Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Acer 7520G - Wireless en Sound  (gelezen 996 keer)

hein69

  • Gast
Acer 7520G - Wireless en Sound
« Gepost op: 2007/10/28, 11:10:09 »
Hallo allemaal.

Sinds kort heb ik een nieuwe laptop, een acer 7520G (uiteraard met het uitzichloze MS Vista (voor mij meer Windows VIS-BAH: wat een meuk!). Ik heb dan snel Ubuntu 7.10 geinstalleerd. In eerste instantie de 64bit versie, maar hier bleef ik tegen het probleem lopen dat ik niet kon telebankieren (geen 64 bit java plugin voor firefox). Ook mijn geluidskaart (realtek alc268) kon ik met geen geweld onder de 64 bit aan de praat krijgen. Daarom maar de 32 bit versie geinstalleerd, met meer succes.

Mijn sound heb ik kunnen installeren op de volgende wijze:
1. Eerst het verwijderen van file: /lib/modules/2.6.XX-XX-generic/kernel/sound/snh-hda-inte.ko (let op zeer belangrijk- anders hoef je aan de rest niet eens te beginnen).
2. Daarna het downloaden, untarren (tar xjf alsa-driver-1.0.15.tar.bz2) en compileren (configure/ make / install) van de laatste Alsa versie.
3. Daarna met sudo gedit /etc/modprobe.d/alsa-base dit bestand openen en de volgende regel toevoegen: options snd-hda-intel model=acer
4. opnieuw opstarten van de machine - en voila vollop geluid.
Instructie heb ik gevonden na lang zoeken op internet. In diverse forums worden halve oplossingen aangedragen. Niet doen- dat werkt niet.

Tja en Wifi. Mijn Atheros 5007EG wordt niet ondersteund. Ik kan natuurlijk deze interne kaart laten vervangen door een intel gebaseerde kaart, maar daar heb ik niet voor gekozen. Na wat speurwerk ben ik op een test gestoten van het Duitse Linux-user uit maart 2007 en hierin was een test opgenomen van USB wifi sticks en de Sitecom WL172, met een straatprijs van ca. 30 euro zou out of the box werken. Ik heb dat ding gekocht en wat bleek: inprikken, booten, en meteen connectie - even de key erin jassen en klaar. Dus voor eenieder die zich installatieorgies wil besparen is dit zeker een goede tip. Bij Dynabyte liggen stapels van deze usb stick.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

LINUX RULES!

hein69

  • Gast
Acer 7520G - Wireless en Sound
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/28, 11:12:53 »
http://ubuntuforums.org/showpost.php?p=3292524&postcount=158

Dit is de detailinstructie. Zag dat deze ook in een andere post wordt vermeld. Succes met jullie geluidskaarten !