Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Kubuntu Netbook Edition Preview  (gelezen 13656 keer)

Offline Drummies

  • Lid
Kubuntu Netbook Edition Preview
« Gepost op: 2009/11/12, 20:52:08 »
Voor de liefhebbers

KDE's Plasma Netbook interface, now available in a preview in Kubuntu 9.10. Scheduled for official release in January 2010 with KDE 4.4, the interface is still in development.

http://www.linuxplanet.com/linuxplanet/reviews/6897/1/
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #1 Gepost op: 2009/11/12, 20:59:25 »
Oud nieuws ;) Maar wel goed nieuws :)

FrSu

  • Gast
Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #2 Gepost op: 2009/11/20, 20:52:24 »
Zijn er hier al forummers met ervaring?

Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #3 Gepost op: 2009/11/20, 21:59:11 »
Zijn er hier al forummers met ervaring?

Jup :) Ik heb hem via de Terminal geïnstalleerd, dus kan bij het inloggen kiezen :) Ik vind zelf dat het aardig goed werkt, alleen het wisselen van venster kan iets beter en het zou fijn zijn als je de widgets in Newspaper kan verplaatsen van plek.
Overigens, die Newspaper-desktopactiviteit is ook in KDE 4.4 :)

FrSu

  • Gast
Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #4 Gepost op: 2009/11/20, 22:11:26 »
Gebruik je dit dan op een netbook of op een gewone PC? Ik zie 'm ook in synaptic staan. Kan ik dat ook gebruiken met hetzelfde resultaat dat ik dan bij de inlog een keuze krijg voor Ubuntu of Kubuntu Netbook?

Heb niet zoveel ervaring met de terminal. :o
« Laatst bewerkt op: 2009/11/21, 09:18:53 door FrSu »

Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #5 Gepost op: 2009/11/21, 20:30:56 »
Ik gebruik het op een laptop. Je kan hem gewoon installeren op een gewone PC of laptop en dan bij het inloggen kiezen :) Bij het inloggen kies je dan voor Sessies>>>KDE

Je kunt hem gewoon via Synaptic installeren, maar ook via de Terminal. Enige wat je hoeft te doen is:
sudo apt-get install kubuntu-netbook

Offline Double12

  • Lid
Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #6 Gepost op: 2009/11/21, 20:32:06 »
Ik heb hem op m'n netbook staan. Heeft niet superveel voordelen boven een gewone Kubuntu op een netbook, maar ziet er verder leuk uit.

FrSu

  • Gast
Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #7 Gepost op: 2009/11/21, 20:48:05 »
Dan werkt dit dus anders dan Ubuntu en NBR. Daar kies je via Systeem/Voorkeuren/Bureaublad modus.
Hier gaat het dan om een echte Kubuntu installatie.

Via Psychocats kun je van Kubuntu weer helemaal terug naar Ubuntu. Dat gaat dus niet voor Kubuntu Netbook. Want via Synaptic verwacht ik niet dat alles dan weer weg te halen is.

Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #8 Gepost op: 2009/11/21, 20:51:12 »
Hetzelfde van Psychocats geldt voor Kubuntu Netbook, enige verschil is dat je ipv het pakket kubuntu-desktop, het pakket kubuntu-netbook moet verwijderen (dat moet je dus aanpassen in het commando) en het pakket plasma-netbook moet toevoegen aan het commando. En het pakket kubuntu-default-settings moet je ook uit het commando halen en vervangen door kubuntu-netbook-default-settings

FrSu

  • Gast
Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #9 Gepost op: 2009/11/21, 21:17:57 »
Is het al een redelijk stabiele versie? Met omschakelen geen probleem met de bestaande Ubunbtu 9.10 versie? Zou het wel leuk vinden om te proberen, zolang mijn Karmic het verder maar gewoon blijft doen.

Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #10 Gepost op: 2009/11/21, 22:01:13 »
Geen probleem met omschakelen :) En voor zover ik het getest heb is het inderdaad stabiel :)

FrSu

  • Gast
Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #11 Gepost op: 2009/11/22, 10:12:05 »
Krijg je dan, in geval van Ubuntu met Kubuntu Netbook ernaast, een mix in de menu's?

