Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu & Windows  (gelezen 15299 keer)

Ubuntu & Windows
« Gepost op: 2007/02/06, 15:49:31 »
Ik zou graag Ubuntu willen installeren op mijn laptop (acer Aspire), maar heb zo goed als geen ervaring met Linux, ergo ik zit nog met een groot aantal vragen:

1) Ik zou tevens ook graag Windows behouden, omdat ik het nog steeds nodig zal hebben voor verschillende programma's (CAD, Wiskundige programma's, Graphische programma's, Games etc.), maar ik vermoed dat dit geen problemen zal geven als ik gewoon een afzonderlijke partitie voor Ubuntu reserveer ofniet?
In dat geval, met welke software kan ik de twee NTFS partities van +/- 45 GB waarover ik nu beschik het best opnieuw formateren, zonder de data op beide te verliezen (ze zijn beiden ongeveer halfvol), de eerste partitie bevat Windows en bijbehorende programma's, de tweede enkel bestanden (deze kan ik dus leegmaken, mits back-ups). Liefst zou ik Windows XP ook niet opnieuw willen installeren, dit heb ik een paar maanden geleden al moeten doen, wegens verschillende problemen. Wel zou ik graag wat ruimte van de Windows partitie wegnemen en toevoegen aan een andere.
En ook niet onbelangrijk, hoeveel ruimte is aangeraden voor een nieuwe partitie waarop ik dan vervolgen Linux/Ubuntu kan installeren?
Als software is me al Partition Magic aangeraden, maar dit is proprietary software, ik zou misschien toch liever eerst een freeware equivalent proberen? (en anders kan ik via via misschien ook wel Partition Magic lenen, van dezelfde persoon die het me heeft aangeraden, als dat kan tenminste)
2) Ik weet dat Linux verschillende file systems gebruikt, verschillend van die wat Windows gebruikt alleszins (nl. FAT32, en NTFS), kan ik ervoor zorgen dat ik zowel vanuit Ubuntu als vanuit Windows aan bepaalde files kan? Liefs op elke bijbehorende partitie, of op z'n minst de ene partitie waarop ik mijn persoonlijke documenten, muziek, foto's e.d. bewaar?
3) En hoe hoog schatten jullie de leercurve voor Ubuntu (inbegrepen support voor de meest voorkomende bestandstypes, en leren werken met de Linux equivalenten voor bijvoorbeeld MS Office)?

Offline Jelle

  • Lid
Ubuntu & Windows
« Reactie #1 Gepost op: 2007/02/06, 16:15:30 »
Ik zou het als volgt aanpakken:

1) De bestanden partitie leegmaken (bijv. de bestanden naar C:\ verplaatsen.
2) De Windows partitie (C:\ naar ik aanneem) defragmenteren (als je deze kleiner zou willen maken, straks)
3) De GParted live cd downloaden en op cd branden (image branden)
4) Booten met de GParted live cd
5) C:\ verkleinen
6) D:\ verwijderen
7) De vrijgekomen ruimte als volgt indelen:

1 EXT3 partitie voor / (het basisbestandsysteem), ca. 8 GIG
1 EXT3 partitie voor /home (je bestanden + instellingen, zo groot mogelijk
1 FAT 32 partitie voor het uitwisselen van bestanden tussen XP en Ubuntu
1 Partie voor SWAP, ongeveer 1,5 keer je intern geheugen

Vervolgens kun je ubuntu installeren. Denk er dan in het partitioneergedeelte om dat je /home op een aparte partitie zet. Even opletten, dan wijst zich dat vanzelf.

In windows kun je nog een progje installeren waarmee je de /home partitie kunt lezen.

Succes

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu & Windows
« Reactie #2 Gepost op: 2007/02/06, 16:15:45 »
Welkom, leuk dat je aan het Linux-avontuur wil beginnen!

Een Acer: kijk eens hier:
http://forum.ubuntu-nl.org/message/43960#p43960

Leercurve: reken minimaal op een paar weken. Onder de motorkap is het echt wezenlijk anders dan Windows. Maar het loont de moeite!

