Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: feren OS  (gelezen 1090 keer)

feren OS
« Gepost op: 2017/08/18, 15:46:27 »
Iemand dit al geprobeerd , is gebaseerd op linux Mint 18.2 maar zou rolling release zijn
http://distrowatch.com/table.php?distribution=ferenos
http://ferenos.weebly.com/

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: feren OS
« Reactie #1 Gepost op: 2017/08/18, 15:59:01 »
Rollend.....  :(

Geef mij maar de stabiliteit en betrouwbaarheid van een vastgezette uitgave, zoals Ubuntu en Linux Mint.

Re: feren OS
« Reactie #2 Gepost op: 2017/08/18, 19:06:56 »
@ Pjotr

kan je wat meer uitleg geven waarom rollend niet goed is , ik dacht alleen aan het voordeel om niet meer hoeven te installeren
alvast bedankt

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: feren OS
« Reactie #3 Gepost op: 2017/08/19, 00:11:46 »
@ Pjotr

kan je wat meer uitleg geven waarom rollend niet goed is , ik dacht alleen aan het voordeel om niet meer hoeven te installeren
alvast bedankt
Hierom:
https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Wanneer-krijg-ik-de-nieuwste-versie-van-een-programma-via-de-updates-
(punt 5, linkerkolom)

Rollend klinkt als een goed idee, maar is per definitie duidelijk minder stabiel en betrouwbaar. Dan maar liever 1 x per drie jaar, of 1 x per vijf jaar, een nieuwe vastgezette versie installeren.  ;)

Offline jan11000

  • Lid
Re: feren OS
« Reactie #4 Gepost op: 2017/08/19, 08:33:21 »
Rolling release is minder stabiel.
Als je het niet erg vind om soms problemen op te zoeken, en te repareren, dit is natuurlijk ook maar af en toe.
Voordeel , geen installeren meer, en alle software wordt geupdate naar laatste versie.

Je hebt 2 soorten rolling release,
1 die altijd de laatste software en updates.
2 die op regelmatige afstanden updaten, dus niet direct alles bijhouden, maar in regelmatige afstanden wordt het helemaal geupdate.

Re: feren OS
« Reactie #5 Gepost op: 2017/08/19, 09:44:57 »
oke bedankt voor de reacties , zal wel bij de lts versies blijven
thnx

Offline Henkp

  • Lid
Re: feren OS
« Reactie #6 Gepost op: 2017/08/19, 17:15:00 »
Dat feren os vanmiddag geïnstalleerd  op een usb-stick, het ziet er goed uit en een schone installatie is altijd snel met opstarten. Maar als je even bezig bent dan ga je er steeds meer zien hoe ze het gebruikt (gejat) hebben van Linux Mint 18.2 Cinnamon.
En dan te bedenken dat je er 3.2 gb voor moet downloaden  en er dan nog niet eens Gimp op zit en nog veel meer wat er ontbreekt ten opzichte van Mint 18.2


Als klap op de vuur pijl van wat er allemaal tegenvalt is dat er heel veel programma's in de PPA staan zo kan je het vanzelf een rollend systeem maken.
Al met al is het niets voor mij. 
« Laatst bewerkt op: 2017/08/19, 20:18:01 door Henkp »

Offline MKe

  • Lid
Re: feren OS
« Reactie #7 Gepost op: 2017/08/19, 19:58:34 »
Het is niet gejat, anders zou je ook kunnen zeggen dat Ubuntu gejat was van Debian. Het is gewoon een afgeleide van Mint, waarbij de makers vinden dat ze nog iets toegevoegd hebben. Een hele normale gang van zaken.

