puntversie uit van 8.04. Dat wordt dan 8.04.2.

Wat misschien minder bekend is, dat die niet alleen zal zijn bijgewerkt met alle updates tot die datum: er is meer! Namelijk ook extra ondersteuning voor nieuwe hardware.
Ik citeer uit een blog van Mark Shuttleworth:

"We also committed, for the first time, to a regular set of point releases for 8.04 LTS. These will start three months after the LTS, and be repeated every six months until the next LTS is out. These point releases will include support for new hardware as well as rolling up all the updates published in that series to date. So a fresh install of a point release will work on newer hardware and will also not require a big download of additional updates."
http://www.markshuttleworth.com/archives/146

Dat betekent dus twee dingen.

1. het is denkbaar, dat 8.04.2 straks kan werken op sommige hardware, die te nieuw is voor 8.10 (!). Ondanks dat 8.10 een nieuwere Linuxkernel heeft.

Die extra ondersteuning voor nieuwe hardware heb ik zelf ook al gemerkt bij mijn Acer Aspire One netboekje: de LiveCD van 8.04 wil niet volledig opstarten (eindigt in de Busybox), maar 8.04.1 wel.

2. als ik de blogtekst goed lees, dan zal 8.04.2 dus iets afwijken van een met alle updates bijgewerkte 8.04. Want die laatste omvat alleen alle updates tot de puntuitgavedatum, en niet de extra ondersteuning voor nieuwe hardware.

Het kan zijn dat Mark Shuttleworth dit verkeerd heeft opgeschreven, maar zo staat het er wel.

In ieder geval: het zal de moeite waard zijn, om straks 8.04.2 binnen te halen!  :-)
« Laatst bewerkt op: 2009/01/25, 14:58:35 door Pjotr »

DarkEra

  • Gast
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/20, 01:52:09 »
Hartelijk bedankt voor deze informatie Pjotr, dit is goed nieuws.

Ja inderdaad, ook mijn normale 8.04 Live-cd die ik toen besteld had wil niet volledig opstarten op mijn Medion laptop. De 8.04.1 doet het wel gewoon.

Ook wat er staat geschreven is waar, we krijgen dus idd een 8.04.2 versie die aangepast zal zijn met ondersteuning voor nieuwere hardware en alle updates zijn er al in verwerkt die tot nu toe zijn uitgekomen.

Dat het maar snel 22 Januari wordt. :)

Offline Roel1963

  • Lid
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/20, 10:22:07 »
Goed bezig!

:)

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/20, 10:36:16 »
Dit geeft ook aan, dat de LTS versies erg belangrijk zijn voor de wereld...
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline JvH

  • Lid
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/20, 10:45:09 »
Dit is erg goed nieuws!!!
Misschien kan ik straks dan toch terug naar de LTS-versie met mijn wat al te moderne videokaart  XD
Niet dat ik 8.10 slecht vind, maar LTS heeft toch wel mijn voorkeur.

Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/20, 10:50:24 »
Slimme zet vind ik. Een sterkere nadruk op het gebruik van LTS als 'normale' versie voor de gebruiker die niet wil testen, ook als deze de nieuwste hardware heeft, kan denk ik voor velen bijdragen aan een goede Ubuntu ervaring.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/20, 10:55:41 »
alleen is er dan een kans dat je met wat oudere harware juist geen kernelupdate moet doen omdat het dan weer niet goed werkt lijkt me.

of zit ik hier er dik naast.

en als dit zo is moet je met nieuwe mensen wel uitkijken welke iso je ze laat downloaden en gebruiken,,
elk voordeel heb zn nadeel.

[al ben ik totaal niet negatief maar ik zie hier dus een aandachtspuntje in voor de wiki's en andere tut pagina's]

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/20, 12:32:25 »
Dit heeft natuurlijk alles te maken met de zakelijke markt (bedrijven). Die willen kunnen doorfietsen met een LTS-versie, ook als ze nieuwe hardware erbij kopen.  :-)

@chris: geen zorgen, dit is alleen maar positief nieuws. Overigens heb ik mijn docu inmiddels aangepast op deze informatie:
http://sites.google.com/site/computertip/versiekeuze
(punt 3, onder uitzondering 1)

Offline Tom

  • Lid
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/20, 12:43:50 »
En word de 8.04.1 niet automatisch de .2 mits je alle updates geinstall hebt.
Grtz Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

FrSu

  • Gast
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/20, 12:58:53 »
Hoe kun je zien welke versie je nu in gebruik hebt?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/20, 12:59:31 »
En word de 8.04.1 niet automatisch de .2 mits je alle updates geinstall hebt.
Grtz Tom.

Zoals Mark Shuttleworth het heeft geformuleerd, is dat inderdaad niet zo:
"These point releases will include support for new hardware as well as rolling up all the updates published in that series to date."

