Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Herinstall bij meerdere gebruikers  (gelezen 723 keer)

Pensacola

  • Gast
Herinstall bij meerdere gebruikers
« Gepost op: 2007/11/28, 18:55:52 »
Ik heb deze namiddag de pc van mijn ouders geupgrade van Kubuntu 7.04 naar Kubuntu 7.10.
Ik had het al zo geregeld dat de /home directory op een andere partitie staat zodat er niks verloren gaat.
Nu is het zo dat er vier gebruikers zijn op die pc, en ik ben de enige met een beheerdersaccount, welke ik ook tijdens de installatie aangemaakt heb. Hierna heb ik de andere gebruikers toegevoegd via de normale procedure maar nu kan geen enkel van hen inloggen. Als ze proberen dan flikkert het scherm even en dan zitten we terug bij het login scherm. Hoe kan ik dit oplossen?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Herinstall bij meerdere gebruikers
« Reactie #1 Gepost op: 2007/11/28, 20:03:10 »
Heb je een nieuwe installatie gedaan of een upgrade van een oudere versie?

Bij de herinstallatie moet je de gebruikers weer in dezelfde volgorde aanmaken als bij je oude installatie. Anders zit er een verschil in de user id's.
Je moet dus kijken of de home dir's nog wel de goede eigenaar hebben en die evt. aanpassen.

Pensacola

  • Gast
Herinstall bij meerdere gebruikers
« Reactie #2 Gepost op: 2007/11/29, 15:40:03 »
Dat zou inderdaad wel het probleem kunnen zijn. Waar kan ik de UID waar een directory mee samenhangt zien?
Edit: never mind, ik heb het al gevonden. Hartstikke bedankt!!!

Herinstall bij meerdere gebruikers
« Reactie #3 Gepost op: 2007/11/29, 16:57:07 »
Je kan ook de user id's wijzigen, dan hoef je niet opnieuw te installeren. Het commando is geloof ik "chuid" Vraag even de man-pagina op en je weet hoe je het precies moet doen.

Pensacola

  • Gast
Herinstall bij meerdere gebruikers
« Reactie #4 Gepost op: 2007/11/29, 18:48:52 »
Ik heb ook niet opnieuw geinstalleerd, gewoon rechtsklikken op de betreffende home mappen vanuit een root konqueror scherm en daar de juiste eigenaar ingevuld :)