Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Nieuwe PC  (gelezen 4783 keer)

MF_TIMO

  • Gast
Nieuwe PC
« Gepost op: 2007/06/19, 00:35:09 »
Als ik een nieuwe PC koop hoe zou ik die het beste kunnen laten samenstellen voor Ubuntu? Ik heb namelijk 0.00% zin in XP/Vista of wat niet van Microdrol. Ik installeer Ubuntu ook al op deze PC wanneer ik de tijd heb (over 1.5 week tijdens vakantie dus) maar die is niet echt Ubuntu gemaakt (en zal me ook niks verbazen als er iets fout gaat na de installatie). Maar ik ben wel van plan het een en ander nieuw te kopen voor deze PC zodat hij lekker begint te werken.


Groeten en al tevoren bedankt,

Timo

Nieuwe PC
« Reactie #1 Gepost op: 2007/06/19, 00:55:53 »
Een PC samenstellen speciaal voor Ubuntu?
Hmm ik denk niet dat dat echt mogelijk is, het enige wat ik (als relatieve newbie) kan aanraden is om een Nvidia grafische kaart te (laten) installeren  omdat Radeon kaarten nogal problemen kunnen geven vanwege een gebrek aan goede drivers.
Verder kan ik je alleen maar aanraden om een up-to-date systeem te kopen zonder verdere specifieke eisen.

Ik zou zelf gaan voor een AMD64 X2 dualcore, met 1GiB RAM en een Radeon 6200, dat is ruim genoeg en niet zo duur volgens mij. (linkje)

PS ik zit niet meer echt in de PC prijzen, maar dit systeem lijkt me niet heel duur. Voor actuele prijzen van onderdelen zie Tweakers pricewatch
Windows : Gevangenisraam met uitzicht op utopia.
Ubuntu    : Utopia met uitzicht op gevangenisraam.
Beryl       : LSD trip in utopia met uitzicht op aarde.
Bezoek Rechtenforum.nl voor al je juridische vragen.

Offline Kev

  • Lid
Nieuwe PC
« Reactie #2 Gepost op: 2007/06/19, 00:59:09 »
Hmmm pc hardware van een generatie terug werkt altijd zalig.
Mijn Athlon XP 2600+ Draait als een lier hier en geen enkel stuk hardware geeft problemen. Echt geen enkel. Mja is wel al een pc uit enkele generaties terug. Ding is 5 jaar, mijn pa heeft die een jaar gebruikt en afgeschreven, ik heb hem nog 4 jaar optimaal gebruikt, maar nu zijn de ventilatoren er stilaan de geest aan het geven.
All Hail Lelouch, The 99th Emperor of Britannia
All Hail Lelouch! All Hail Lelouch!
Iedereen heeft het recht op mijn waarheid, zo wees geprezen.

Offline mcgyver

  • Lid
Nieuwe PC
« Reactie #3 Gepost op: 2007/06/19, 07:36:24 »
Kijk wat leden met goed draaiende (niet al te oude) systemen hier hebben. Zoek die op de marktplaats. Kies daarbij de snelste processor bij dat moederbord. Kies ook het meest uitgebreide geheugen dat dat moederbord aan kan en kies een goede videokaart. De rest is niet zo belangrijk. Als je het allernieuwste moederbord kiest en daarbij niet de allersnelste processor en geheugen voor dat moederbord ben je veel duurder uit. Bovendien is die nieuwe een stuk trager dan de iets oudere die wel op zijn maximum zit.

Leve de marktplaats!

Offline Tico

  • Lid
Nieuwe PC
« Reactie #4 Gepost op: 2007/06/19, 08:17:27 »
het nieuwste van het nieuwste moet je eigenlijk nooit doen (werkt 9 vd 10 keer toch niet in Linux)
Een athlon 3000 met 1 mb intern, een Nvidia kaartje en DVD combidrive is prima.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nieuwe PC
« Reactie #5 Gepost op: 2007/06/19, 09:48:22 »
Geen ATI videokaart, maar Nvidia. AMD processor of Intel processor, allebei prima. Draadloos internet: pak een Intel kaartje.

Verder: inderdaad beter niet het allernieuwste spul kopen. Bijkomend voordeel: dat is veel goedkoper. En het is sowieso niet nodig in Linux om het allernieuwste en duurste te kopen, want Linux is toch wel vliegensvlug!

