Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Live werkt niet, jammer......  (gelezen 5612 keer)

Gast

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Gepost op: 2006/05/11, 15:42:06 »
Ondanks dat ik geen verstand heb van Linux en/of ubuntu wilde ik het toch een keer via de 'live'cd bekijken. Ik heb het wel een beetje gehad met Winxp.
Helaas kom ik niet verder dan 'starting hotplug subsytem'.
Hoe kan ik bekijken wat er misgaat?
Via alt-f4 krijg ik een log waar ik als 'fatal'tegenkom dat hij geen floppie kan vinden.

iemand tips?

Ik gebruik een packardbell W3420 , de cd is goed want op mijn andere laptop Dell I6000 werkt ubuntu prima.

Alvast bedankt!

Peter F.

budster

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/11, 15:47:07 »
Ik heb geen idee wat er mis gaat, andere vast wel maar die willen waarschijnlijk weten welke versie Ubuntu jij gebruikt.

Live werkt niet, jammer......
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/11, 16:18:19 »
"Starting hotplug subsystem" komt alleen voor in Breezy ;)

budster

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/11, 16:19:30 »
Ah, mare wat moet hij dan doen Dapper proberen?

Ik vind het altijd zo sneu als mensen hun eerste ervaring zo is, en dan ook nog bij het opstarten van de live CD dat gaat zo een beetje altijd goed.

Live werkt niet, jammer......
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/11, 16:25:56 »
Dapper proberen is zeker een goed idee. Ook even doorgeven hoeveel geheugen je hebt :)

Peter F.

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/11, 17:23:31 »
Dapper? eerste les: wat is breezy en wat is dapper?
Enne.. Heb een laptop met Amd 3000+ / 1gig geheugen / Ati Xpress200 grafisch
O ja , en live 5.10 geprobeerd..
Met dank...

Saamelainen

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/11, 17:35:02 »
Breezy Badger is de huidige versie van Ubuntu. Dapper Drake de nieuwe, maar deze is nu nog beta. Dapper Drake komt begin juni uit en is op dit moment behoorlijk stabiel.

http://www.ubuntu.com/testing/dapperbeta
http://releases.ubuntu.com/6.06/

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/11, 17:38:24 »
Citaat van: Peter F.
Dapper? eerste les: wat is breezy en wat is dapper?
Enne.. Heb een laptop met Amd 3000+ / 1gig geheugen / Ati Xpress200 grafisch
O ja , en live 5.10 geprobeerd..
Met dank...
Dat is Breezy. Probeer de 6. versie, dat is dan Dapper.

budster

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/11, 17:44:54 »
Versies krijgen bij ubuntu ook namen, lult wat makkelijker als al die nummertjes.

Warty Warthog
Hoary Hedgehog
Breezy Badger
Dapper Drake  
Edgy Eft

Op dit moment staat Dapper op het punt om stable te worden je zal merken dat er nog heel veel updates continu uitkomen, het draait al prima, je kan het gewoon installeren.

Saamelainen

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/11, 17:50:10 »
Ik had ook een Ati Radeon Express 200 in mijn laptop en heb daar veel problemen mee gehad. Maar mogelijk zou dit de oplossing kunnen zijn:

Citaat van: Allartk
Kies niet voor ATI als driver, deze werkt voor de betreffende kaart pas vanaf X.org7 & 6.9 maar voor VESA.
Als je niet te ingewikkelde vragen wilt over je beeldscherm kies dan simple, je toetsenbord is waarschijnlijk pc104. Alles doorlopen kom je op de console terug en type je startx en enter, dan werkt het als het goed is.

Als je daan eenmaal grafisch bent ingelogd: open synaptic en zoek naar fglrx en instaleer (zorg dat je ook restricted e.d. aan hebt in de bronnelijst). Doe nog een keer sudo dpkg-reconfigure xserver-xorgen kies fglrx als driver, laat de rest wat het is.

Peter F.

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/11, 20:33:48 »
Okee , maar zover kom ik niet eens. Hij blijft dus hangen bij een zwart scherm met de regel 'starting hotplug subsytem'
Wat moet ik vanaf dat moment doen om iets als een log of command regel te krijgen om iets zinnigs in te typen.
Excuses als de vragen wat simpel lijken maar ik ben sinds mijn amiga alleen nog maar gebrainwashed door het 'alles gaat automatisch' windows gebeuren.

O ja , heb ook even Dapper 6 gebrand op een cd'tje en kom daar na enkele tellen niet verder dan de kernel.
Melding:
Uncompressing linux...ok, booting the kernel
MP-Bios bug: 8254 timer not connected to IO-APIC
PCI: Cannot allocate recource region 0 of device 0000:00:11:0

En daarna blijft hij hangen.
Erg zuur want op de Dell laptop van mijn zoontje doet hij het perfect en het ziet er ook nog eens heel goed uit...grrrrr

Groeten...en dank... Peter F.

Live werkt niet, jammer......
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/11, 20:55:44 »
Ah fun, brakke hardware...

probeer eens noapic als boot parameter

Peter F.

