Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: libre office losse documenten  (gelezen 2799 keer)

libre office losse documenten
« Gepost op: 2012/06/18, 14:25:27 »
Wie kan mij vertellen hoe ik meerdere brieven in een keer kan openen en
dubbelzijdig kan afdrukken? Nu opent libre 5 lossen programma's en kan ik
ze niet in 1 keer afdrukken.

alvast dank!

Re: libre office losse documenten
« Reactie #1 Gepost op: 2012/06/18, 14:37:39 »
Dan moet je het samenvoegen in 1 document.

Re: libre office losse documenten
« Reactie #2 Gepost op: 2012/06/18, 15:49:52 »
Dank!
 ga ik naar zoeken, heb het al geprobeerd maar nog niet gevonden. Ik zoek verder.

vrgr Emiel

Offline vanadium

  • Lid
Re: libre office losse documenten
« Reactie #3 Gepost op: 2012/06/18, 17:06:48 »
Vroeger, onder Windows, kon je rechtsklikken in bestandsbeheer en vandaar een printopdracht geven. Heb ik zelf nooit gebruikt, want je weet nooit helemaal zeker wat er uit je printer komt als je zomaar een bestand naar de printer stuurt. Nu is er inderdaad niet zomaar een functie die toelaat in één beweging meerdere documenten te printen.

Re: libre office losse documenten
« Reactie #4 Gepost op: 2012/06/19, 13:20:11 »
Dank voor je bericht,

ik hoef ook niet in 1 beweging te kunnen printen, maar ik zou het wel fijn vinden
als ik alle documenten selecteer dat ik ze dan achter elkaar in 1 geopend programma kan krijgen.

Ik denk dat ik nog even een aantal andere programma's ga proberen. En anders is
het toch wel fijn om een duo boot te hebben. (niet bedoeld als dreigement natuurlijk, want ik ben een
groot linux fan).

vrgr

Offline siegi

  • Lid
Re: libre office losse documenten
« Reactie #5 Gepost op: 2012/06/19, 20:00:58 »
Je bedoelt het verschil tussen programma's met Multiple document interface en single document interface.
Ik zou niet weten waarom je een dual boot zou overwegen dan? Want microsoft word is een tijdje geleden ook terug naar single document interface gestapt. Enkel excel heeft bij mijn weten nog multiple document interface.

libreoffice is hierin een stuk consequenter alles is single document interface, wat voor mij ook veel gemakkelijker werkt.

Re: libre office losse documenten
« Reactie #6 Gepost op: 2012/06/19, 20:19:18 »
MS Word heeft dat nooit gehad. Alleen EasyOffice (Windows), ONE (opvolger van EasyOffice, Windows) en IBM Lotus Symphony (Win, Mac, Linux) hebben tabbladen (gehad).

Offline siegi

  • Lid
Re: libre office losse documenten
« Reactie #7 Gepost op: 2012/06/19, 20:23:04 »
MS Word heeft dat nooit gehad. Alleen EasyOffice (Windows), ONE (opvolger van EasyOffice, Windows) en IBM Lotus Symphony (Win, Mac, Linux) hebben tabbladen (gehad).
Jawel, maar je was toen misschien nog niet geboren ;) Met word 2000 zijn ze veranderd naar sdi
http://word.tips.net/T000655_Turning_Off_the_SDI_in_Word_2000.html

EDIT: Of wikipedia als je dat liever hebt: http://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_document_interface
« Laatst bewerkt op: 2012/06/19, 20:24:36 door siegi »

Re: libre office losse documenten
« Reactie #8 Gepost op: 2012/06/19, 20:32:31 »
Ik ben geboren in 1992 en gebruik computers sinds 1998... Maar bedankt, dan had ik het inderdaad fout.

Offline ivo

  • Lid
Re: libre office losse documenten
« Reactie #9 Gepost op: 2012/06/19, 22:49:18 »
Ik ben geboren in 1961 en gebruik computers sinds 1980 (Tandy TRS-80) en heb in 1995 afscheid genomen van Windows en ben toen met linux Slackware 0.91 begonnen. Dat betrof toen een set van, als ik me niet vergis, 21 diskettes (de opvolger van de floppy disk).
We hadden toen een volwaardige Pascal compiler die in 640Kb geheugen kon draaien, om maar wat te noemen.
En met een speciale hi-res kaart in de TRS-80 kon je pixeltjes op je scherm tekenen. En met een speciale geluidkaart (Orchestra 85) kon je ander geluid dan een "bliep" uit de computer laten komen.......
De goeie ouwe tijd........... behelpen was het, acheraf gezien.

http://www.classiccmp.org/cpmarchives/trs80/mirrors/www.discover-net.net/~dmkeil/trs80/trsorch.htm
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Re: libre office losse documenten
« Reactie #10 Gepost op: 2012/07/16, 10:14:15 »
mmm ik moet toegeven dat het een windows 2000 pc was waar ik meerdere pagina kon openen.