Dus:
8.04 + alle updates tot 22-1-2009 is niet gelijk aan 8.04.2.
8.04.2 = 8.04 + alle updates tot 22-1-2009 + nieuwe stuurprogramma's.

Overigens: het heeft geen enkele zin om 8.04 te gaan herinstalleren na 22-1-2009, wanneer 8.04 goed draait op je huidige hardware! Je hebt die nieuwere stuurprogramma's dan namelijk helemaal niet nodig.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/20, 13:01:33 door Pjotr »

Offline Drummies

  • Lid
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/20, 13:00:24 »
Hoe kun je zien welke versie je nu in gebruik hebt?


lsb_release -a
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Offline Tom

  • Lid
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/20, 13:05:39 »
Kijk bij mij loopt gelukkg Hardy spitze.
Heeft het bij mij dan nut om een herinstall te doen , dat vraag ik mij nu af.
Normale Updates zal ik toch bekommen tot 2011 neem ik sterk aan.
Bedankt voor je reactie groeten Tom.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

FrSu

  • Gast
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/20, 13:06:45 »
@ Drummies,

Dank!

Heb dus: 8.04.1 op onze laptop.

Groet,
Frits


Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/20, 13:08:21 »
Dit is erg goed nieuws!!!
Misschien kan ik straks dan toch terug naar de LTS-versie met mijn wat al te moderne videokaart  XD
Niet dat ik 8.10 slecht vind, maar LTS heeft toch wel mijn voorkeur.

Ik hoop het voor je, maar ik vermoed dat de nadruk zal liggen op stuurprogramma's voor basisfunctionaliteit. Want alleen basisfunctionaliteit is belangrijk voor de zakelijke markt (bedrijven).

Dus wel een nieuw open-bron-stuurprogramma voor videokaarten van merk X, maar niet een nieuw gesloten stuurprogramma (fabrieksdriver) voor dat merk. Bedrijven interesseert het niet, wanneer er geen 3D-weergave mogelijk is....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/20, 13:30:13 »
Kijk bij mij loopt gelukkg Hardy spitze.
Heeft het bij mij dan nut om een herinstall te doen , dat vraag ik mij nu af.
Normale Updates zal ik toch bekommen tot 2011 neem ik sterk aan.
Bedankt voor je reactie groeten Tom.

Voor jou heeft herinstallatie van 8.04.2 inderdaad geen enkele zin. Volstrekt overbodig; je kunt lekker blijven genieten van je LTS tot april 2011.  :-)

Offline lizardman

  • Lid
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/20, 13:34:00 »
Allereerst is het natuurlijk geweldig dat ook ondersteuning voor nieuwere hardware wordt ingebouwd in een LTS versie.
Maar nu vraag ik me wel af waarom dit dan met een nieuwe installatie zou moeten, en waarom die ondersteuning voor nieuwere hardware niet gewoon ook met de updates meekomt?
Het zou toch het gebruikersgemak sterk negatief beïnvloeden als er een nieuwe installatie nodig zou zijn om te kijken of de nieuwere versie evt verbeteringen zou brengen in een twijfelgeval?
LTS zou toch een gevoel van zekerheid moeten geven dat het voorlopig goed zit, en dat er geen nieuwe installaties nodig zijn zolang de LTS 'loopt'?
Eerlijk gezegd zou ik eerder willen geloven dat het een soort van 'verspreking' van Mark Shuttleworth is in zijn ijver, om de LTS versie aan te prijzen en het gemak dat de uitgave van de zogenoemde puntversies brengt, te benadrukken.

« Laatst bewerkt op: 2008/12/20, 13:35:57 door lizardman »
"Het is een teken van een ontwikkelde geest om met een gedachte te kunnen spelen zonder die te accepteren."

Aristoteles Grieks filosoof (384 v.C. - 322 v.C.)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/20, 13:40:10 »
Allereerst is het natuurlijk geweldig dat ook ondersteuning voor nieuwere hardware wordt ingebouwd in een LTS versie.
Maar nu vraag ik me wel af waarom dit dan met een nieuwe installatie zou moeten, en waarom die ondersteuning voor nieuwere hardware niet gewoon ook met de updates meekomt?
Het zou toch het gebruikersgemak sterk negatief beïnvloeden als er een nieuwe installatie nodig zou zijn om te kijken of de nieuwere versie evt verbeteringen zou brengen in een twijfelgeval?
LTS zou toch een gevoel van zekerheid moeten geven dat het voorlopig goed zit, en dat er geen nieuwe installaties nodig zijn zolang de LTS 'loopt'?
Eerlijk gezegd zou ik eerder willen geloven dat het een soort van 'verspreking' van Mark Shuttleworth is in zijn ijver, om de LTS versie aan te prijzen en het gemak dat de uitgave van de zogenoemde puntversies brengt, te benadrukken.



