Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Omzetten  (gelezen 1039 keer)

scaniaboyy8

  • Gast
Omzetten
« Gepost op: 2008/12/03, 18:22:37 »
Hallo,
Hoe kan ik (in Ubuntu) Vrije ruimte omzetten naar onbruikbare ruimte?
Ik heb Gparted dus, kan iemand mij stap voor stap uitleggen hoe het moet?

Mvg Scaniaboyy8

Re: Omzetten
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/03, 18:32:49 »
Dan moet ge de partitie verwijderen. Let wel dat alles dan natuurlijk weg is.

Offline joop905

  • Lid
Re: Omzetten
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/03, 20:13:35 »
hier wat lees voer: http://gparted.sourceforge.net

gRj

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Omzetten
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/03, 21:52:02 »
Kan geen Engels, en hoe vaak moet ik nou zeggen dat ik VRIJE RUIMTE heb dat is toch geen partitie ofwel?
Graag een goede duidelijk uitleg.

Re: Omzetten
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/03, 22:00:07 »
Schreeuwen hoeft niet hoor, wij willen alleen maar helpen. En hoe vaak? Ik zie het alleen in uw eerste postje hierboven staan.

Wat bedoeld ge dan met vrije ruimte? En onbruikbare ruimte?
Als ge gparted opent, welke kleur heeft die vrije ruimte die ge wilt veranderen?
Een screenshot kan ook handig zijn als het niet al te duidelijk is. Met het nieuwe forum kunt ge afbeeldingen bij uw bericht toevoegen.

scaniaboyy8

  • Gast
Re: Omzetten
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/04, 08:26:53 »
Ik heb in een ander topic ook al duizend keer een fout antwoord gehad, en ik maak straks wel een screen als ik tijd heb en Gparted heet dat geloof ik Unfallocetd ofzoiets en het is geloof ik grijs, maar als ge Ubuntu wil installeren hebt ge vrije ruimte en onbruikbare ruimte.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Omzetten
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/04, 09:18:28 »
Ik begrijp niet wat "onbruikbare" ruimte is, dus een beetje begrip alstublieft als je niet onmiddellijk begrepen wordt. Anderszijds ga ik volledig met je akkoord dat een link naar engelstalige tekst niet onmiddellijk de juiste beginnende hulp is, en zeer niet op een Nederlandstalig forum.

Goede hulp kan echter pas gegeven worden als het probleem duidelijk gesteld is. Als je ook zegt wat je uiteindelijke bedoeling (ik snap echt niet het nut van "vrije ruimte" naar "onbruikbare" ruimte om te zetten) is, dan zullen we beter begrijpen waar het om gaat. Wat al heel goed kan helpen is hier de huidige partitionering van je partitie te posten: open de terminal, type "sudo fdisk -l", (je zal je gebruikerspaswoord moeten ingeven) en kopieer / plak commando en output van de terminal naar hier. Op basis daarvan kunnen we exact zien hoe je schijf nu gepartitioneerd is en wat je dan concreet kunt doen.

[edit]Ik had ondertussen het andere draadje nog niet gezien: http://forum.ubuntu-nl.org/index.php/topic,34955.0/topicseen.html Niemand begrijpt je daar nog (en ik ook niet), maar toch zou je best daar verdergaan, want het antwoord is wellicht al gegeven. Het moet alleen eens duidelijk uitgelegd worden voor jou situatie, en dat kan wat mij betreft als je eens de output van "sudo fdisk -l" post.

Ik suggereer aan de moderatoren dat ze dit draadje hier zouden sluiten.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/04, 09:24:41 door vanadium »

Re: Omzetten
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/04, 11:09:57 »
Inderdaad vanadium, het ander draadje gaat over net hetzelfde, dus zal ik deze sluiten.

En scanieboyy8: ik raad u aan om zelf eens te lezen in plaats van tegen iedereen te roepen dat ze uw posts moeten lezen. Er is zoveel goede raad gegeven dat u verder zou moeten helpen en zelfs uw vraag oplossen.