Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7 en dan naar win10  (gelezen 1211 keer)

Offline JosD

  • Lid
Hallo,
Deze topic bestond al enkele jaren terug, maar ik zit met een gelijkaardig probleem.  Heb vorig jaar Ubuntu op mijn laptop gezet in dual boot met win7, maar eerlijk gezegd heeft dat nooit goed gewerkt; niettegenstaande ik 3-4 maal geprobeerd heb om het probleem op te lossen door het herbranden van de Ubuntu-cd, zit ik nu nog steeds met een niet-werkende Ubuntu 14.04.  Is al een tijd geleden dat ik er nog naar gekeken heb, maar het laatste probleem (dat onoplosbaar bleek) was dat ik geen draadloze internetverbinding meer kon maken in Ubuntu, en dat was na het binnenhalen van de laatste updates voor Ubuntu van dat moment.
Omdat ik nu van win7 zou willen overschakelen op Win10, zou ik graag eerst Ubuntu en de dual boot eraf smijten, zodat ik weer alles beschikbaar heb voor win10.

Ik las in de topic van 2012 dat je dat kan via UBCD, en daar werd verwezen naar de site van Ultimate Bootcd, om daar een ISO te downloaden die je dan op cd brandt.  Echter, als ik naar die site ga, dan vind ik daar nergens nog zo'n ISO staan die je kan downloaden, niettegenstaande de site zelf wel nog actief lijkt.  De links zoals die van "ISO image" zijn dubbel onderlijnd en leiden naar ... facebook   ???  Iemand die weet wat daar aan de hand is ?


Offline DeBaas

  • Lid
https://support.microsoft.com/nl-nl/kb/927392
https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=868342

Of gebruik een distro CD/DVD/USB die het program ms-sys aan boord heeft of te installeren valt.

Of de opdracht fixmbr nog aanwezig binnen W7 ? of was dat alleen XP ?

Daarna start je machine direct op van W 7 (dubbelcheck) je kunt nu de Linux partities verwijderen en de Windows partitie vergroten.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline JosD

  • Lid
Even ter verduidelijking: ik heb geen installatie-dvd van Win7 en ben dus op andere oplossingen aangewezen.  Ik heb ook geen opstartproblemen met Windows zelf, hé, dat werkt allemaal naar behoren.  Ik weet ook niet of oplossingen voor Vista nog gelden voor een later systeem als Win7.
@DeBaas: overigens heb ik daarmee geen antwoord op de vraag wat er met die Ultimate Bootcd-site aan de hand is.  Waarom vind ik daar geen ISO-bestand meer om te gebruiken ?

Even ter verduidelijking: ik heb geen installatie-dvd van Win7 en ben dus op andere oplossingen aangewezen.  Ik heb ook geen opstartproblemen met Windows zelf, hé, dat werkt allemaal naar behoren.  Ik weet ook niet of oplossingen voor Vista nog gelden voor een later systeem als Win7.
@DeBaas: overigens heb ik daarmee geen antwoord op de vraag wat er met die Ultimate Bootcd-site aan de hand is.  Waarom vind ik daar geen ISO-bestand meer om te gebruiken ?

Downloaden Ultimate Bootcd http://www.ultimatebootcd.com/download.html
« Laatst bewerkt op: 2016/07/18, 21:01:35 door maasnet »
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline Kees3

  • Lid
Als je van alle gegevens en programma's een backup op een externe schijf hebt, is het het eenvoudigst om W10 vers te installeren. Je kan in Windows 7 met de Microsoft Media Creation Tool zelf een dvd of usb maken waarmee je Windows 10 kan installeren.  Upgraden vanuit W7 is niet meer nodig, je kan je W7 licentiesleutel rechtstreeks in W10 invoeren. Tijdens de installatie alle bestaande partities verwijderen, en W10 installeert zichzelf op de volledige schijf.

Citaat
je kan je W7 licentiesleutel rechtstreeks in W10 invoeren.

Klopt niet.
Als je in W7 een upgrade doet naar W10, krijgt deze W10 een nieuwe licentiesleutel.
Zoek daarna in deze W10 de nieuwe licentiesleutel op via een programma als Belarc, en noteer hem.
Download de juiste versie W10-ISO en brand hem op DVD.
Dan via een ubuntu-DVD opstarten en alle partities wissen enz...
Installeer de W10 met de DVD en voer de genoteerde licentiesleutel in.

Zo heb ik het ook gedaan want ik zat nog met een redelijk grote recovery partitie welke dan voor niets meer diende.
Het enige wat op mijn laptop ontbrak na een nieuwe installatie op die laptop: niet alle gekleurde functietoetsen (eigen aan het merk) werkten nog.
Zoals vb Touchpad kon niet uitgeschakeld worden, en regelen van de helderheid van het scherm reageerde niet altijd.