Overigens kan ik Pjotr onderschrijven over rolling release. Hoewel ik zelf al jaren een rolling release gebruik (eerst Arch, nu Manjaro) zou ik dat toch niet aan echte beginners aanraden. Ik heb zo 1x per jaar een probleem waar een beginner niet gelukkig van wordt.  Ikzelf fix dat dan wel weer. Overigens is dat bij Manjaro al weer eens stuk minder erg dan Arch. Bij Arch had ik na 3 jaar een total failure en moest ik een volledige reinstall doen, dus had ik net zo goed van de ene Ubuntu lts naar de andere kunnen gaan ;)

Offline midas

  • Lid
Re: feren OS
« Reactie #8 Gepost op: 2017/08/20, 09:05:31 »
Linux Mint heeft zelf ook al een soort van rollend systeem naast hun bekende LTS-uitgaves. LMDE heet die rollende rakker toch en is gebaseerd op pure Debian.

Ik zou er ook niet snel aan beginnen of je moet echt een experimenteerbak hebben naast je dagelijks te gebruiken productiesysteem. Heb sinds jaren maar één laptop en dat ding moet het koste wat koste gewoon doen wat ik wil. Stabiliteit boven alles. Dus wat mij betreft komt er alleen een LTS-versie op mijn bak.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

DarkEra

  • Gast
Re: feren OS
« Reactie #9 Gepost op: 2017/08/20, 09:44:27 »
LMDE is geen rolling release meer sinds de overstap naar Debian stable.

Wil iemand een rolling release dan zijn er echte rolling releases een betere optie: Arch, Manjaro, KaOS, Antergos, PcLinuxOS, openSUSE Tumbleweed om maar een paar te noemen. KaOS is wel enkel 64bit, KDE Plasma en Qt only.

Rolling wil overigens überhaupt niet zeggen dat het minder stabiel is, dat zijn fabeltjes. Problemen doen zich ook voor op andere Linux distributies die "stabiel" zouden moeten zijn, zelfs bij LTS en Enterprise distributies, daarvoor hoeven we alleen maar naar de (andere) forums te kijken.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/20, 09:55:37 door Maik »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: feren OS
« Reactie #10 Gepost op: 2017/08/20, 11:08:00 »
Rolling wil overigens überhaupt niet zeggen dat het minder stabiel is, dat zijn fabeltjes. Problemen doen zich ook voor op andere Linux distributies die "stabiel" zouden moeten zijn, zelfs bij LTS
Stabiel zegt iets over de (gelijkblijvende) versienummers van programma’s en zegt niets over “problemen” met de software.
(“iedere verbetering is een verandering”)
Klik links bovenin op Documentatie

Offline MKe

  • Lid
Re: feren OS
« Reactie #11 Gepost op: 2017/08/20, 13:53:39 »
LMDE is geen rolling release meer sinds de overstap naar Debian stable.

Wil iemand een rolling release dan zijn er echte rolling releases een betere optie: Arch, Manjaro, KaOS, Antergos, PcLinuxOS, openSUSE Tumbleweed om maar een paar te noemen. KaOS is wel enkel 64bit, KDE Plasma en Qt only.

Rolling wil overigens überhaupt niet zeggen dat het minder stabiel is, dat zijn fabeltjes. Problemen doen zich ook voor op andere Linux distributies die "stabiel" zouden moeten zijn, zelfs bij LTS en Enterprise distributies, daarvoor hoeven we alleen maar naar de (andere) forums te kijken.
Ja en nee. Bij een rolling release hebben ze vaak minder controle over de dependencies en komen conflicten tussen programma's gewoon vaker voor. Dat is tenminste mijn ervaring. Verder is een rolling release vaak stabieler zo lang je je updates bijhoud. Enkele weken of maanden niet updaten en dan ineens wel is vragen om moeilijkheden aangezien de updates veel drastischer zijn dan bij een LTS.
« Laatst bewerkt op: 2017/08/20, 13:56:29 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Re: feren OS
« Reactie #12 Gepost op: 2017/08/20, 15:12:59 »
Ik heb hele positieve ervaringen momenteel met pclinuxos. Ik heb nog nooit zolang een rolling release zo lang gedraaid. Het staat er nu al een jaar op. Met Manjaro moest ik nog wel eens sleutelen. Arch idem dito. Maar ik ben denk ik een beetje te lui voor Arch ;)
Kubuntu 20.04