Partitioneren: doe het niet met Partition Magic; die verkloot soms je Linuxpartities (verkeerde foutmeldingen en rampzalige "reparaties"). Ook ik was ooit een slachtoffer van PM.....  :-(
Gebruik liever de Gparted LiveCD hiervoor: http://gparted.sourceforge.net/livecd.php

Zo zou ik het doen:

- hda1: primair, actief, boot flag, NTFS: Windows
- restruimte volledig extended maken. Extended ruimte als volgt opdelen in logische partities:
- hda5: logisch, FAT32: documenten van Windows en van Ubuntu. Uitwisselingspartitie.
- hda6: logisch, EXT3: /  (de root van Ubuntu)    circa 10 Gb, is zat.
- hda7: logisch, EXT3: /home  (je "mijn documenten")   10 Gb?
- hda8: Linux Swap (je hebt maar één swap nodig, al heb je tien Linuxvarianten op je schijf!) Iets groter dan je RAM-geheugen. Vuistregel: RAM plus 200 Mb.

Succes!

Pjotr.

Offline Roland3

  • Lid
Ubuntu & Windows
« Reactie #3 Gepost op: 2007/02/06, 21:45:53 »
Dag allemaal,

Ook ik ben net deze week aan mijn eerste stappen in de Linux/Ubuntu-wereld aan het zetten. Ik wilde net een gelijkaardig meeltje sturen als the Knight hierboven en zat met dezelfde vragen als hij. Bovendien heb ook ik een nieuwe Acer Aspire gekocht (bedankt Pjotr123 om mij meteen een heel stuk minder gelukkig met mijn aankoop te doen voelen... ;)

Heb ik het goed begrepen dat je het herverdelen en bijmaken van partities dus niet kan doen vanuit de installer? Dit moet dus op voorhand met een apart programma gebeuren?

Wat het delen van bestanden tussen Windows en Ubuntu betreft: ik begrijp uit het antwoord van Pjotr nog niet helemaal of dit nu makkelijk is of niet. Ik heb nu een D:\-partitie in Windows voor data. Is het nu -al dan niet met een tool- mogelijk om aan alle (vnl word en foto-)bestanden te kunnen vanuit Ubuntu?

Alvast bedankt voor alle info.
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu & Windows
« Reactie #4 Gepost op: 2007/02/06, 22:36:53 »
Nou, zo erg is het niet, maar je moet waarschijnlijk wel even de raad van profoX opvolgen aangaande noapic nolapic.

Het delen van bestanden tussen Windows en Linux is geen probleem, als je daarvoor een "uitwisselingspartitie" gebruikt die in FAT32 is geformatteerd. NTFS is voor Linux alleen-lezen. EXT3, het Linux bestandssysteem, is voor Windows zelfs compleet onzichtbaar.

Partitioneren kan ook vanuit de Ubuntu LiveCD, maar dat is wat onhandiger dan de Gparted LiveCD. Het is dus beter om je voorwerk aan partitioneren al te hebben gedaan, met de Gparted LiveCD. Kies overigens bij installatie van Ubuntu, altijd voor handmatige installatie (niet automatisch dus), als je tenminste je Windows wilt houden en je PC tweevoudig opstartbaar wil maken.

Groet, Pjotr.

Ubuntu & Windows
« Reactie #5 Gepost op: 2007/02/06, 23:21:36 »
Ok, eerste poging mislukt, Windows gaf problemen toen ik ruimte van de C:\ partitie wegnam, dus gewoonweg zonder omkijken Windows XP opnieuw geinstalleerd, ik had toch net back-ups gemaakt van alle gegevens die ik nodig heb, maar jammer genoeg nu al die programma's opnieuw installeren en instellingen terugzetten, het ergste zijn de firefox bladwijzers en wachtwoorden die ik kwijt ben (gedeeltelijk althans). Hopelijk zal ik straks of morgen een stabieler systeem op mijn laptop hebben. ;)

Zijn er ook andere opties om Linux/Ubuntu te installeren zonder live CD, e.g. vanuit Windows, of anders om naar 6.10 up te daten vanuit de 5.10 live CD's die ik hier nog heb liggen van vorig jaar, dat zou me een CD-R'tje besparen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu & Windows
« Reactie #6 Gepost op: 2007/02/06, 23:25:14 »
Citaat van: Knight_of_Cydonia
Zijn er ook andere opties om Linux/Ubuntu te installeren zonder live CD, e.g. vanuit Windows,
Nee, absoluut niet.

Citaat van: Knight_of_Cydonia
of anders om naar 6.10 up te daten vanuit de 5.10 live CD's die ik hier nog heb liggen van vorig jaar, dat zou me een CD-R'tje besparen?
Afrader! Die 50 cent die een CD'tje je kost, zijn goed besteed. Een schone installatie is altijd het beste, bij elk besturingssysteem onder de zon. Tip: brand de CD op halve snelheid, om brandfouten te voorkomen.

Groet, Pjotr.

Ubuntu & Windows
« Reactie #7 Gepost op: 2007/02/06, 23:34:46 »
Ok, maar ik zit bijna door mijn vooraad heen, dus morgenvroeg even naar de Computerwinkel (gewoon even de straat oversteken, wat dat betreft heb ik nooit echt problemen.)

Offline Ivan1986

  • Lid
Ubuntu & Windows
« Reactie #8 Gepost op: 2007/02/07, 08:40:22 »
@pjotr123

hey, jij zegt dat je een FAT32 kan zien in linux :s, wel kan je mij dan even uitleggen hoe juist want ik zie dus eignlijk niks en het is vree ambetant want ik kan geen enkel bestand open doen...
is het trouwens slim om op een Fat32 besantden van linux op te slagen of is dit af te raden?

gegroet Ivan

Ubuntu & Windows
« Reactie #9 Gepost op: 2007/02/07, 12:35:44 »
Ok, ik heb Gparted kunnen branden als een liveCD, maar op een gegeven moment na het booten vanaf deze CD krijg ik gewoonweg geen beeld meer :(

Offline Jelle

  • Lid
Ubuntu & Windows
« Reactie #10 Gepost op: 2007/02/07, 13:19:55 »
Selecteer bij de Gparted LiveCD eens de Vesa driver (dus niet xorg), 16 bits kleurendiepte, 800x600 beeld.

Nette beschrijving van de aanpak:
- kies "lowmem"
- kies daarna bij de verdere opstartopties voor Xvesa
- kies daarna (zelfde scherm terug) voor Done (boot with selected extra options)
- kies daarna 800x600
- kies daarna 16 bits kleurendiepte


Heb je een ATI beeldkaart? Dan werkt X waarschijnlijk ook niet bij de live cd van Ubuntu.
Wat wel werkt is de Alternate CD downloaden en gewoon installeren.

Zie ook dit http://forum.ubuntu-nl.org/topic/6180 topic.
In de laatste bijdrage beschijf ik hoe je de grafische driver op VESA zet waarna X wel draait.

Succes!

Ubuntu & Windows
« Reactie #11 Gepost op: 2007/02/07, 13:38:40 »
Dus dan moet ik een andere iso file afhalen dan de standaard versie?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu & Windows
« Reactie #12 Gepost op: 2007/02/07, 13:44:21 »
Citaat van: Knight_of_Cydonia
Dus dan moet ik een andere iso file afhalen dan de standaard versie?
Nee hoor. Je maakt gewoon wat andere keuzes bij het opstarten van de CD. Overigens vind ik dat een minpuntje van de Gparted LiveCD: die zou gewoon standaard altijd met de Vesa driver moeten starten, in lowmem, met 16 bits kleurendiepte en 800x600 scherm. Je draait dat ding toch niet om mooi beeld te krijgen; het is gewoon een instrument.

Offline Jelle

  • Lid
Ubuntu & Windows
« Reactie #13 Gepost op: 2007/02/07, 13:58:40 »
Citaat van: Knight_of_Cydonia
Dus dan moet ik een andere iso file afhalen dan de standaard versie?
Voor GParted niet, voor de installatie van Ubuntu wel. Je kunt natuurlijk eerst even proberen of de live cd van Ubuntu het doet. Die heb je immers toch al.

Ubuntu & Windows
« Reactie #14 Gepost op: 2007/02/07, 14:19:50 »
Ja, maar deze geeft inderdaad een zwart scherm na een tijdje, dus ik zal de alternate wel even zoeken.

Offline Roland3

  • Lid
Ubuntu & Windows
« Reactie #15 Gepost op: 2007/02/07, 19:55:15 »
Vervolg van de Windows + Ubuntu - kwestie.

Ik ben vandaag in de winkel mijn laptop kunnen gaan ruilen voor een nieuwe (wegens een hardware-probleem). Nu heb ik dus de kans om volledig te kiezen hoe ik beide OS'en erop installeer. Er staat momenteel dus nog geen Windows op.

De vraag aan de experts hier is dus: wat is volgens jullie de aanbevolen manier om beide OS'en erop te zetten?

