Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Chromium en firejail  (gelezen 1720 keer)

Offline loti

  • Lid
Chromium en firejail
« Gepost op: 2018/11/16, 16:51:16 »
Het lukt mij nog steeds niet om chromium te laten draaien onder firejail. Met firefox  en chrome lukt dit wel.
Mijn OS is Mint 19 Cinnamon en firejail is versie 0.9.56-LTS.

Hebben anderen ook dezelfde ervaring?

nahjo

  • Gast
Re: Chromium en firejail
« Reactie #1 Gepost op: 2018/11/16, 17:06:48 »
Ja idem bij mint 19 xfce
wat wel werkt is de opdracht firejail --noprofile chromium-browser %U
gr. Johan

Offline loti

  • Lid
Re: Chromium en firejail
« Reactie #2 Gepost op: 2018/11/16, 17:59:01 »
Nahjo,  deze opdracht werkt wel, maar ik zie nog steeds niet dat firejail actief is.

nahjo

  • Gast
Re: Chromium en firejail
« Reactie #3 Gepost op: 2018/11/16, 18:10:09 »
Als je chromium hebt gestart met die speciale opdracht dan in een andere terminal de opdracht firejail --list geven en je ziet dat het draait onder firejail.
Maar je kan ook een chromium-browser profiel maken voor de opdracht zonder --noprofile. Zie daarvoor de mooie pagina van Pjotr https://sites.google.com/site/computertip/zandbak en lees voor google-chrome-stable lekker chromium-browser  ;)

Offline loti

  • Lid
Re: Chromium en firejail
« Reactie #4 Gepost op: 2018/11/16, 19:30:18 »
Helaas chromium wilt niet in de zandbak.

Re: Chromium en firejail
« Reactie #5 Gepost op: 2018/11/17, 09:25:26 »
Hier lukt het in Mint-19 Cinnamon + FireJail 0.9.52 uit Programmabeheer om Chromium-browser te draaien in de zandbak.

Heb daarvoor een starter aangemaakt op het Bureaublad en in de eigenschappen volgende regel geplaatst:
firejail "--blacklist=/media/" chromium-browser %U
Eerlijkheidshalve moet ik daar nog het volgende aan toevoegen.
Initieel startte chromium hiermee niet op.
Dan verwijderde ik de 0.9.52 versie, en installeerde de nieuwste 0.9.56 versie uit een .deb
Ook daarmee ging het niet.
Dan de 0.9.56 er terug af en de 0.9.52 opnieuw geïnstalleerd.
Ging nog steeds niet.
N.B. telkens ook getest met Firefox: en dat ging ook niet.

Dan na een periode toch nog eens geprobeerd in de terminal:
firejail chromium-browser %UEn dat lukte nu wel!   Waarom?   Waardoor?
Dan gestart via de hierboven beschreven starter, en jawel: nu wekt het!

Het was alsof het eerst eens via de terminal moest gestart worden...???

Command om te zien of het werkt:
firejail --tree
groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

nahjo

  • Gast
Re: Chromium en firejail
« Reactie #6 Gepost op: 2018/11/18, 18:43:05 »
Het gaat niet helemaal goed bij het installeren van firejail in Linux Mint 19 Xfce (VBox). Althans bij mij dan  ;)

In de terminal ingegeven apt install firejail. Na het ingeven van het sudo wachtwoord gaat het verder.
In de map /etc/firejail is er dan alleen een default.profile en dat heeft gekke gevolgen nl. alles draait dan onder firejail  (bijvoorbeeld conky) maar de browsers (chromium en fierfox) doen het niet. Chromium geeft geen melding en firefox geeft aan dat de firefox profielen niet gelezen kunnen worden.
Na het toevoegen van /etc/firejail/*.profile bestanden uit een Linux Mint 18.3 installatie is de indruk dat alles weer goed werkt. Ook firejail chromium-browser %U is geen probleem. :)

Mint 19 heeft firejail 0.9.52
Mint 18 heeft firejail 0.9.38.10

gr. Johan


Re: Chromium en firejail
« Reactie #7 Gepost op: 2018/11/19, 10:25:52 »
Het gaat niet helemaal goed bij het installeren van firejail in Linux Mint 19 Xfce (VBox). Althans bij mij dan  ;)

In de terminal ingegeven apt install firejail. Na het ingeven van het sudo wachtwoord gaat het verder.
In de map /etc/firejail is er dan alleen een default.profile en dat heeft gekke gevolgen nl. alles draait dan onder firejail  (bijvoorbeeld conky) maar de browsers (chromium en fierfox) doen het niet. Chromium geeft geen melding en firefox geeft aan dat de firefox profielen niet gelezen kunnen worden.
Na het toevoegen van /etc/firejail/*.profile bestanden uit een Linux Mint 18.3 installatie is de indruk dat alles weer goed werkt. Ook firejail chromium-browser %U is geen probleem. :)

