Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe herpationeer je  (gelezen 3820 keer)

Hoe herpationeer je
« Gepost op: 2006/11/25, 15:31:21 »
Hallo.
Ik heb net een 2de hardeschijf erin gestoken op slave.
Maar die heeft op Windows gedraaid en nu is dat formaat ntfs.
Ik zou extended 3 moeten hebben.
Dan moet ik herpationeren.
Hoe doe je dat?

P.S Het MOET geformatteerd worden
Een trotse linux-beginner!

Offline Ramana

  • Lid
Hoe herpationeer je
« Reactie #1 Gepost op: 2006/11/25, 15:46:34 »
Dat kan b.v. met Qtparted. Partitie 2e schijf verwijderen en een nieuwe partitie maken (en formateren)...

Hoe herpationeer je
« Reactie #2 Gepost op: 2006/11/25, 15:47:46 »
Citaat van: ramana
Dat kan b.v. met Qtparted. Partitie 2e schijf verwijderen en een nieuwe partitie maken (en formateren)...
Kan het ook met de cd
Of alleen dat programma??
Een trotse linux-beginner!

Offline Ramana

  • Lid
Hoe herpationeer je
« Reactie #3 Gepost op: 2006/11/25, 15:56:03 »
Met een live-cd gaat het heel erg goed. Ik gebruik vaak de livecd van PCLinuxos om partities opnieuw in te delen. Het voordeel van een livecd is dat je alle schijven opnieuw kan indelen. Het zal ook wel lukken met de livecd van Ubuntu.

Hoe herpationeer je
« Reactie #4 Gepost op: 2006/11/25, 15:57:58 »
Citaat van: ramana
Met een live-cd gaat het heel erg goed. Ik gebruik vaak de livecd van PCLinuxos om partities opnieuw in te delen. Het voordeel van een livecd is dat je alle schijven opnieuw kan indelen. Het zal ook wel lukken met de livecd van Ubuntu.
Moet je dan gewoon booten endan?
Of vind ik het wel?
Een trotse linux-beginner!

Offline Ramana

  • Lid
Hoe herpationeer je
« Reactie #5 Gepost op: 2006/11/25, 16:14:13 »
Heb je de Ubuntu cd? Die start je op en je doet alsof je gaat installeren...  op een gegeven moment wordt de schijfindeler gestart. Kies voor handmatig. Je krijgt dan je twee schijven met alle partities te zien. Je kunt partities nu verwijderen en opnieuw aanmaken (Natuurlijk oppassen dat je geen partities met data en os verwijderd). Als je het aantal partities verandert kan het zijn dat Ubuntu daarna niet meer opstart (dat komt omdat de file /etc/fstab niet meer klopt). Dat kan ook gebeuren als je het filesysteem verandert (b.v. van ntfs naar ext3).  Het nadeel van de Ubuntu cd is, is dat je de installatie na het indelen moet afbreken. Dat hoeft bij PCLinuxos niet.  Is het niet makkelijker om gewoon gparted of qtparted te installeren?

Hoe herpationeer je
« Reactie #6 Gepost op: 2006/11/25, 17:25:00 »
Citaat van: ramana
Heb je de Ubuntu cd? Die start je op en je doet alsof je gaat installeren...  op een gegeven moment wordt de schijfindeler gestart. Kies voor handmatig. Je krijgt dan je twee schijven met alle partities te zien. Je kunt partities nu verwijderen en opnieuw aanmaken (Natuurlijk oppassen dat je geen partities met data en os verwijderd). Als je het aantal partities verandert kan het zijn dat Ubuntu daarna niet meer opstart (dat komt omdat de file /etc/fstab niet meer klopt). Dat kan ook gebeuren als je het filesysteem verandert (b.v. van ntfs naar ext3).  Het nadeel van de Ubuntu cd is, is dat je de installatie na het indelen moet afbreken. Dat hoeft bij PCLinuxos niet.  Is het niet makkelijker om gewoon gparted of qtparted te installeren?
Jah.
Maar daar staan nergens hardeschijven in de lijst
Een trotse linux-beginner!

ikzelf

  • Gast
Hoe herpationeer je
« Reactie #7 Gepost op: 2006/11/25, 19:26:45 »
je kan ook de gparted live cd gebruiken,
kijk op http://gparted.sourceforge.net/
gparted is een erg fijn programma, en het zit ook in de repositories. als je wilt kan je ook via ubuntu partitioneren. (je moet de harde schijf of de partities dan niet in gebruik hebben)

[installeren in ubuntu]
open terminal dan
sudo apt-get install gpartedopenen via systeem-beheer-gnome partitiebewerker

Offline woteb

  • Lid
Hoe herpationeer je
« Reactie #8 Gepost op: 2006/11/25, 19:43:42 »
Citaat van: jeffycoboy
Hallo.
Ik heb net een 2de hardeschijf erin gestoken op slave.
Maar die heeft op Windows gedraaid en nu is dat formaat ntfs.
Ik zou extended 3 moeten hebben.
Dan moet ik herpationeren.
Hoe doe je dat?

P.S Het MOET geformatteerd worden
Kan vanuit een draaiende Ubuntu ook op de volgende manier:

In een terminal het programma qtparted installeren:

sudo apt-get install qtparted.

Dan qtparted opstarten, ik dacht bij toepassingen ==> systeemgereedschap ==> qtparted

Dan qtparted draaien. Werkt vervolgens bijna op dezelfde manier als gparted.