Neemt niet weg dat ik handig vindt. Hoe doen jullie het dan als je bijvoorbeeld een werkstuk heb geschreven en
dat op papier wil inleveren? Ik wil het dan openen vervolgens dubbelzijdig afdrukken. Als ik het goed begrijp moet ik
dan 10 x opdracht geven om te printen? en wat als het 100 pagina zijn?

Ik blijf het vreemd vinden dat het niet kan.

met vriendelijke groet,

Offline vanadium

  • Lid
Re: libre office losse documenten
« Reactie #11 Gepost op: 2012/07/16, 16:19:04 »
Je opent dan toch je werkstuk en print dat in één keer? Althans, als je een dubbelzijdige printer is, kan je dat in één keer. Om dubbelzijdig te printen op een printer die dat niet kan, kan je eerst de oneven bladzijden printen, daarna de geprinte exemplaren op de juiste manier opnieuw in de printer steken, en dan de even bladzijden printen.


Re: libre office losse documenten
« Reactie #12 Gepost op: 2012/07/18, 22:40:06 »
Ja maar wat als je steeds alles als losse files hebt opgeslagen? dan moet je dus alles eerst in
1 document plaatsen, dan gaat meestal je opmaak in de war. En daarna kan je het pas in 1 klap printen.

Je kan niet het programma openen en dan daar in verschillende documenten openen. Want dan
opent hij bij elk document een nieuw programma? Of begrijp ik het verkeerd ?


Offline vanadium

  • Lid
Re: libre office losse documenten
« Reactie #13 Gepost op: 2012/07/19, 13:41:59 »
Documenten in verschillende bestanden met één opdracht printen kan inderdaad niet zomaar. In Windows kon je wel vanuit het bestandsbeheer alle bestanden selecteren en via rechts-klik printen. Eerlijk gezegd denk ik dat zo een operatie veel meer keren fout dan goed loopt.
In MS Office had je de "binder" waarin je meerdere documenten (tekst, rekenblad, ...) kon samenbrengen en wellicht in één keer printen, maar ik heb daar nooit mee gewerkt.
Standaard blijkt het dus niet zomaar mogelijk, maar je kan
- een print actie toevoegen in nautilus: http://askubuntu.com/questions/86322/how-to-add-right-click-print-option-to-libreoffice-files-in-nautilus
- Vanaf de commandolijn een hele resem bestanden printen. Je opent de terminal in de folder waar de te printen bestanden zich bevinden. Dan worden de bestanden allemaal geprint met het commando
for f in *.odt ;  do libreoffice  -p "$f" ;  done
Dit zal alle bestanden met extensie "odt" printen.

Re: libre office losse documenten
« Reactie #14 Gepost op: 2012/07/19, 23:35:09 »
Leuk! dank dit ga ik proberen,
Dit vind ik ook leuk aan linux, dat je een toverspreuk neer plakt en er
wat gebeurd! Dus niet nee lukt niet kan niet, maar probeer dit is! perfect systeem!

nogmaals dank.

Offline h2o

  • Lid
Re: libre office losse documenten
« Reactie #15 Gepost op: 2012/07/19, 23:43:14 »
Wat ik vaak doe (ik sta regelmatig voor dezelfde klus) is bestand 1 te openen, dat af te drukken en dan.... BESTAND sluiten en niet het programma. Libreoffice houdt dan de printerinstellingen vast. Wat je nu doet is bestand 2 slepen naar het venster van Libreoffice en drukt het af ([CTRL] [P] werkt ook) en sluit ook nu het BESTAND af en laat Libreoffice ope. Dat doe je dus met alle bestanden die DEZELFDE printerinstellingen hebben.

Let wel, dit werkt met de Libreoffice versie van Windows. Op Linux weet ik dat niet omdat ik onder Linux geen printer heb aangesloten en LO via Virtualbox op mijn werk regelmatig gebruik. Dit zelfde geintje kun je ook uithalen met MS Word.

De standaard fout is dat na opdracht 1 meteen het programma wordt afgesloten. FOUT, want alleen het bestand moet worden gesloten. Het  programma houdt dan de printerinstellingen voor je 'vast'.

Ik hoor of lees wel.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex