Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [Opgelost] Tekst verwijderen van foto, kan dat?  (gelezen 18011 keer)

Offline KeesS

  • Lid
[Opgelost] Tekst verwijderen van foto, kan dat?
« Gepost op: 2010/12/24, 17:21:44 »
Ik heb een mooi sfeer-foto gemaakt.
Met GIMP heb ik er een tekst op gezet.
Dom genoeg, de foto opgeslagen met dezelfde naam.

Kan ik nu met GIMP (?) de tekst nog/weer verwijderen en de originele foto herstellen.

Ik ben beginner met GIMP, dit was mijn eerste experiment.
Als U een oplossing weet, dan graag in simpele bewoordingen a.u.b.
« Laatst bewerkt op: 2010/12/27, 00:34:41 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tekst verwijderen van foto, kan dat?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/12/24, 17:29:27 »
Originele foto herstellen kan niet meer. Herstellen zodat het niet opvalt, kan wel maar het is niet gemakkelijk. Het is als een dooier uit het deeg halen op het ogenblik dat je gedacht hebt die er toch beter niet bij te moeten doen.

De beeldinformatie onder de text is "verloren". Je kan via de "cloon" tool proberen andere gedeelten van de foto over de letter te brengen. Als dat zorgvuldig en kundig gebeurt, dan is het achteraf niet meer te zien dat er tekst heeft gestaan.

Offline Roc.am

  • Lid
Re: Tekst verwijderen van foto, kan dat?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/12/24, 17:30:21 »
Als de lagen behouden zijn (opgeslagen als png) kan je de tekst verwijderen door de laag uit te zetten.

- Roc

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tekst verwijderen van foto, kan dat?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/12/24, 17:31:42 »
Voor zover ik weet, ondersteunt png geen lagen. tif wel.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tekst verwijderen van foto, kan dat?
« Reactie #4 Gepost op: 2010/12/24, 19:08:20 »
Ik vrees dat ik het nog moeilijker ga maken; de foto is opgeslagen als HPIM2591.jpg

Die "cloon"-tool, wat is dat en waar/hoe vind ik dat?

Nogmaals, ik ben een beginner, dit was mijn eerste experiment met GIMP.
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline RikRik

  • Lid
Re: Tekst verwijderen van foto, kan dat?
« Reactie #5 Gepost op: 2010/12/24, 20:23:00 »
Ik vrees dat ik het nog moeilijker ga maken; de foto is opgeslagen als HPIM2591.jpg

Die "cloon"-tool, wat is dat en waar/hoe vind ik dat?

Nogmaals, ik ben een beginner, dit was mijn eerste experiment met GIMP.

In Gimp staat in gereedschapskist een stempel en een gele kruis, vooral met de laatst genoemde kan je prachtig klonen. Ook het niet gratis programma inpaint, werkt perfect onder wine, geeft ongelofelijk goede resultaten, zeer grote selecties worden onzichtbaar uit een foto verwijderd:

http://www.theinpaint.com/screenshots.html
http://www.theinpaint.com/video-guide.html
http://www.theinpaint.com/

Mvgr,
Rikrik
« Laatst bewerkt op: 2010/12/24, 20:25:31 door RikRik »

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tekst verwijderen van foto, kan dat?
« Reactie #6 Gepost op: 2010/12/24, 23:28:05 »
In Gimp staat in gereedschapskist een stempel en een gele kruis, vooral met de laatst genoemde kan je prachtig klonen.
@RikRik,
Hier zal ik eens op mijn gemak mee aan de slag gaan. Zo maar even vlug wil het nog niet goed lukken.

Citaat van: RikRik
Ook het niet gratis programma inpaint, werkt perfect onder wine, geeft ongelofelijk goede resultaten, zeer grote selecties worden onzichtbaar uit een foto verwijderd:

http://www.theinpaint.com/screenshots.html
http://www.theinpaint.com/video-guide.html
http://www.theinpaint.com/

Mvgr,
Rikrik
Bedankt voor deze links naar "inpaint"; dat ziet er professioneel uit, maar ik wil  géén wine- of windows-programma's op mijn computer.
Bill Gates is bij mij in de ban gedaan >:(
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: Tekst verwijderen van foto, kan dat?
« Reactie #7 Gepost op: 2010/12/25, 10:35:16 »
Er bestaat een plugin, resynthesizer, dat doet wat dat griezelige closed-source proggie claimt te doen. Zoek en installeer gimp-resynthesizer in Synaptic package manager.