Eventueel kun je qtparted naderhand verwijderen:

sudo apt-get remove qtparted.

Voordeel is dat je niet een Linux Iso hoeft te downloaden, te branden, opnieuw te booten enz.

Alleen even opletten dat de te bewerken schijf NIET GEMOUND is..... Trouwens, qtparted werkt dan niet en laat alleen virtueel wat doen zonder het uit te voeren. Dus eigenlijk ook nog veiliger....

Succes!!
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline mcgyver

  • Lid
Hoe herpationeer je
« Reactie #9 Gepost op: 2006/11/25, 19:57:43 »
Liever gparted (heet na installatie Gnome Partitiebewerker en te vinden onder
> systeem > beheer). Is ietsje gebruiksvriendelijker. Heet trouwens partitioneren. ;)

Offline woteb

  • Lid
Hoe herpationeer je
« Reactie #10 Gepost op: 2006/11/25, 21:29:54 »
En op systemrescue cd staat qtparted maar ook nog andere heel nuttige tooltjes als:

partimage
mc
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Hoe herpationeer je
« Reactie #11 Gepost op: 2006/11/26, 10:53:23 »
Citaat van: ikzelf
je kan ook de gparted live cd gebruiken,
kijk op http://gparted.sourceforge.net/
gparted is een erg fijn programma, en het zit ook in de repositories. als je wilt kan je ook via ubuntu partitioneren. (je moet de harde schijf of de partities dan niet in gebruik hebben)

[installeren in ubuntu]
open terminal dan
sudo apt-get install gpartedopenen via systeem-beheer-gnome partitiebewerker
Als je de livecd gebruikt dan.
Moet je dan booten???
En moet dat als image file gebrand worden???
Een trotse linux-beginner!

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Hoe herpationeer je
« Reactie #12 Gepost op: 2006/11/26, 10:57:56 »
yep, booten en gparted live-cd is inderdaad een .iso bestand
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Hoe herpationeer je
« Reactie #13 Gepost op: 2006/11/26, 11:09:27 »
Citaat van: bartek
yep, booten en gparted live-cd is inderdaad een .iso bestand
Ok bedankt.

En hoe gaat dat dan.
Kom je dan in een menu waar je je parties kan instellen
Een trotse linux-beginner!

Offline bartek

  • Lid
    • http://bartek.blogsome.com
Hoe herpationeer je
« Reactie #14 Gepost op: 2006/11/26, 11:10:57 »
| Deliberando saepe perit occasio |

"Car la vie est un bien perdu quand on n'a pas vécu comme on l'aurait voulu"

Hoe herpationeer je
« Reactie #15 Gepost op: 2006/11/26, 11:12:39 »
Citaat van: bartek
http://gparted.sourceforge.net/screenshots.php
Dan installeert dat gewoon in linux ofwat????????
Een trotse linux-beginner!

ikzelf

  • Gast
Hoe herpationeer je
« Reactie #16 Gepost op: 2006/11/26, 14:33:16 »
als je vanuit ubuntu wilt partitioneren, dan moet je gparted via synaptic of aptitude (sudo apt-get install) installeren.
als je vanuit de gparted live cd wilt partitioneren, dan moet je de iso branden en dan de live cd opstarten. (deze manier gebruik ik gparted meestal)

met de live cd kun je ook ubuntu partities aanpassen, dat is het voordeel.

Jay_S

  • Gast
Hoe herpationeer je
« Reactie #17 Gepost op: 2006/12/10, 20:50:14 »
ik wil ook mijn partities aanpassen en heb net met behulp van bovenstaande qtparted ( v0.4.5-cvs) geinstalleerd en gestart.
Maar het programma herkent geen enkele drive of device.
de enige optie die ik krijg is afsluiten.....
wat doe ik verkeerd?
ik heb ntfs, fat en ext3 partities op de 2 schijven in mijn pc staan die zijn in principe leeg op de ubuntu 6.06 na dan.
in locaties/computer zie ik wel alle partities staan, maar kan ze niet benaderen (aankoppelen). kan pmount niet uitvoeren is de foutmelding.

Mijn ervaring met linux is minimaal.

Kan iemand mij helpen?

Offline mcgyver

  • Lid
Hoe herpationeer je
« Reactie #18 Gepost op: 2006/12/10, 21:19:39 »
http://gparted.sourceforge.net/download.php

Download de live cd van gparted hier en start ermee op. Doe het op een herschrijfbare cd als het kan want er komen heel vaak nieuwe versies, en elke keer een cd branden is verspilling. Voor de rest wijst het zichzelf wel.

ikzelf

  • Gast
Hoe herpationeer je
« Reactie #19 Gepost op: 2006/12/10, 21:36:46 »
Citaat van: Jay_S
ik wil ook mijn partities aanpassen en heb net met behulp van bovenstaande qtparted ( v0.4.5-cvs) geinstalleerd en gestart.
Maar het programma herkent geen enkele drive of device.
de enige optie die ik krijg is afsluiten.....
wat doe ik verkeerd?
ik heb ntfs, fat en ext3 partities op de 2 schijven in mijn pc staan die zijn in principe leeg op de ubuntu 6.06 na dan.
in locaties/computer zie ik wel alle partities staan, maar kan ze niet benaderen (aankoppelen). kan pmount niet uitvoeren is de foutmelding.

Mijn ervaring met linux is minimaal.

Kan iemand mij helpen?
waarom heb je qtparted gebruikt? gparted is goed genoeg, ik denk dat je dan wel weer kan herpartitioneren.