Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [opgelost]grup-probleem bij 12.04 op externe hd  (gelezen 850 keer)

Offline wolfke

  • Lid
[opgelost]grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Gepost op: 2013/03/24, 12:39:10 »
Ik heb het vroeger nog gedaan en het lukt me niet meer.

Ik heb op PC de interne winxp-HD afgekoppeld(*) en dan 12.04 geïnstalleerd op een externe HD.

Resultaat na installatie:
- als ik PC opstart zonder die interne HD, met externe, lukt dit niet: Disk failure, insert system disk.
- als ik PC opstart met interne HD, dan krijg ik:
DISK FAILURE
GRUB RESCUE:
   (hij verwacht hier een commando.)

NOCHTANS werk ik zo al een hele tijd met een andere externe HD met 10.04 (daar USB als 1ste staat om op te starten, kan ik zo heel eenvoudig kiezen, zonder iets te veranderen aan mijn winxp)

Welk commando zou ik op die grub rescue moeten ingeven?


(*) omdat ik daar absoluut wil afblijven)
« Laatst bewerkt op: 2013/03/27, 21:46:42 door wolfke »

Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #1 Gepost op: 2013/03/24, 12:52:14 »
Zou het kunnen dat de MBR nu op je externe HD staat?
Dan lijkt het mij logisch dat je PC niet meer kan opstarten.
Hoe je dit moet oplossen, is mij niet geheel duidelijk. Volgens mij moet je je MBR herstellen
Misschien heb je hier wat aan: http://www.tech-notes.nl/artikelen/microsoft/windows-xp/recovery-console-starten-vanaf-xp-cd.html
Wil je absoluut zeker zijn, wacht dan nog even op een antwoord van meer ervaren Ubuntu gebruikers.
Alvast veel succes toegewenst!
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline wolfke

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #2 Gepost op: 2013/03/24, 13:14:19 »
misschien was ik niet duidelijk genoeg:
ik kan de PC wel opstarten zonder de externe HD aangesloten (dus in winxp), maar niet met aangesloten externe HD

Offline wolfke

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #3 Gepost op: 2013/03/24, 18:17:07 »
Samengevat: is er een manier om die winxp bij te voegen in grub2?

Offline aartje

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #4 Gepost op: 2013/03/25, 16:17:10 »
Samengevat: is er een manier om die winxp bij te voegen in grub2?
Net als je vergeefse pogingen bij het installeren op je HD zou je de Wiki moeten
volgen voor het herstellen van grub:

http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2/Grub2Herstel

Offline jan11000

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #5 Gepost op: 2013/03/25, 17:00:45 »
Samengevat: is er een manier om die winxp bij te voegen in grub2?
Ja, opstarten met de externe hd, dan in terminal ingeven,
sudo os-prober
dan
sudo update-grub

Offline wolfke

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #6 Gepost op: 2013/03/25, 19:06:37 »
@aartje: ik heb dit nog maar eens gelezen, maar ik zit wel niet in die situatie die daar uitgelegd wordt:mijn windows staat op interne en ubuntu staat op externe HD.
Het moet wel zo blijven dat ik windows ook kan opstarten zonder de externe waar Grub opstaat.(*)
Die wiki-uitleg gaat toch over een heel andee situatie.
@jan11000: dit gaat niet: enkel winxp wil opstarten (als ik de externe afkoppel); als ik de externe aankoppel krijg ik  out of disk, grub rescue...

(*)momenteel werk ik met 10.04 op die manier(grub komt daar niet tussen): is de externe HD aangesloten dan start 10.04, anders start winxp. Met rel. 9 ging dat ook soepel, maar met 12.04 lukt het me niet om dat in orde te krijgen.. >:(

Misschien laad ik grub2 niet op het juiste dev installeren???
vb.
...
/dev/sdb
/dev/sdb1  ext4 /
/dev/sdb2  linux swap
...
dan kies ik voor sdb1 ofmoet dit sdb zijn??
« Laatst bewerkt op: 2013/03/25, 19:27:10 door wolfke »

Offline Wout55

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/25, 19:29:44 »
Op de interne schijf zit alleen de masterboot van Windows, van daaraf kan je niet de externe opstarten. Je deed dat door in het bios voor de usb aansluiting te kiezen. Het is duidelijk dat je grub op de externe harde schijf is beschadigd. Dat is te repareren. Bijvoorbeeld met de instructies van Pjotr: https://sites.google.com/site/computertip/grub. Vanuit een sessie met een live-cd kan je dan de grub op de externe harde schijf repareren. Met sudo fdisk -l in de terminal kan je uitzoeken hoe die schijf en partitie  precies heten. Ik vind het werl een vrij omslachtige manier waarop je dit georganiseerd hebt. Op mijn oudste pc heb ik ook wel zoiets met een eerste harde schijf waarop grub en Xubuntu staan en een tweede waarop Windows en een andere Linux staan. Dat zijn dan wel twee interne harde schijven. Ik denk dat het via een usb ook de snelheid van het systeem niet ten goede komt. Al mijn andere machines werken allemaal met dual of meer boot op een harde schijf met meerdere partities.
 