Ik test het hier eens uit: te verwijderen object selecteren, "Filters - Map - Resynthesize", OK, en inderdaad: mijn mannetje is weg. Het resultaat moet vaak nog wat bijgewerkt worden (met de cloon tool ondermeer) om achterblijvende artefacten weg te werken.

Maar je snapt het idee: je bent informatie van de foto kwijt, en gebruikt digitale kunstgrepen om de zaak wat te herstellen. Dan moet je de afweging maken of het niet gemakkelijker is je kunstwerk opnieuw te creëren als ook dat een mogelijkheid is.

Offline KeesS

  • Lid
Re: Tekst verwijderen van foto, kan dat?
« Reactie #8 Gepost op: 2010/12/27, 00:33:47 »
@vanadium;
met "Filters - Map - Resynthesize" is het me gelukt de tekst te verwijderen.
Ik heb "Resynthesize" wel 2 x moeten uitvoeren want de rode tekst bleef na de 1e keer nog vaag in andere kleur (bruin) zichtbaar.
de afweging maken of het niet gemakkelijker is je kunstwerk opnieuw te creëren, gaat niet op omdat inmiddels de meeste sneeuw verdwenen is

@femke98;
dank zij jouw bericht begreep ik ook dat ik "Projecties" als 2e stap nodig had om alles weg te krijgen.


Allen bedankt voor de hulp!
« Laatst bewerkt op: 2010/12/27, 00:35:28 door KeesS »
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] Tekst verwijderen van foto, kan dat?
« Reactie #9 Gepost op: 2010/12/27, 08:45:57 »
Ik heb ondertussen ook al enkele keren dankbaar resynthesizer gebruikt om vlug flitsen uit het TV scherm te verwijderen. Soms moet je eens opnieuw proberen met een andere selectie als het resultaat niet geheel naar wens is. Ook twee keer laten lopen kan inderdaad een optie zijn.

Het blijft interessant om met de clone (en healing) tool te leren werken. Hiermee kan je handmatig dergelijke dingen doen. Ook na gebruik van resyntesizer kan de clone tool nog van pas komen om achterblijvende kleine artefacten te verwijderen.

Offline KeesS

  • Lid
Re: [Opgelost] Tekst verwijderen van foto, kan dat?
« Reactie #10 Gepost op: 2010/12/27, 16:44:32 »
Ik heb ondertussen ook al enkele keren dankbaar resynthesizer gebruikt om vlug flitsen uit het TV scherm te verwijderen. Soms moet je eens opnieuw proberen met een andere selectie als het resultaat niet geheel naar wens is. Ook twee keer laten lopen kan inderdaad een optie zijn.

Het blijft interessant om met de clone (en healing) tool te leren werken. Hiermee kan je handmatig dergelijke dingen doen. Ook na gebruik van resyntesizer kan de clone tool nog van pas komen om achterblijvende kleine artefacten te verwijderen.

Het is gelukt de tekst te verwijderen, al was dat meer geluk dan wijsheid bij mij.
Ik vind GIMP een geweldig programma, maar ook ontzettttttend moeilijk.
Het zou fijn zijn als ik een goede Nederlandstalige handleiding of gebruiksaanwijzing zou kunnen vinden. Er zijn (te)veel mogelijkheden waar ik niets van snap.
Waar je schrijft over de "clone en healing tool", is dat voor mij abacadabra; ik heb geen benul waar je het over hebt helaas. ??? ???
VrGr,.....KeesS

alle hulp is welkom, maar graag  Nederlands; ik ken geen Engels.
ben 84 jaar,  te oud om dat nog te leren; Linux is al moeilijk genoeg

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] Tekst verwijderen van foto, kan dat?
« Reactie #11 Gepost op: 2010/12/27, 16:55:44 »
Er is alvast een Nederlandstalige handleiding van Gimp, maar dat kan wel wat moeilijk zijn om je eerste stappen in Gimp te leren. Verder zijn er ook nederlandstalige tutorial sites te vinden, waar je toch ook stap voor stap wat kunt bijleren. Het aanleren van een complex fotobewerkingsprogramma zoals Gimp is niet eenvoudig. Het vraagt tijd en inspanning om tot een zeker niveau van beheersing te komen. En het is veel te veel om het allemaal ineens te willen leren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: [Opgelost] Tekst verwijderen van foto, kan dat?
« Reactie #12 Gepost op: 2010/12/27, 20:39:03 »
Je plaatst een selectie rond het gedeelte dat je weggewerkt wil zien, en laat de plugin lopen. Het zal niet in alle omstandigheden goed lopen volgens de verwachtingen.