Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gedeelde mappen virtual box  (gelezen 6251 keer)

Offline TopGear

  • Forumteam
Gedeelde mappen virtual box
« Gepost op: 2009/10/19, 21:30:29 »
In Windows heb ik nu Xubuntu 9.04 ge-installeerd. Nu is de vraag: Hoe installeer ik gedeelde mappen? Ik kan het niet vinden, zodat het hier werkt.

Re: Gedeelde mappen virtual box
« Reactie #1 Gepost op: 2009/10/19, 23:04:49 »
Hallo, die gedeelde mappen worden als aparte partities behandeld, als ik het wel heb. Dat betekent dat je zo'n gedeelde map eerst moet aankoppelen (mounten). Hoe dat gaat met Windows weet ik niet, maar in het helpbestand van VirtualBox staat dit helder beschreven. Zoek naar Gedeelde mappen.

Offline HarzG

  • Lid
Re: Gedeelde mappen virtual box
« Reactie #2 Gepost op: 2009/10/19, 23:12:57 »
Volgens mij werkt dat als een 2-traps-raket.

1.
Als je de eigenschappen van het vbox-guest-systeem bekijkt, dan zie je de optie van gedeelde mappen.
Daar kan je eerst een map "bekend maken" voor je guest-system.
2.
Hierna moet je in de guest 1 keer "vertellen" waar de guest mag komen lezen/schrijven.

Citaat van: VirtualBox_UserManual
4.6 Folder sharing
...
• In a Linux guest, use the following command:
  mount -t vboxsf [-o OPTIONS] sharename mountpoint
« Laatst bewerkt op: 2009/10/19, 23:17:47 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Re: Gedeelde mappen virtual box
« Reactie #3 Gepost op: 2009/10/19, 23:15:01 »
Ah, dus precies hetzelfde commando als onder Linux!

Offline TopGear

  • Forumteam
Re: Gedeelde mappen virtual box
« Reactie #4 Gepost op: 2009/10/20, 10:12:51 »
Van dat commando snap ik dus geen ene ****

Offline petervs

  • Lid
Re: Gedeelde mappen virtual box
« Reactie #5 Gepost op: 2009/10/20, 10:53:28 »
Zie hier bijv.:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/VirtualBox#Linux-1

in dit voorbeeld wordt een map genaamd "gedeeldeMap" in je host besturingssysteem (in het voorbeeld in ubuntu, maar bij jou in windows) gemount aan de map "share" in /mnt in de "guest", bij jou is dat dan xubuntu.
Ubuntu MATE 16.04

Re: Gedeelde mappen virtual box
« Reactie #6 Gepost op: 2009/10/20, 22:58:26 »
Van dat commando snap ik dus geen ene ****
Hallo topgear, da's niet erg. Ik zel het proberen te verduidelijken. Je draait Windows (je host OS), je start VirtualBox, dan zie je Xubuntu 9.04 staan (of welke naam je die ook hebt gegeven, dit is je gast OS). Start Xubuntu vanuit VBox, dat duurt even. Als de boel geladen is, klik je in het menu van Vbox (dus niet in Xubuntu) en zoek dan naar Install Guest additions. Klik daarop en nu word deze virtuele cd aangekoppeld aan je gast OS. Nu open je in Xubuntu een terminal, typ 'cd /media/cdrom', en geef een Enter. Dan doe je wederom in de terminal 'ls' en een Enter en je krijgt wat bestanden te zien, waaronder iets met VBoxLinuxAdditions-i386.run of zoiets (uit m'n hoofd). Nu typ je opnieuw in de terminal 'sudo ./VboxLinuxAdditions-i386.run (nogmaals: of zoiets) plus een Enter en je ziet wat termen in je terminal voorbijkomen over building kernel module etc. Als het goed is, zegt-ie na een seconde of dertig dat het goed is.

Zoek nu in de VBox-menubalk van je virtuele machine (je Xubuntu gast-OS dus) naar Folder sharing of hoe het precies heet. Geef de naam en locatie op van je Windows-folder die je binnen Xubuntu beschikbaar wilt maken, bv Docs en c:/Mijndocumenten of hoe Windows dat ook noemt. Nu moet je als laatste stap binnen je gast-OS die map nog even een mount point geven plus mounten. Open een terminal en geef het 'sudo mkdir /media/c-Mijndocumenten', daarna geef je het commando dat eerder in deze draad werd gegeven (dat 'mount -t vboxsf Docs /media/c-Mijndocumenten').

Nu de virtuele machine herstarten met 'sudo reboot' in de terminal van je gast-OS en als het goed is kun je nu vanuit Xubuntu bij al je Windows-documenten. Als het niet goed is, nog eens aandachtig de handleiding lezen!

Groet, Paul.
« Laatst bewerkt op: 2009/10/20, 23:00:28 door Paul Matthijsse »