Alvast bedankt voor alle info, groet Roland

Ter info: bij de vorige Acer Aspire begon de installatie van Windows (Media Center edition) meteen automatisch vanop de harde schijf na het booten. Maar ik veronderstel dat ik ook toch al meteen in de BIOS ga kunnen om ev iets vanop CD te starten, niet?

Ik denk dat ik voor Ubuntu versie 6.06 LTS ga kiezen, tenzij iemand goede redenen heeft om toch 6.10 te nemen.
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

Offline Ivan1986

  • Lid
Ubuntu & Windows
« Reactie #16 Gepost op: 2007/02/07, 20:52:57 »
manier van instaleren:

EERST Windows (je kan niet achteraf wndhoos er bij zetten)
je schijven verdeel je best ongeveer zo:
1 partitie voor Windows § programma's
1 ex3 partitie voor linux te instaleren
1 swap partitie (soort wissel geheugen) (1a 2 keer je interene geheugen)
1 FAT32 partitie zodat je bestanden kan uitwisselen tussen linux en Windows
1 ex3 partitie voor je documenten van linux
(en ja mss nog eentje voor je documetnen op wiindhoos maar daar kan je FAT32 voor nemen)

de instalatie:
je instaleert Windows en je neemt de schijf waarop je windows gaat instaleren in een keer de grote die ze gaat zijn de rest laat je maar zo
als Windows er opstaat dan kan je dara een schijf FAT 32 aan maken en de rest laat je ongebruik
dan kan je ubuntu instaleren en zal die zelf vragen waar en dan maak je zelf de andere drie schijven aan (wijst zichzelf uit in de instalatie)

duidelijk genoeg?

groetjes Ivan

en dat voor iemand die ubunut er gstr pas heeft opgekregen :D mja als je lang kloot weet je er wel wa meer van he....

Ubuntu & Windows
« Reactie #17 Gepost op: 2007/02/07, 20:58:55 »
Ok, ik ben weer online, ik ben erin geslaagd om succesvol mijn harde schijf opnieuw te formateren met GParted (partition magic deed het inderdaad niet zo goed, Windows opnieuw geïnstalleerd); bij het opstarten krijg ik nu de keus tussen Ubuntu, Ubuntu recovery (blijkbaar een soort safe mode van ubuntu?), mem test, en Windows XP (neen, ik ga nog lang geen Vista aanschaffen, ik zou wel zot/rijk moeten zijn), maar wanneer ubuntu opstart zie ik enkel een zwart scherm na het laadscherm, volgens mij is dit een duidelijk driver probleem, aangezien ik wel geluid hoor, en ook een afsluitscherm krijg na op de uitschakeltoest te hebben geduwd, ik heb een ATI mobility radeon X700, enig idee waar ik voor linux aan de nodige drivers kan geraken en hoe ik die kan inladen?

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu & Windows
« Reactie #18 Gepost op: 2007/02/07, 21:02:11 »
Ik ben bekend met het probleem :) ligt aan de radeon driver..

als voorlopige tussenstap zou je vesa driver kunnen gebruiken.. geen 2D en 3D beeldversnelling, maar dat kan je achteraf fixen door de fglrx driver te installeren...

sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Op de meeste vragen kan je gewoon ENTER antwoorden, bij Driver wel even opletten dat je VESA kiest en niet de standaard geselecteerde RADEON optie.

Daarna X herstarten (of opnieuw opstarten):

sudo /etc/init.d/gdm restart (of: sudo reboot)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu & Windows
« Reactie #19 Gepost op: 2007/02/07, 21:04:46 »
OK. Acer en ATI samen, dat is een leuke uitdaging..... :-)
Maar we komen er wel uit.

Kies Ubuntu recovery.
Dan krijg je een terminalscherm te zien.
Tik in:
sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg

Dan start een vragenriedel waarin je (onder andere) de driver kunt kiezen. Kies dan "vesa" als driver. maak verder geen enkele eigen keuze, maar fiets gewoon mee met alle voorgestelde antwoorden.

Daarna: tik in de terminal in:
reboot

Nu kun je de gewone Ubuntu kiezen bij het opstartmenu in het begin. Je grafische prestaties zijn minimaal, maar je kunt tenminste tijdelijk vooruit. Meld even of dit gelukt is, dan gaan we de volgende stap toepassen, namelijk het installeren van de goede fglrx driver van ATI zelf.