Met deze werkwijze heb je meteen een legale installatie-DVD + een legaal licentienummer.
Haast je: enkel nog tot 29 juli 2016.
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Kees3

  • Lid
Klopt wel.
Eerst upgraden was alleen in het begin nodig. Vanaf november 2015 is het mogelijk om een W7 of W8(.1) code rechtstreeks in te voeren in W10. Ik heb dit zelf met succes gedaan.

Verder is het totaal overbodig om eerst met de ubuntu-DVD de partities te wissen, dan kan ook tijdens de installatie van W10.

@kees3

blijkbaar zijn er dus 2 mogelijkheden.
Sorry dus dat ik zei: "het klopt niet"

Ik had het zelf gelezen dat dit de enig goede oplossing was, en daar heb ik niet van afgeweken.

In beide gevallen een positief resultaat dus, en dat is eigenlijk het doel.  ;)
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline JosD

  • Lid
@Kees3
Bedankt voor de tip.  Waar kan ik die "microsoft media creation tool" in Win7 ergens vinden ?
De win7-licentiesleutel heb ik ook niet direct bij de hand.  Is die ook ergens te vinden,
of toch maar met  een programma als Belarc proberen te achterhalen, zoals Emvedeesje zegt ?

Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline JosD

  • Lid
Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7 en dan naar win10
« Reactie #10 Gepost op: 2016/07/22, 15:45:17 »
Oké, tot zover alles goed.  Heb nu de sleutel kunnen achterhalen met Belarc, en ook een USB gemaakt
om Win10 te kunnen installeren.
Nog een belangrijke vraag toch, wat gebeurt er met de programma's die nu op mijn laptop staan bij de nieuwe installatie;
worden die mee overgenomen door win10, of moet ik die achteraf toch weer gaan terugzetten (vanuit backup dan) ?
En nog een vraag (misschien wel een domme, waarvoor excuses , ben hierin weinig bedreven) : hoe voer ik nu de installatie uit met de USB ?
Door op het bestand "setup.exe" te drukken ?

Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7 en dan naar win10
« Reactie #11 Gepost op: 2016/07/22, 18:23:42 »
De programma's blijven behouden.
Er kan een melding komen dat een bepaald program opnieuw dient geïnstalleerd te worden.
Een enkele keer krijg je de boodschap dat een incompatibel program verwijderd werd.

Opnieuw installeren: daarvoor moet opgestart worden met de usb-stick.
Nagaan in het bios of die functie actief is.

Let op!
Daar ik niet op de hoogte was van de wijze waarop kees3 het deed, heb ik anders gewerkt:
1- in W7 de update doen naar W10
2-dit brengt een nieuwe licentiesleutel (zie belarc en noteer)
3-met een ubuntu-dvd opstarten en de nodige partities verwijderen/vergroten/toevoegen
4-opstarten met de w10-usb en installeren
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline loti

  • Lid
Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7 en dan naar win10
« Reactie #12 Gepost op: 2016/07/22, 18:37:53 »
Zoals Kees3 aangaf lijkt mij het eenvoudigst. ( ik heb het zelf ook zo gedaan.)

De  Windows 10 installatie- usb opstarten op dezelfde manier als een Ubuntu CD.
Dan start het installatieprogramma en moet je de Windows 7 productsleutel ingeven.
Na installatie je backup terugplaatsen, alle oude bestanden en programma's zijn weg.

Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7 en dan naar win10
« Reactie #13 Gepost op: 2016/07/22, 18:46:08 »
Eigenlijk is dit hier een linux forum...
 ;)
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline loti

  • Lid
Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7 en dan naar win10
« Reactie #14 Gepost op: 2016/07/22, 19:23:01 »
Windows en Ubuntu hebben toch al een tijdje verkering met elkaar?

Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7 en dan naar win10
« Reactie #15 Gepost op: 2016/07/22, 20:19:57 »
Windows en Ubuntu hebben toch al een tijdje verkering met elkaar?

Is dit dan voor de Ubuntu-gebruikers een 'ideaal huwelijk', of een 'ideale verkering'?
Mijn mening: ik vrees er een beetje voor.

_____________________________________________________________________________________________________________________

@ JosD,

Ik heb zowat de bovenstaande discussie, oplossingen gevolgd en ik moet er toch even bij glimlachen... En, ik kan er echt niet goed bij waarom je echt naar Windows zou terug keren.
Dat is weliswaar jou goed recht, én als je, je daarbij ook geruster voelt, is dit OK.
Ware het niet beter geweest om de oorzaak van het niet werken van Ubuntu 14.04 te achterhalen, door op het forum deze vraag eens te herhalen?
Dan zouden we hier kunnen helpen hebben, om dit niet-werken van Ubuntu 14.04 op te lossen.

groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/22, 20:32:04 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline JosD

  • Lid
Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7 en dan naar win10
« Reactie #16 Gepost op: 2016/07/23, 14:42:18 »
Hallo allen,

Alvast bedankt voor de vele tips.  Ik ga het nu toch eens proberen zoals Kees3 en Loti het al hebben voorgedaan, en laat dan nog wel het resultaat daarvan horen.