Mint 19 heeft firejail 0.9.52
Mint 18 heeft firejail 0.9.38.10

gr. Johan
Er zitten inderdaad een groot aantal profile bestanden in de map /etc/firejail. Waaronder ook voor conky.
Met die aparte profiles heb ik nog niet geëxperimenteerd.
Ben blij dat het momenteel werkt op mijn huidige manier voor de browsers, het doet wat het moet en het voelt heel veilig.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline loti

  • Lid
Re: Chromium en firejail
« Reactie #8 Gepost op: 2018/11/19, 20:44:18 »
Eindelijk is het mij gelukt om chromium op te starten onder firejail,  maar nu start chromium heel traag op en het kan ook geen aangeboden wachtwoorden opslaan.
Ik krijg de indruk dat firejail en Chromium onder  Mint 19 niet goed samengaan, bij andere distro's,  zoals Debian en Ubuntu Mate speelt dit probleem niet.

nahjo

  • Gast
Re: Chromium en firejail
« Reactie #9 Gepost op: 2018/11/19, 21:14:38 »
Eindelijk is het mij gelukt om chromium op te starten onder firejail,  maar nu start chromium heel traag op en het kan ook geen aangeboden wachtwoorden opslaan.
Ik krijg de indruk dat firejail en Chromium onder  Mint 19 niet goed samengaan, bij andere distro's,  zoals Debian en Ubuntu Mate speelt dit probleem niet.
Bij Mint 18.3 werkt het ook wel goed. Heb nu onder LM19 in virtualbox de laatste firejail LTS geïnstalleerd maar nu loop ik weer bij Chromium vast met een melding als
Warning: An abstract unix socket for session D-BUS might still be available. Use --net or remove unix from --protocol set.
/usr/bin/chromium-browser: line 85: /dev/fd/62: No such file or directory

gr. Johan



Re: Chromium en firejail
« Reactie #10 Gepost op: 2018/11/20, 09:14:53 »
@nahjo
De laatste versie installeren is echt niet nodig omdat het goed werkt met deze uit de repositories.

@loti
Het opstarten van chromium mag iets vertragen doordat firejail ook eerst opstart.
Alhoewel ik geen verschil zie op mijn desktop met I5-processor en SSD, is er bij een 10 jaar oude computer met HD een zeer grote vertraging. Beide met Mint-19 Cinnamon.
Het zal dus waarschijnlijk veel afhangen van de configuratie.
Het opslaan van paswoorden heb ik nog niet getest want dat doe ik nooit wegens niet veilig.
Firejail gebruiken om een browser in een zandbak te draaien om je te beschermen, vind ik persoonlijk niet samengaan met het daar opslaan van paswoorden.
Ik sla mijn paswoorden op met KeePassX.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline loti

  • Lid
Re: Chromium en firejail
« Reactie #11 Gepost op: 2018/11/20, 10:20:21 »
KeepassX gebruik  ik ook voor al mijn wachtwoorden,  alleen mijn Gmail wachtwoord sla ik op in de browser om dat ik daarnaast een YubiKey gebruikt als 2-factor authenticatie, maar deze werkt alleen met Chrome en Chromium.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/20, 10:24:03 door loti »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Chromium en firejail
« Reactie #12 Gepost op: 2018/11/20, 11:09:19 »
Heb je al de nieuwste Firejail LTS geprobeerd?
Die staat sinds 21 oktober op versie 0.9.56-LTS_1.

Ik kan daar alle webverkenners, inclusief Chromium, prima mee opstarten.  :)

Offline loti

  • Lid
Re: Chromium en firejail
« Reactie #13 Gepost op: 2018/11/20, 11:46:20 »
Ja, ik heb de nieuwste LTS versie geïnstalleerd.  Ik gebruik nu Chrome, dat gaat wel goed.
« Laatst bewerkt op: 2018/11/20, 12:05:53 door loti »

nahjo

  • Gast
Re: Chromium en firejail
« Reactie #14 Gepost op: 2018/11/20, 17:46:02 »
@emvedeesje
Dat het bij jou goed werkt is niet het probleem  :)
Onder andere bij mij gaat het niet goed  :'(
Als ik  firejail chromium-browser start gebeurt er niets op het scherm maar op de achtergrond:

Firefox is geen probleem en op andere systemen met Mint 18.3 is ook chromium geen probleem.
Zeg het maar.

edit:
en voor mij opgelost !!!!!!  chromium draait nu ook onder firejail :)
« Laatst bewerkt op: 2018/11/20, 20:00:57 door nahjo »