Heb Ubuntu en Kubuntu op mijn PC naast elkaar staan met keuze bij het opstarten en daar is dat wel zo.

Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #12 Gepost op: 2009/11/22, 10:17:02 »
Citaat
Heb Ubuntu en Kubuntu op mijn PC naast elkaar staan met keuze bij het opstarten en daar is dat wel zo.
Er is een groot verschil tussen een werkelijke dualboot maken (beide OS'en zitten elkaar dan niet in de weg, ze zien het andere OS als een partitie op de schijf, maar voor de rest gebeurt er niks mee ) en een installatie van Kubuntu-software op een reeds bestaande Ubuntu-installatie, want dan kan namelijk gewoon door kubuntu-desktop te installeren. Dan zullen de menu's inderdaad gemengd worden. Bei een installatie van de Kubuntu-desktop in een reeds bestaande Ubuntu-installatie, zul je in het aanmeldscherm je gewenste sessie (GNOME/KDE) kunnen kiezen. Dit is dus totaal anders dan een dualboot.

FrSu

  • Gast
Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #13 Gepost op: 2009/11/22, 10:36:13 »
Voor mij is het even de vraag of het bij een Netbook versie ook zo is dat alles dan door elkaar komt te staan.

Los van elkaar zou dan een Triboot worden op mijn netbook, nog geen ervaring mee. Om te kijken of het iets is voor mij wel een heel gedoe vanwege onervarenheid hiermee (schijfindeling en zo) en een behoorlijke aanslag op de ruimte van mijn schijf.

Waarschijnlijk is het dan beter om de Live USB eerst even te bekijken? Of ik ga het op mijn PC naast elkaar zetten: Vanuit Ubuntu Kubuntu Netbook installeren en kijken wat er gebeurt. Ga dan eerst Kubuntu daar weer verwijderen via werkwijze van Psychocats.

FrSu

  • Gast
Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #14 Gepost op: 2009/11/22, 13:22:02 »
Heb het op mijn PC geinstalleerd vanuit Ubuntu, nadat ik Kubuntu eerst volledig weggehaald heb.
Ik kan in Ubuntu de KDE zaken wel terug vinden in de menu's maar in Kubuntu Netbook niet.
Moet Firefox nog even opzoeken, want Favorites is leeg, maar dat kan van een andere (Kununtu) browser zijn.

Ziet er zo op het eerste gezicht wel mooi uit.
Nog even wat mee spelen.

Edit: De balk waarin de geopende applicaties moeten komen lijkt bij mij niet tewerken. Ook geminimaliseerde schermen verdwijnen. Ik kan links bovenin wel zien dat er meerdere zaken actief zijn, maar zou niet weten hoe ik erbij kan, behalve dan het programma opnieuw te openen.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 15:44:46 door FrSu »

Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #15 Gepost op: 2009/11/22, 20:39:37 »
Schakelen tussen programma's kan door op het knopje linksbovenin te drukken. Niet helemaal logisch, gaan ze nog aanpassen ;)

En wbt die applicatiebalk... kun je een screenshot maken van je bureaublad?

FrSu

  • Gast
Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #16 Gepost op: 2009/11/22, 21:30:12 »
Knopje links boven in zit er wel maar doet bij mij niks, staat wel naast hoeveel applicaties actief zijn. Maar vered erop drukken of zo doet niets.
Minimaliseren van een scherm kan ik niet vinden waar ik dit kan terug halen.

Schermafdruk maken zit niet bij mij in het menu onder Kubuntu Netbook, print screen krijg ik ook niet voor elkaar.
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 21:32:15 door FrSu »

Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #17 Gepost op: 2009/11/22, 21:33:31 »
Knopje links boven in zit er wel maar doet bij mij niks, staat wel naast hoeveel applicaties actief zijn. Maar vered erop drukken of zo doet niets.
Minimaliseren van een scherm kan ik niet vinden waar ik dit kan terug halen.

Schermafdruk maken zit niet bij mij in het menu onder Kubuntu Netbook, print screen krijg ik ook niet voor elkaar.
Volgens mij werkt die knop alleen met desktopeffecten aan. En de Netbook Edition is niet bedoeld om vensters te minimaliseren, dat is niet nodig.

