Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux Mint 17 Cinnamon en Mate: een korte bespreking van de definitieve versies  (gelezen 12926 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Zoals bekend zijn gisteren de definitieve versies van Linux Mint 17 Qiana verschenen, in de edities Cinnamon en Mate. De edities KDE en Xfce komen waarschijnlijk ruim een maand later.

Prachtig mooi spul, dat bovendien vijf jaar zal meegaan. Ik raad beslist Cinnamon aan als de voorkeursversie. Het vlaggeschip, met de modernste en meest geavanceerde functies. Bovendien stabiel en betrouwbaar. Als je apparatuur 't trekt: pak Cinnamon!

Na eerste opstart krijg je een sloot updates voor de kiezen: dat komt omdat ze het iso van Ubuntu 14.04 hebben gebruikt als basis. En dat dateert uit medio april. Goede keuze, want dat iso is immers extra stabiel.

Wat wellicht nog wat onderbelicht is gebleven: de aandacht van de Mintontwikkelaars zal tot 2016 geheel en volledig zijn gericht op Mint 17. Dat betekent extra kwaliteit, want jarenlang extra aandacht voor foutoplossing in Mint 17. De tussenversies van Ubuntu worden immers overgeslagen, en de puntversies van 14.04 worden gebruikt voor de volgende Mintversies.

De handige Mintgereedschapjes zijn ook dit keer weer de moeite waard: de optie om de DVD op te starten in compatibiliteitsmodus, de schijfkopieschrijver voor USB-staafjes, de formatteur voor USB-staafjes, het slimme en sterk verbeterde Updatebeheer, de standaard geïnstalleerde gksu, Synaptic en GDebi. Enzovoorts.

Voor de volledigheid nogmaals: ik heb direct-doen-lijstjes voor Mint 17 Cinnamon en Mate gemaakt.
Cinnamon: https://sites.google.com/site/computertip/mint-cinnamon-directdoen
Mate: https://sites.google.com/site/computertip/directdoenmint

M'n lijstje voor Mint 17 Xfce komt er straks uiteraard ook weer aan. Voor Mint 13 Xfce blijft het bestaande lijstje gehandhaafd tot 2016, wegens de extra geschiktheid voor oude XP-computers.

Afsluitend: laat je eens aangenaam verrassen door Mint 17 Cinnamon! Vooral voor Windows 8-gebruikers zal het een ware verademing zijn. Maar ook voor bestaande Linuxgebruikers is het een prettige kennismaking met een compleet, gepolijst en elegant besturingssysteem, dat even stabiel en betrouwbaar is als de Ubuntu 14.04 waar het op is gebouwd.  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/06/01, 11:06:33 door Pjotr »

Offline midas

  • Lid
By the way...degenen die reeds de RC-versies draaien hoeven niet te herinstalleren. Middels level-1 updates is de RC-versie 'vanzelf' de final geworden.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Nog iets over de Nederlandse vertalingen: die zijn in Mint 17 completer dan ooit. Dat geldt zowel voor Cinnamon als voor Mate. Er is extra aandacht besteed aan het verhelpen van taalfouten.

Helaas is de Nederlandse vertaling niet geheel volledig, want af en toe kom je een halfvertaald programma tegen (zoals HexChat en GThumb) of zelfs een geheel onvertaald programma (zoals GDebi). Dat heeft te maken met incomplete bovenstroomse vertalingen en met onvolkomenheden in Launchpad. Voor een deel gaat dat waarschijnlijk "vanzelf" goedkomen via de updates.

Het staat weliswaar al in m'n direct-doen-lijstjes, maar toch nog even dit: ik raad zowel in Cinnamon als Mate aan, om Xfburn te installeren: op dit ogenblik is dat voor die werkomgevingen waarschijnlijk het beste DVD-brandprogramma wat er is, in een splinternieuwe versie.

Xfburn installeert zich in Cinnamon en Mate zonder een hoop ondersteunende zooi mee te nemen. Doet qua kwaliteit beslist niet onder voor K3B in KDE, en is heel wat betrouwbaarder dan Brasero.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/01, 11:16:14 door Pjotr »

@Pjotr: Wel raar dat GThumb niet volledig vertaald is, want op mijn vaders computer (weliswaar niet met Mint) is dezelfde versie van GThumb 99% vertaald in het Nederlands. Lijkt me dus eerder een foutje van het Mint-team om een incomplete vertaling te verschepen.

Offline RikRik

  • Lid
Citaat
Maar ook voor bestaande Linuxgebruikers is het een prettige kennismaking met een compleet, gepolijst en elegant besturingssysteem, dat even stabiel en betrouwbaar is als de Ubuntu 14.04 waar het op is gebouwd.
Weet je het zeker Pjotr?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Citaat
Maar ook voor bestaande Linuxgebruikers is het een prettige kennismaking met een compleet, gepolijst en elegant besturingssysteem, dat even stabiel en betrouwbaar is als de Ubuntu 14.04 waar het op is gebouwd.
Weet je het zeker Pjotr?
Twijfel je daaraan dan?