Groet, Pjotr.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Ubuntu & Windows
« Reactie #20 Gepost op: 2007/02/07, 21:05:57 »
lol profoX

Offline Roland3

  • Lid
Ubuntu & Windows
« Reactie #21 Gepost op: 2007/02/07, 21:08:56 »
Bij de automatische installatie van Window op de Acer maakt hij wel zelf al een DATA partitie aan. Ik geloof dat dat in FAT-systeem was.
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

Ubuntu & Windows
« Reactie #22 Gepost op: 2007/02/07, 21:31:04 »
Inderdaad, 2 partities ACER en ACERDATA, die laatste heb ik gewist en de eerste verkleind om plaats te maken voor Linux.

Ok, nu heb ik beeld, maar groot en stom probleem, username ken ik niet, ik heb het wachtwoord dat ik heb ingegeven bij het installeren nochthans genoteerd, hoe omzeil ik dit, toch niet opnieuw installeren?

Ook het zou kunnen, dat mijn klavier op dat moment moeilijk deed, immers mijn klavier is azerty maar tijdens het opstarten van linux installatie cd, nam hij querty als input, ook Windows deed hier vroeger moeilijk over.
Maarja das de miserie die je krijgt als je in België woont, dankzij de Franstalige overmacht (vroeger althans) zitten ook de Nederlandstaligen met een voor hun onnatuurlijk azerty klavier opgescheept.

Dus hoe geraak ik aan mijn username, of in het ergste geval aan username en paswoord?
Ik dacht als computernaam gewoon Ubuntu of StefanUbuntu opgegeven te hebben.

Offline Roland3

  • Lid
Ubuntu & Windows
« Reactie #23 Gepost op: 2007/02/07, 22:42:18 »
Mijn excuses aan alle profs hier, maar ik vraag voor alle zekerheid toch nog maar even verduidelijking tijdens de installatie.

Momenteel is GParted "up and running" op de laptop. Deze geeft:

hda1 - fat32 - (6,83 Gb waarvan 4,72 gebruikt) - geen vlaggen
hda2 - fat32 - (33,61 Gb waarvan 8,01 gebruikt) - "boot"
hda3 - fat32 - 34,09 Gb waarvan 8,74 gebruikt) - "lba"

Ik veronderstel dat hda3 ACERDATA is? Deze mag ik dus wissen?
Volgende vraag is nu: zit windows op hda1 of hda2 ??

En mijn laatste en belangrijkste vraag: hoe raak ik van de partities hierboven naar die aangegeven door Pjotr? (ik heb geen stap voor stap instructies nodig, maar als iemand even zou willen aangeven met welke partities ik wat moet doen, wel... dan zou dat héél erg fijn zijn!

Citaat van: pjotr123
Zo zou ik het doen:

- hda1: primair, actief, boot flag, NTFS: Windows
- restruimte volledig extended maken. Extended ruimte als volgt opdelen in logische partities:
- hda5: logisch, FAT32: documenten van Windows en van Ubuntu. Uitwisselingspartitie.
- hda6: logisch, EXT3: /  (de root van Ubuntu)    circa 10 Gb, is zat.
- hda7: logisch, EXT3: /home  (je "mijn documenten")   10 Gb?
- hda8: Linux Swap (je hebt maar één swap nodig, al heb je tien Linuxvarianten op je schijf!) Iets groter dan je RAM-geheugen. Vuistregel: RAM plus 200 Mb.

Succes!

Pjotr.
newbie groeten,

Roland
Ubuntu 6.06 gebruiker sinds 7/02/07
ervaringsblogje: mylinuxlaptop.wordpress.com

Ubuntu & Windows
« Reactie #24 Gepost op: 2007/02/07, 22:46:00 »
Citaat van: Knight_of_Cydonia
Inderdaad, 2 partities ACER en ACERDATA, die laatste heb ik gewist en de eerste verkleind om plaats te maken voor Linux.

Ok, nu heb ik beeld, maar groot en stom probleem, username ken ik niet, ik heb het wachtwoord dat ik heb ingegeven bij het installeren nochthans genoteerd, hoe omzeil ik dit, toch niet opnieuw installeren?

Dus hoe geraak ik aan mijn username, of in het ergste geval aan username en paswoord?
Ik dacht als computernaam gewoon Ubuntu of StefanUbuntu opgegeven te hebben.
Als je via een alternate cd heb geinstalleerd dan is het:
oem
Met jou ingegeven paswoord.