FrSu

  • Gast
Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #18 Gepost op: 2009/11/22, 21:39:07 »
Met het minimaliseren kun je wel eens gelijk hebben, maar dan moet er een switch mogelijkheid zijn. Ik moet in mijn geval gewoon iets opnieuw openen, terughalen kan niet.

Waar kan ik de desktop effecten aanzetten? Misschien werkt het dan wel.

Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #19 Gepost op: 2009/11/22, 21:44:32 »
Knopje links boven in zit er wel maar doet bij mij niks, staat wel naast hoeveel applicaties actief zijn. Maar vered erop drukken of zo doet niets.
Minimaliseren van een scherm kan ik niet vinden waar ik dit kan terug halen.

Schermafdruk maken zit niet bij mij in het menu onder Kubuntu Netbook, print screen krijg ik ook niet voor elkaar.
Volgens mij werkt die knop alleen met desktopeffecten aan. En de Netbook Edition is niet bedoeld om vensters te minimaliseren, dat is niet nodig.

Nee hoor, bij mij werkte het zonder desktopeffecten aan.

@FrSu: Je zou het evt kunnen proberen, die desktopeffecten, maar het zou ook zonder moeten werken. Vanuit Ubuntu:

-Open een Terminal
-Typ systemsettings
-Ga naar Bureaublad
-Activeer de desktopeffecten

FrSu

  • Gast
Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #20 Gepost op: 2009/11/22, 21:57:56 »
Desktopeffecten in Ubuntu aangezet. Geen verandering.

Als ik bv de browser open heb staan is mijn paneel bovenin ook helemaal weg.
Druk ik op home, of minimaliseer ik de pagina ben ik mijn browserpagina kwijt, is het paneel bovenin weer terug en staat linksbovenin dat er 3 applicaties open staan. Ook de balk midden bovenin onder het paneel met de 2 pijlen links en rechts erin blijft helemaal leeg.

Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #21 Gepost op: 2009/11/22, 22:03:25 »
De balk bovenin verdwijnt automatisch, ook als je desktopeffecten uitstaan ;)
De balk met de 2 pijlen hoort ook leeg te blijven, maar daaronder zou een zelfde soort balk moeten staan met categoriëen: http://www.kitterman.org/ScottK/KNE_u_i.png

FrSu

  • Gast
Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #22 Gepost op: 2009/11/22, 22:09:16 »
Ja, zo ziet het er bij mij ook uit. Wanneer zie je wel iets in dit vak staan?

Linksboven in kun je ook op het plaatje zien wat er "open" staat (9 running aps), maar erop drukken doet bij mij niets. Wat zou er dan zichtbaar moeten worden?

Heb even gekeken bij de Packages. Zou Plasma geïnstalleerd moeten zijn? Meende hierover wel iets gelezen te hebben. Komt dit niet automatisch mee bij de installatie van Kubuntu Netbook?

In Synaptic staan ze wel vermeld.

Kom er net ook achter dat opstartmanager nog die van de oude grub is, vreemd.......
« Laatst bewerkt op: 2009/11/22, 22:18:39 door FrSu »

Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #23 Gepost op: 2009/11/23, 20:27:51 »
Je zou alleen iets moeten zien in dat balkje staan wanneer je op een categorie drukt. Alleen werkt dit nog niet op Kubuntu Netbook, op KDE 4.4 (waar ze het vandaan hebben) werkt het echter wél. Op Kubuntu Netbook verschijnen de programma's in hetzelfde balkje waar de categoriëen staan. Plasma is al geïnstalleerd, anders zou je dat balkje enzo ook niet zien ;) Het pakket heet plasma-netbook.

Als je op dat knopje met draaiende apps drukt, zou je de vensterwisselaar moeten zien (dezelfde die je op een gewone Kubuntu ziet als je met je muis naar de linkerbovenhoek gaat met desktop effecten aan).

FrSu

  • Gast
Re: Kubuntu Netbook Edition Preview
« Reactie #24 Gepost op: 2009/11/23, 23:25:02 »
En dat laatste werkt bij mij dus niet, helaas.....