Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: XP terugzetten sorry...  (gelezen 1562 keer)

Johndoe

  • Gast
XP terugzetten sorry...
« Gepost op: 2007/10/20, 12:48:20 »
Kan iemand helpen? Ik krijg XP niet meer terug geinstalleerd. De XP recovery cd wordt niet meer opgestart en er komt een foutmelding van GRUB. Ik heb alle partities geformateerd maar de xp-cd wil niet meer opstarten.

Ik wil een dual-boot systeem gaan opzetten op een schoon systeem. Maar dan moet ik wel eerst weer XP installeren. Ik heb nl toch echt een aantal progs nodig die alleen onder XP werken.

Redfish

  • Gast
XP terugzetten sorry...
« Reactie #1 Gepost op: 2007/10/20, 12:58:48 »
Kun je in je bios innstellen dat je boot vanaf CD/DVD en anders bij het opstarten misschien een boot menu activeren en daar CD kiezen?

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
XP terugzetten sorry...
« Reactie #2 Gepost op: 2007/10/20, 15:13:02 »
De foutmelding van grub wijst er op, dat je niet van de CD boot, maar van je hardeschijf.
Controleer je BIOS instellingen en/of je CD, het zou gewoon moeten werken.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Qurmo

  • Gast
XP terugzetten sorry...
« Reactie #3 Gepost op: 2007/10/20, 17:54:02 »
Johndoe, blijven volhouden die linux kan wat tricky zijn maar het lukt uiteindelijk wel.  Ik ben sinds vandaag volledig overgestapt ook al werkt nog niet alles zoals ik het had gewenst, maar dat komt wel.

keep the faith brother

Johndoe

  • Gast
XP terugzetten sorry...
« Reactie #4 Gepost op: 2007/10/20, 18:58:48 »
ik kan de XP recovery-cd niet lezen. Is dat normaal? Ook een andere xp-installatie cd is niet leesbaar...Moet je dan eerst xp-installatie diskettes downloaden en hierna vervolgens met de recovery weer opstarten.?  Kun je de cd- bootable maken? Hoe doe je dat?

Overigens heb ik uiteraard al wel instellingen in de BIOS goed staan.

Qurmo

  • Gast
XP terugzetten sorry...
« Reactie #5 Gepost op: 2007/10/20, 19:03:53 »
normaler wijze zou ik stellen dat als je BIOS goed staat er in principe geen probleem zou mogen zijn om te booten vanop je Windows cd, zelf als je deze onder linux zou willen openen kan je zien wat er op staat.  het geen eventueel een probleem kan vormen is de format van je HD's die mischien niet kunnen herzien worden via je Win CD (ben hier wel niet zeker van) maar dan brengt een goede oude DOS diskete (of cd van win98) je wel weer op het goede spoor denk ik.  Je kan dan via "Fdisk" alle partities weg pegelen die van linux zullen vermoedelijk "non-Dos" partities zijn maak je rap ff een gewone partitie aan voor je Windows booten vanop je cd en zou geregeld moeten zijn.  Nu zou ik zeggen (ik weet klinkt hopeloos) je bent verlost van die windows probeer gewoon verder te komen met Linux, er zijn hier mensen met een antwoord op bijna alles heb ik zo de indruk.

Johndoe

  • Gast
XP terugzetten sorry...
« Reactie #6 Gepost op: 2007/10/20, 21:28:48 »
tja,

ik wordt een beetje gek hiero. Heb de recovery-cd nog eens op een andere computer gecheckt maar die is daar dus gewoon in te lezen....Wie o wie snapt het nog.... maar eens een Win-98 diskette maken. F-disk c: formateren en hopelijk doet de recovery het dan wel....

Qurmo

  • Gast
XP terugzetten sorry...
« Reactie #7 Gepost op: 2007/10/20, 21:40:41 »
sterkte ermee spijtig dat je niet onder linux al die moeite blijft doen in alle geval :s

Redfish

  • Gast
XP terugzetten sorry...
« Reactie #8 Gepost op: 2007/10/21, 00:13:37 »
Ligt toch echt aan je boot volgorde. Ik kan prima van CD/DVD booten ook al heb ik Grub op mijn pc staan. Als je het zo instelt dat je eerst vanaf CD boot dan komt dit voor GRUB en zal dit moeten lukken.

Anders als je toch een diskette maakt effe fdisk /mbr draaien, dan wordt GRUB erafgeknikkerd.

XP terugzetten sorry...
« Reactie #9 Gepost op: 2007/10/21, 00:43:12 »
Lijkt mij dat je cd-rom player niet in orde is ???

Makkelijkste oplossing is dan die andere pc opmaken de HD die erin zit ff loskoppelen en jouw eigen hd erin hangen.
Vervolgens die recovery-cd erin gooien en je ding doen.

Zit me eigenlijk af te vragen waarom je die cd zo noemt ??
Is het soms zo'n noob computer waar een cd bij zit die nadat ervan geboot word Windows weer terug zet zoals de winkel de pc afgelervert heeft ???

Zoja heb je denk ik een klein probleempje ???
Want niet alles staat op die cd, er staat ook een verborgen installatie op je HD.

Hmz nu maar hopen dat die er nog staat :P

SCCS

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Johndoe

  • Gast
XP terugzetten sorry...
« Reactie #10 Gepost op: 2007/10/21, 09:47:02 »
Erg bedankt voor jullie reacties tot zover.

heb geen noob computer... Tis al weer weer een oudje maar doet (deed) het verder prima. Heb een DVD writer (als slave )en player (master) op het systeem ziiten die beiden de xp recovery cd niet herkennen. Bij opstarten spinnen ze even en dan komt vervolgens grub met de foutmelding 17 of id. Dit terwijl ik de c: schijf al geformatterd had. Staat grub er dan op? Hoe kan dat nu? Is het anders mogelijk de 2 harde schijf de D: schijf bootend te maken. (hoe doe je dat? En kan ikdat vanuit Linux regelen?) En van hier af weer verder te werken??

Qurmo

  • Gast
XP terugzetten sorry...
« Reactie #11 Gepost op: 2007/10/21, 10:12:15 »
ontkopel, is je andere HD & DVD-Writer dat enkel je 1 HD en DVD over houdt => Doe eens een BIOS reset (kan je doen door het batterijtje van je mobo te halen en natuurlijk de stroom stekker uit de pc) paar sec. wachten en batterij terugzetten. => pc opstarten en terug alles juist zetten in je BIOS letwel het kan zijn dat je boot up iets langer duurt, dit komt omdat hij naar je aangesloten hardware gaat kijken en is dus ook maar 1 malig.