MF_TIMO

  • Gast
Nieuwe PC
« Reactie #6 Gepost op: 2007/07/11, 18:23:27 »
Nummer 1

Nummer 2

Nummer 3

Nummer 4

Het zijn allemaal computers van onder de 450 euro en ik zou ook niet graag hoger gaan dan 500 euro als het kan. Maar ik wil er wel een die Ubuntu aankan (en andersom). Dus als je niks echt goeds hier ziet van onder de 500 euro zou je dan even 10 minuutjes uittrekken om een goede te vinden van onder de 500 euro?


Tevorens bedank ik u voor uw tijd,

Timo

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Nieuwe PC
« Reactie #7 Gepost op: 2007/07/11, 18:42:09 »
Deze computer schijnt ook prima te werken in Ubuntu:
http://tweakers.net/reviews/702/2

Als je alle opties neemt zoals ze daar staan, kost het 600 euro. Ik neem alleen aan dat je een hoop van je oude systeem kan hergebruiken, zoals de monitor etc. Dus voor minder dan 500 euro kan je een nieuw systeem hebben dat perfect werkt met Ubuntu.

The_Necrocide

  • Gast
Nieuwe PC
« Reactie #8 Gepost op: 2007/07/11, 19:21:09 »
Citaat van: MF_TIMO
Nummer 1

Nummer 2

Nummer 3

Nummer 4

Het zijn allemaal computers van onder de 450 euro en ik zou ook niet graag hoger gaan dan 500 euro als het kan. Maar ik wil er wel een die Ubuntu aankan (en andersom). Dus als je niks echt goeds hier ziet van onder de 500 euro zou je dan even 10 minuutjes uittrekken om een goede te vinden van onder de 500 euro?


Tevorens bedank ik u voor uw tijd,

Timo
Voor jouw keuzes, ziet optie 3 & 4 er wel degelijk uit (prijs-kwaliteit). Omdat ik de kast van pc 4 spuuglelijk vind (en er niet bijstaat welke videokaart erin zit), zou ik persoonlijk voor systeem 3 gaan. Het is zeker een goede prijs voor de componenten aanwezig (ik zou in elk geval meer vragen voor dit systeem), nu moet je nog zeker weten dat de toren in goede staat is...

Nieuwe PC
« Reactie #9 Gepost op: 2007/07/11, 20:56:49 »
neem een nvidia kaart maar geen te nieuwe en als je geen windows gaat installeren en gamen zou ik zeggen ... neem gewoon geen aparte grafische kaart
asus M2NPV-MX moederbord met ingebouwde grafische kaart geforce 6150 werkt heel goed met ubuntu als je de bureaubladeffecten of compiz-fusion wil moet je niets speciaal downloaden en installeren van driver. bespaar geld op zulke dingen die je toch niet ziet , geef wat meer uit aan een goede monitor dan


ATX Midi Case Blue Front+Fan+USB / 350W     
38.00
   
1
   
38
   
AMD ATHLON 64 X2 3600+ Dual-Core BOXED Socket AM2 FSB1000 - 2x 512Kb L2    
67.24
   
1
   
67.24
   
ASUS M2NPV-MX SAM2 Fsb1000 nForce430 + GeForce6150 PCIX Dual Channel DDR2 SATA-R GLAN 6CA    
69.77
   
1
   
69.77
   
CORSAIR 2048Mb DDR2 Twin2X XMS2-5400 + Heatspreader / 4-4-4-12 (2x 1024Mb DDRII 675Mhz)    
106.81
   
1
   
106.81
   
LG DVD+/- R/RW 18x + LightScribe GSA-H42LRBB (Bulk)    
36.00
   
1
   
36
   
WESTERN DIGITAL CAVIAR SE 16 - 500Gb SATA II-300 / WD5000AAKS    
115.16
   
1
   
115.16
   



TOTAAL : 432.98€

Offline Barend

  • Lid
Nieuwe PC
« Reactie #10 Gepost op: 2007/07/11, 21:27:09 »
Ben ook een beginner en mijn ervaring tot nu toe is dat Ubuntu prima draait op oudere systemen. Zelf heb ik het staan op een compaq armada laptop uit 2000. Na instalatie werkte alles direct out of the box. Kocht ik een wireless usb stick nieuw, werk ie niet. Test ik de wireless usb stick van mijn zwager van 3 jaar oud, werkte meteen. Nieuw is niet altijd beter denk ik dan.

Offline mcgyver

  • Lid
Nieuwe PC
« Reactie #11 Gepost op: 2007/07/11, 21:35:56 »
Heb je posts niet eerder gezien. Vinny heeft hierboven een goede oplossing. Als je hem niet in elkaar kan zetten, wil ik het wel voor je doen als je bij me in de buurt woont en de tijd wil nemen.

Nummer 1, 3 en 4 zijn ook goed, tenminste, als 4 een nvidia kaart heeft. 2 heeft een ati videokaart, niet doen.