Het zou inderdaad een verspreking kunnen zijn. Misschien is het verstandig om die vraag eens aan hem te stellen. Want het is best een belangrijk punt.

Wat in elk geval wel vaststaat: een puntuitgifte heeft ondersteuning aan boord voor nieuwe hardware. Een LTS-versie veroudert dus niet: ook bezitters van splinternieuwe hardware kunnen gerust voor LTS kiezen.  :-)
« Laatst bewerkt op: 2008/12/20, 16:00:20 door Pjotr »

Offline heir4c

  • Lid
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/20, 15:02:09 »
Hier wel de 8.0.4.2
Géén nieuwe install maar de Livecd die ik van een steunpunt kreeg wanneer 8.0.4 uitkwam, dus toch mogelijk dat er word geupgrade naar 8.0.4.2?

gerolf@UglyDuck:~$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID:   Ubuntu
Description:   Ubuntu 8.04.2
Release:   8.04
Codename:   hardy
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/20, 15:08:04 »
...
2. als ik de blogtekst goed lees, dan zal 8.04.2 dus iets afwijken van een met alle updates bijgewerkte 8.04. Want die laatste omvat alleen alle updates tot de puntuitgiftedatum, en niet de extra ondersteuning voor nieuwe hardware.

Het kan zijn dat Mark Shuttleworth dit verkeerd heeft opgeschreven, maar zo staat het er wel.
Dat zou heel vreemd zijn. Juist door het pakkettensysteem van Ubuntu zou een 8.04 die geüpdate wordt naar 8.04.1 of .2 hetzelfde moeten zijn als een verse installatie van die .1 of .2 versies.
Ik gok dat er een bijgewerkte kernel in Hardy gaat komen, via de reguliere updates. Misschien dezelfde kernel als die van Intrepid, omdat daar dan wel een hoop fouten uit zijn gehaald. Het kan ook een bijgewerkte versie zijn van de versie die Hardy nu gebruikt.

Het grote voordeel van een bijgewerkte live/installatie-cd is dat die vaak wel werkt op computers waar een eerdere versie niet op werkte. Met wat omwegen kon je dan wel installeren via de alternate cd of met andere kunstgrepen, zoals de harde schijf in een andere pc zetten en dan installeren. Maar dat is natuurlijk niet zo handig en voor een beginner bijna niet te doen.

Offline chris.

  • Lid
    • http://www.linuxmintusers.be
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/20, 15:12:04 »
of met andere kunstgrepen, zoals de harde schijf in een andere pc zetten en dan installeren. Maar dat is natuurlijk niet zo handig en voor een beginner bijna niet te doen.


en dat vind ik dus wel het ideale van linux/ubuntu,
zo heb ik een onwillige laptop die tijdens het instaleren van welk OS dan ook toch aan de babbel gekregen door een 7.10 op een andere bijna identieke [lees ouder model] te instaleren en daarna de hd om te prikken in de onmwillige,,en die doet nu dienst als bedtop [lees browser lappie voor de luije uurtjes in bed in het weekeind].

Offline heir4c

  • Lid
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/20, 15:19:07 »
vreemd, bij mij geeft hij nog steeds 8.04.1 aan
heb jij soms de hardy-proposed aanstaan?
Heb even gekeken en ja proposed staat aan en ook de backports, dus dat zal het verschil maken denk ik.
thx om me daarop te wijzen. Ik denk wel dat ik ze aan laat staan, alles werkt prima, misschien wel de backports uitvinken, zal veiliger zijn... ?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/20, 15:19:41 »
Met proposed aan krijg je inderdaad 8.04.2 en mogelijk in de toekomst hogere versies.
En je hoeft er niets aan te doen, alleen updaten .......
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/20, 15:23:01 »
De backports zijn juist veiliger dan de proposed updates.
Proposed zijn, zoals de naam al zegt, voorgestelde updates. Hier worden nieuwe updates als eerste getest. Als er geen problemen zijn komen de updates in de normale versie.
Met de proposed-repo's aan zal je alle updates dus minimaal 2x downloaden. Minimaal 1x voor de proposed versie en als die goed is voor de normale versie. Zit er een rotte update tussen, dan kan je veel problemen krijgen...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 2e puntversie van 8.04 op 22 januari: ook voor splinternieuwe hardware
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/20, 15:35:48 »
Proposed is linke soep. Backports wat minder. Maar voor beide geldt: als je een stabiel, betrouwbaar systeem wil: schakel ze dan beslist *niet* in!

Je krijgt anders gegarandeerd problemen. Vroeg of laat. Vaak zijn die problemen fataal: alleen een volledige herinstallatie kan dan nog uitkomst bieden.

Het is natuurlijk niet voor niks, dat proposed en backports standaard zijn uitgeschakeld.