Offline wolfke

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #8 Gepost op: 2013/03/25, 20:11:59 »
@Wout: als ik 3x 12.04 geinstalleerd heb, kan het toch moeilijk  zijn dat die grub telkens beschadigd is?
Ik heb die link al verschillende keren doorgenomen maar vind mijn situatie niet terug.
Wat ik in die link wel merk is dat grub op bv. sda geplaatst wordt en niet op bv. sda4 (waar de installatie van ubuntu opstaat.)
Zie het vb. in mijn vorige post, misschien is dit verkeerd bij mij en de oorzaak van mijn problemen????

Waarom op externe: wegens plaatsgebrek op interne.

Offline wolfke

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #9 Gepost op: 2013/03/25, 21:41:41 »
installatie nog eens herbegonnen en grub op SDB (ipv SDB1) gezet: zelfde probleem: out of disk, grub rescue:...

Offline wolfke

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #10 Gepost op: 2013/03/26, 16:11:13 »
herstel grub geprobeerd: resultaat blijft hetzelfde: error: out of disk grub rescue:....   :| :|

Offline Wout55

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #11 Gepost op: 2013/03/26, 16:48:07 »
Doet die andere externe HD met 10.04 het nog wel? Het lijkt me toch een probleem van deze harddisk te zijn.  Als je de foutmelding googled krijg je een waslijst van antwoorden. Voor de hand liggende vragen zijn: hoe groot is de externe HD en hoe is de partitie-indeling.?

Offline wolfke

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #12 Gepost op: 2013/03/26, 17:42:18 »
ja, die 10.04 doet het nog steeds goed op USB tezamen met dezelfde win (intern)
(die 10.04 zal misschien een vorige versie van grub hebben???)
ik heb deze site gevonden:
https://help.ubuntu.com/community/Grub2/Troubleshooting#Search_.26_Set

op een aantal basis grubcommando's (bij grub rescue) krijg ik errors.
vb. ls (hd0,1)
Op die site staan ook een aantal bugs ivm externe drives, ik vermoed dat dit mijn probleem is.
Ik vind nergens dat die bugs opgelost zijn.
Mijn Livecd van 12.04 dateert van 8/2012 (toen lukte hetzelfde ook niet op laptop), misschien moet ik best eens een nieuwe downloaden (alleen zinvom als grub aangepast is)  :( :-[ :-[

Offline Wout55

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #13 Gepost op: 2013/03/27, 11:13:38 »
Je zou 12.10 nog kunnen proberen. Heb je wel die harde schijf helemaal leeggemaakt of geformatteerd voor de installatie?

Offline wolfke

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #14 Gepost op: 2013/03/27, 15:57:33 »
ik ga 12.04 installeren zoals 10.04, nml. met aparte kleine boot-partitie voor grub en dan zien we wel.
Mijn versie van 12.04 is nog steeds dezelfde als deze van 8/2012

Offline wolfke

  • Lid
Re: grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #15 Gepost op: 2013/03/27, 19:25:28 »
YESSSSSSS! dat is het probleem: als ik ubuntu op een externe USB-drive wil installeren MOET ik een kleine /boot partitie maken voor grub.

EDIT: alles werkt:
- sluit ik USB-HD1 aan, dan boot 10.04
- sluit ik USB-HD2 aan, dan boot 12.04 en kan ik nog kiezen voor winxp.
- sluit ik geen USB-HD aan, dan boot winxp.

Die winxp start dus altijd, eender wat er wat mijn ubuntu's en grub gebeurt, dat was mijn bedoeling.
« Laatst bewerkt op: 2013/03/27, 21:46:18 door wolfke »

Re: [opgelost]grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #16 Gepost op: 2013/03/29, 09:20:07 »
Kan je misschien even verduidelijken hoe je een kleine /boot partitie maakt voor grub?
Linux Mint 18.3  Xfce

Offline wolfke

  • Lid
Re: [opgelost]grup-probleem bij 12.04 op externe hd
« Reactie #17 Gepost op: 2013/03/29, 09:47:50 »
- ik had een vrije ruimte van 40GB op die externe HD;
- tijdens de install van 12.04, kies ik de optie "andere" (dus niet naast windows, of windows overschrijven):
- dan krijg je een soort gparted-scherm waar je je partities kan aanmaken (wijzigen);
- eerst eentje gemaakt in ext2 van 500MB met aanhechtingspunt /boot (werd bij mij sdb1):
- dan een in ext3/4 voor de rest met aanhechting / (werd bij mij sdb2);
- beide partities laten formatteren;
- plaats voor bootloader stond al ingevuld op Sdb.

en hop.. verder installeren.
als ik na install boot met de externe ingeplugd, krijg ik een keuzescherm van grub, als ik boot zonder de externe, start mijn windows(op interne HD)
.