Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: gnomebuntu 16.04 touchpad werkt, maar tap-klik werkt niet.  (gelezen 706 keer)

gnomebuntu 16.04 touchpad werkt, maar tap-klik werkt niet.
« Gepost op: 2017/08/20, 13:24:38 »
hey!
gister ubuntu gnome 16.04 LTS geinstalleerd. werkt allemaal prima en soepel, behalve mijn trackpad/touchpad. hij functioneert, ik kan zelfs scrollen met twee vingers, maar klikken werkt alleen met de fysieke knoppen.

ik heb een acer aspire E1 met een intel core i3, en dit zegt de terminal over mijn trackpad als ik "xinput" invoer:
⎡ Virtual core pointer                                 id=2   [master pointer  (3)]
⎜   ↳ Virtual core XTEST pointer                 id=4   [slave  pointer  (2)]
⎜   ↳ ETPS/2 Elantech Touchpad                   id=13   [slave  pointer  (2)]

ergens anders had iemand een ander trackpad probleem, waarvoor het herinstalleren van synaptics de oplossing was. dus ik aan de bak, kijken of het voor mij ook werkte, krijg ik dit:

sudo apt-get install xserver-xorg-input-synaptics
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
Some packages could not be installed. This may mean that you have
requested an impossible situation or if you are using the unstable
distribution that some required packages have not yet been created
or been moved out of Incoming.
The following information may help to resolve the situation:

The following packages have unmet dependencies:
 xserver-xorg-input-synaptics : Depends: xorg-input-abi-22
                                Depends: xserver-xorg-core (>= 2:1.17.99.902)
E: Unable to correct problems, you have held broken packages.


iemand een idee hoe ik dit gefixt krijg?

Re: gnomebuntu 16.04 touchpad werkt, maar tap-klik werkt niet.
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/25, 09:29:09 »
niemand? :(

Offline vanadium

  • Lid
Re: gnomebuntu 16.04 touchpad werkt, maar tap-klik werkt niet.
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/25, 11:37:11 »
Moeilijk en specifiek probleem, vandaar dat er niet veel staan te springen.

Vooreerst: in Gnome Shell heb je de instellingen Mouse & Touchpad. Is daar een optie aanwezig "Tap to click", en staat die aan? Is die er en staat die uit, dan is dat wellicht je oplossing. Het is misschien eens goed een schermafdruk van die dialoog hier te posten. De beschikbare opties hangen af van de driver.

Mocht je nu de synaptics driver gebruiken, dan kan je proberen of overschakelen op het nieuwere libinput geen betere resultaten geeft (veel kans, zeker met gnome shell). Waarschuwing: probeer dit enkel nadat je een goede reservekopie hebt van je persoonlijke data. Het is niet uitgesloten dat één en ander fout gaat, dat je de situatie van voordien niet geheel kan herstellen (zonder diepe expert kennis) en dan is een herinstallatie de kortste pijn.

Het pakket voor libinput is xserver-xorg-input-libinput. De synaptics driver is xserver-xorg-input-synaptics. Kijk eens welke van beide geïnstalleerd is - dat geeft je dan al een aanduiding van wat in gebruik is. Is het synaptics, dan is het de moeite eens libinput te proberen, zeker aangezien je gnome shell gebruikt. Door dat pakket te installeren, zal je wellicht meer opties krijgen in "Mouse & Touchpad".

Verwijder synaptic, waarschijnlijk best met purge om ook de systeembrede configuratiebestanden te verwijderen

sudo apt remove --purge --auto-remove xserver-xorg-input-synaptics
Installeer dan xserver-xorg-input-libinput met synaptic pakketbeheer (naam die verwarrend is met de touchpaddriver) of ook met een commando:
sudo apt-get install xserver-xorg-input-libinput

Re: gnomebuntu 16.04 touchpad werkt, maar tap-klik werkt niet.
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/25, 22:42:03 »
hey, bedankt voor je antwoord!
mijn probleem is inderdaad weirdly specific :S

ik heb geprobeerd libinput te installeren, maar dat doet ie niet omdat 'broken packages'.  als ik echter zoek naar broken packages geeft ie zowel in synaptic package manager als in aptitude geen resultaten.

hrmpf..

Re: gnomebuntu 16.04 touchpad werkt, maar tap-klik werkt niet.
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/26, 10:12:08 »
ik had ineens een helder moment: ik heb dat synclient command toegevoegd aan mijn startup applications. is vast niet de netste oplossing, maar nu werkt mijn touchpad gewoon :)

Re: gnomebuntu 16.04 touchpad werkt, maar tap-klik werkt niet.
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/26, 10:59:26 »
oh wacht, ik zie dat ik vergeten ben hier over dat synclient command te schrijven:
als ik "synclient TapButton1=1 TapButton2=3 TapButton3=2" in de terminal uitvoerde was het tijdelijk gefixt, maar dat moest dan dus bij iedere reboot. nu voert ie hem dus gewoon uit bij iedere reboot :)

Offline vanadium

  • Lid
Re: gnomebuntu 16.04 touchpad werkt, maar tap-klik werkt niet.
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/28, 09:49:12 »
Bedankt voor je feedback. Inderdaad, blijvende opties zou je eigenlijk via een xorg configuratiebestand moeten "verankeren", maar jou aanpak is eenvoudig, vereist zelfs geen beheerdersrechten en zal het perfect doen. Zie hier (ter info) hoe je dit via een configbestand invoert. Handig als je ooit eens instaat voor een systeem met vele gebruikers.