Ik heb zelf de Asus A8N-SLI (geen premium). Doet het uitstekend.

Offline kamelot

  • Lid
Nieuwe PC
« Reactie #12 Gepost op: 2007/07/12, 09:33:49 »
de asus a8n-sli premium doet het hier perfect alleen ik weet niet of hij ook voor socked am2 verkrijgbaar is .
Na mijn mening is dit echt een top moederbord .
Zelf heb ik hiervoor de asus a8n-sli gehad maar die moest ik terug brengen usb deden het niet in windows xp en de chipset fan is echt een drama misschien is dat nu al opgelost maar zoek er even naar .
maar zo te horen heeft mcgyver er geen problemen mee gelukkig .
maar hoe vinny het voorstel is het echt wel een mooi systeem alleen zou ik een apparte voeding nemen van een amerk heb het zelf ook gehad met een sweex voeding dat is echt een drama .
hopenlijk heb je wat aan deze info .

mvg

kamelot
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Offline mcgyver

  • Lid
Nieuwe PC
« Reactie #13 Gepost op: 2007/07/12, 09:49:20 »
Klopt wat de voeding betreft. Had een Coolermaster voeding bij dit systeem, en geen goedkope. Heb het weg moeten doen, gaf enorm veel problemen. De Antec voedingen zijn meestal wel goed maar hou er toch rekening mee dat je het moet vervangen. ls je al een kast en harde schijf etc. hebt is vinny's voorstel wel héél aantrekkelijk. Vooral vanwege die socket AM2 en als je niet gamed is het bijna niet te versmaden.

MF_TIMO

  • Gast
Nieuwe PC
« Reactie #14 Gepost op: 2007/07/12, 19:44:57 »
Citaat van: Barend
Ben ook een beginner en mijn ervaring tot nu toe is dat Ubuntu prima draait op oudere systemen. Zelf heb ik het staan op een compaq armada laptop uit 2000. Na instalatie werkte alles direct out of the box. Kocht ik een wireless usb stick nieuw, werk ie niet. Test ik de wireless usb stick van mijn zwager van 3 jaar oud, werkte meteen. Nieuw is niet altijd beter denk ik dan.
Ik moet een andere PC hebben, nieuw hoeft niet en het liefst ook niet. Ik wilde alleen weten wat ik het beste erin zou kunnen hebben. Ik moet namelijk een andere PC hebben omdat deze niet van mij is en er is Windows voor betaald dus wil de eigenaar hem graag met windows erop houden. En er is geen mogelijkheid tot overkopen, dus zoek ik een andere PC.

Offline kamelot

  • Lid
Nieuwe PC
« Reactie #15 Gepost op: 2007/07/12, 22:34:10 »
bij www.informatique.nl verkopen ze een pc met ubuntu er op voor 200 moet je maar eens op de site kijken alleen je moet wel op waanzinnige pc opruiming aan de rechter kant klikken .

specs zijn :

intel celeron 2.6Ghz
40 gb hdd
256 werkgeheugen .

maar ik zou toch voor een zelf inelkaar gezetten gaan .
maar dit is ook wel leuk kwam het toevallig tegen .
is trouwens zeer goede zaak heb me laptop er vandaan perfect afgehandeld en snel binnen .
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost

Nieuwe PC
« Reactie #16 Gepost op: 2007/07/13, 03:21:28 »
Kijk eens in deze Webshop ??

INTEL PC  a € 275

of een snellere AMD PC  a € 295


uiteraard alles nieuw met garantie :P

BTW plaatje doet vermoeden dat er een monitor ed bijzit , dit is echter niet waar, het gaat sec om de pc.

:D
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline mcgyver

  • Lid
Nieuwe PC
« Reactie #17 Gepost op: 2007/07/13, 07:31:08 »
Nah, geen Celeron en geen Sempron cpu's. Altijd de eerste garnituur gebruiken.

Nieuwe PC
« Reactie #18 Gepost op: 2007/07/14, 15:26:01 »
Na de vakantie zal de volgende configuratie mijn pc worden.

Intel E6750
Gigabyte GA-P35-DS3P
2x 1Gb Ram Pc800
Nvidia 8600 GTS

Offline kamelot

  • Lid
Nieuwe PC
« Reactie #19 Gepost op: 2007/07/15, 20:59:26 »
de 8600 word volgens mij nog niet helemaal goed ondersteund zoek even op het forum .
Iemand mag mij verbetere als dit niet meer klopt
Humankind cannot gain anything without first giving something in return.
To obtain, something of equal value must be lost