Citaat
Ware het niet beter geweest om de oorzaak van het niet werken van Ubuntu 14.04 te achterhalen, door op het forum deze vraag eens te herhalen?
Dan zouden we hier kunnen helpen hebben, om dit niet-werken van Ubuntu 14.04 op te lossen.


@spievensterke: dat heb ik zoveel maanden geleden ook voorgelegd hier op het forum, meerdere malen zelfs, maar een oplossing is er nooit gekomen.  Ik kan het mij trouwens echt niet permitteren om mij te blijven bezighouden met besturingssystemen die maar half werken, ik heb al werk genoeg  ^-^. Vandaar mijn keuze, want Win is - op mijn laptop dan toch - duidelijk betrouwbaarder gebleken. Hopelijk geldt dat nu ook wel voor Win10, wat nog af te wachten valt natuurlijk.
Niks sluit trouwens uit dat ik in de toekomst terugkeer naar Linux, want het principe alleen al vind ik méér dan de moeite waard, alleen ..., je moet er wel kunnen op vertrouwen, hé, zeker als je je computer nodig heb voor je werk (en is dat tegenwoordig niet bij zeer velen het geval ?)

Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7 en dan naar win10
« Reactie #17 Gepost op: 2016/07/23, 22:18:01 »
@ JosD,

Ik kende uw vroeger probleem niet. Jammer dat ik dit niet eerder heb vernomen/gelezen. Ik probeer zoveel mogelijk te helpen en te zoeken naar een oplossing. Ik leer ook al doende. Heb twee jaar eerder beslist om niet meer met Windows te werken (= volledig weg en ik zou het nu niet meer kunnen) en te kiezen voor een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'. ( Dit is voor mij PCLinuxOS Kde 64-bit geworden)
Ik begrijp dat je Windows nodig hebt voor uw werk. Dit is voor mij niet meer relevant.
Uiteraard is Windows, waarschijnlijk wel betrouwbaarder voor jou werk dat je doet.
Windows, is in oorsprong, geschreven voor de industrie en de vele computers in die industrie draaien allen (bijna) op een Windows-besturingssysteem. Pas later is de vonk overgeslagen naar de gewone gebruiker die eerst in de school 'gebrainwasht' is en dan verplicht wordt om met Windows te gaan werken --zogezegd omdat dat in de industrie dé ideale manier van werken zou zijn. De gebruiker is er toen 'blindelings' in meegegaan. Waren er alternatieven? Ja, maar het was toen te moeilijk voor de 'gewone' burger en werkmens....

Je bent vrij en de keuze is bij jou, bepalend, door jou werk. Alle begrip daarvoor.
Ik hoop dat dit de oplossing is voor jou.
Succes.
En tot ...
groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2016/07/23, 22:19:57 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline JosD

  • Lid
Re: van dual boot windows7/ubuntu terug naar enkel windows7 en dan naar win10
« Reactie #18 Gepost op: 2016/07/24, 18:31:47 »
@Spievensterke:
Citaat
Ik probeer zoveel mogelijk te helpen en te zoeken naar een oplossing. Ik leer ook al doende. Heb twee jaar eerder beslist om niet meer met Windows te werken (= volledig weg en ik zou het nu niet meer kunnen) en te kiezen voor een 'Linux-gestuurd besturingssysteem'. ( Dit is voor mij PCLinuxOS Kde 64-bit geworden)

En dat waardeer ik ten zeerste, versta mij niet verkeerd.  De gedrevenheid van de mensen die meewerken aan sites zoals deze is bewonderenswaardig.  Eigenlijk ben ik zelf ook groot voorstander van openbron - en dus geef ik je overschot van gelijk dat je daarvoor kiest - maar met té weinig tijd om het allemaal uit te pluizen; ik heb moeten ondervinden dat je nu eenmaal niet alles kunt doen: trop is teveel  :| Misschien (en hopelijk) als het eens wat kalmer wordt in de toekomst... 

Het feit dat ik nu aan het typen ben, wil zeggen dat de Win10-installatie gelukt is trouwens.  Wel zit ik nog met een deel schijfruimte die niet meer toegekend is aan een station (de verwijderde ubuntupartitie).  De "dual boot grub" is wel verdwenen.  Ook nogal gesukkeld met die taalinstellingen, én met de product key: eerst heb ik die proberen te achterhalen met Belarc, maar de sleutel waarmee die op de proppen kwam, bleek niet te werken.  Gelukkig had de verkoper van mijn laptop een sticker onderaan gekleefd met de juiste productsleutel, zodat de installatie dan toch kon doorgaan.
Ook zijn al mijn extra geïnstalleerde progs verdwenen; er zit wel een "windows old"- map onder de C:, maar hoe daaruit die programma's weer te activeren, is mij niet duidelijk.

Alleszins bedankt aan al wie tot hiertoe geholpen heeft.