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #12 Gepost op: 2006/05/12, 17:20:35 »
Dank je, supertip... werkt als ik de live van Dapper probeer. Daarna blijft ie helaas hangen bij 'mounting root file system' en krijg ik een buffer i/o error.
Bij breezy kom ik nog steeds niet verder dan het 'hotplug subsystem' zelfs als ik probeer te onderbreken met ctrl-c...
Maar... ik blijf proberen.

Met groet...  en dank...

budster

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #13 Gepost op: 2006/05/12, 19:05:20 »
Het zit je niet mee, goed dat je blijft volhouden ik heb helaas geen tips voor je, misschien kan Dennis er nog een uit zijn mouw toveren.

Saamelainen

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #14 Gepost op: 2006/05/12, 19:17:38 »
Ik hoop ook dat je eruit komt. Mij is het niet gelukt na zeker 30 installatiepogingen. Het liep hier telkens op een andere plek vast en de desktop heb ik nooit te zien gekregen. Die Ati Radeon Xpress 200 is een ontzettend onding. Op internet kon ik geen oplossing vinden, maar het is intussen 4 maanden geleden, dus misschien is er nu wel info. Ik wens je heel veel succes, want ik weet hoe frustrerend dit is. En inderdaad, de Dell laptop die ik nu heb: het is geweldig. 25 Minuten en klaar is Kees.

Peter F.

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #15 Gepost op: 2006/05/13, 06:43:16 »
Dank je, mannen.. ik blijf het nog een tijdje proberen en zal me even inlezen op de internationale ubuntu forums.

O ja , en ik ben er wel achter dat het tweede opstart probleem ligt bij de dvd-rom.

PCI: Cannot allocate recource region 0 of device 0000:00:11:0

Met Dapper kom ik dan tot mounting root file system , en na een minuutje krijg ik een melding 'buffer i/o error on decive hdc
Zover ik heb gelezen is hdc de dvdrom.
Helaas kan ik die natuurlijk niet 'unmounten' want dan start live niet meer....

Iemand nog ideeen??

Grt..Peter F.

Saamelainen

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #16 Gepost op: 2006/05/13, 11:00:12 »
Als echt helemaal niets lukken wil zou je de live-CD van PCLinuxOS kunnen proberen. Die probeerde ik later en die herkende de Xpress 200 meteen. Het enige wat eraan mankeerde was een resolutie van ik meen 800 x 600. Dat is later wel op te lossen. Maar het is geen Ubuntu. :(

Peter F.

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #17 Gepost op: 2006/05/13, 12:56:23 »
Dank je , ik ga eerst nog proberen dapper aan het werk te krijgen maar mocht dat echt niet lukken dan probeer ik pclinuxos..

Met groet... Peter F.

budster

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #18 Gepost op: 2006/05/13, 17:38:14 »
Je kan ook de laptop van je zoontje in beslag nemen wegens slechte studie resultaten en zeggen dat hij 'em terug krijgt als hij minimaal een 11 voor ieder vak heeft.

Saamelainen

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #19 Gepost op: 2006/05/13, 17:56:08 »
Nee, budster, da's gemeen om op die manier je ouderlijke macht te gebruiken. :) Ik zat wel te denken aan ruilen.:)

Peter F., mocht je er toch uitkomen met die Xpress 200, zou je dat dan aub hier willen posten? Ik ben zelf erg benieuwd en iemand anders met hetzelfde probleem zou er zeer mee geholpen kunnen zijn.

Peter F.

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #20 Gepost op: 2006/05/13, 19:30:13 »
Nee nee nee, 't lijkt mij niet zo'n goed idee m'n 17" laptop aan 'm te geven.
Maar Saamelainen , bedankt voor de pclunixos tip ! Dat werkt namelijk. Moest wel met nosound starten maar hij draaide verder gewoon door.
Wat is nou het verschil tussen beide? Een andere desktop bij ubuntu?
Enne...
Hoe kan ik het opstart log zien als ik een terminalvenster open?(toetsenkombo?)
Ik zag met opstarten namelijk hetzelfde pci probleem als met ubuntu maar ik zag ook razendsnel een tip voorbij vliegen (pci=biosirq?)

Om even terug te komen op de radeon xpress200, ik had in ander posts gelezen:
sudo gedit/etc/X11/xorg.conf
Zoek de lijn met 'driver=ati' en maak daarvan driver=vesa , en reboot.
Als je engels goed genoeg is, ik kwam het hier tegen:
www.ubuntuforums.org/archive/index.php/t-85295.htm

Met groet....Peter F.

Saamelainen

  • Gast
Live werkt niet, jammer......
« Reactie #21 Gepost op: 2006/05/13, 19:40:44 »
PCLinuxOS is een andere Linuxdistributie die niets met Ubuntu te maken heeft. Je kunt het ook grotendeels in het Nederlands maken. Het staat hier beschreven hoe:
http://www.pclinuxos.nl/

Ze hebben een erg goed forum:
http://www.pclinuxos.com/forum/index.php