Offline RikRik

  • Lid
Citaat
Maar ook voor bestaande Linuxgebruikers is het een prettige kennismaking met een compleet, gepolijst en elegant besturingssysteem, dat even stabiel en betrouwbaar is als de Ubuntu 14.04 waar het op is gebouwd.
Weet je het zeker Pjotr?
Twijfel je daaraan dan?
Op mijn pc is Mint 17 cinnamon veel stabieler dan Ubuntu 14.04.
Niet alleen de besturing maar ook sommige programmaś werken veel beter met Mint..
Een mooi voorbeeld is het (onstabiele) progje Lotta, werkt niet goed met Ubuntu maar (op mijn pc) perfect met Mint.
Verder had ik regelmatig met Ubuntu dat het scherm begon te dimmen, vastlopers, met Mint heb ik dit fenomeen nog nooit gehad. 

Offline midas

  • Lid
In de laatste weken heb ik zowel met Mint 17 Cinnamon als Ubuntu 14.04 gewerkt. Wat betreft betrouwbaarheid heb ik geen enkel verschil kunnen ontdekken. Cinnamon draait alleen wat lichter dan Unity heb ik gemerkt. Laat je dus leiden door welke desktop jezelf het prettigst vind werken ;)
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
In de laatste weken heb ik zowel met Mint 17 Cinnamon als Ubuntu 14.04 gewerkt. Wat betreft betrouwbaarheid heb ik geen enkel verschil kunnen ontdekken. Cinnamon draait alleen wat lichter dan Unity heb ik gemerkt. Laat je dus leiden door welke desktop jezelf het prettigst vind werken ;)
Daar kan ik me volledig bij aansluiten. Ubuntu 14.04 en Mint 17 zijn in mijn ervaring allebei even stabiel en betrouwbaar. Aangezien Mint voor 95 % identiek is aan Ubuntu, had ik trouwens ook niet anders verwacht.  =D

Offline RikRik

  • Lid
Daar kan ik me volledig bij aansluiten. Ubuntu 14.04 en Mint 17 zijn in mijn ervaring allebei even stabiel en betrouwbaar. Aangezien Mint voor 95 % identiek is aan Ubuntu, had ik trouwens ook niet anders verwacht.  =D
Tja,  en mijn ervaring neem je niet serieus  :rolleyes:  Geef niet, voor mij is het wel duidelijk en ben blij met Mint 17  :D

Toen Cinnamon net nieuw was raadde ik het ook niet aan, net als Pjotr destijds. Het was op bepaalde momenten toch instabiel, soms stroperig, en regelmatig kwam het voor dat Cinnamon opnieuw opstartte omdat het ergens weer onder de motorkap was vastgelopen. Sinds versie 1.6 ervaar ik dat Cinnamon enorm verbeterd is en rotsvast en retestabiel draait. En het is daarna alleen nog maar meer verbeterd. Sterker nog: op mijn hoofdlaptop heeft er, naast Ubuntu 10.10 (Maverick Meerkat) geen enkele distro stabieler gedraaid dan - in dit geval - Linux Mint 16 (Petra)... mét de Cinnamon desktop! Ik heb nog niet één foutmelding gezien, een crash gehad van een programma of ook maar één vastloper gehad van welk onderdeel dan ook.

Voor de prestaties hoef je het ook niet te laten, want Cinnamon is nauwelijks zwaarder dan Mate, is mijn ervaring. Maar dan wèl uiteraard met de uitgeschakelde grafische effecten. Maar die schakel ik standaard uit, want "grafische abacadabra" is misschien leuk, maar voegt voor mij niets toe. ;)

Cinnamon (en nu begeef ik me misschien op glad ijs, maar het is mijn persoonlijke mening) is samen met Xfce toch wel de beste werkomgeving om mee te werken. Gnome 3 vind ik ook mooi, maar dat is zwaar en en geeft een hoop gedoe met het configureren naar je persoonlijke smaak (niet voor beginners!) En KDE is ook nog steeds om te likkebaarden, maar dat heb ik al een paar jaar niet meer gebruikt. Maar dit alles even terzijde. ;)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Niet doen.

Zoals Marqeaux al aangeeft: Cinnamon is in de laatste versies sterk verbeterd. Daarmee heeft het m.i. terecht de toppositie in Mint veroverd.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/01, 21:24:11 door TopGear »

Offline TopGear

  • Forumteam
Dan maar even zo. Op de man spelen en ruziën doen we hier NIET. Daarom is dit topic opgeschoond.

Offline RikRik

  • Lid
Dan maar even zo. Op de man spelen en ruziën doen we hier NIET. Daarom is dit topic opgeschoond.
Vraag mij wel af waarom alles wat Femke schreef is verwijderd  :|

Tja, t.o.v. Ubuntu en Unity lijkt me toch een versie van Mate of Cinnamon toch in feite verouderd.
Vooral de aanleuning voor de Gnome 2- omgeving is voor mij een passé gegeven.

Unity voor Ubuntu is volgens mij een doorgedurfde omgeving; vooral omwille van het gebruiksgemak.

Mint lijkt me eerder aangewezen voor mensen die niet wensen te verbeteren, noch te willen durven.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline RikRik

  • Lid
Tja, t.o.v. Ubuntu en Unity lijkt me toch een versie van Mate of Cinnamon toch in feite verouderd.
Vooral de aanleuning voor de Gnome 2- omgeving is voor mij een passé gegeven.

Unity voor Ubuntu is volgens mij een doorgedurfde omgeving; vooral omwille van het gebruiksgemak.

Mint lijkt me eerder aangewezen voor mensen die niet wensen te verbeteren, noch te willen durven.
Mint draait stabiel en Unity heel vaak niet, daarom hebben we het volgende uitgevonden:
http://www.webupd8.org/2012/10/how-to-reset-compiz-and-unity-in-ubuntu.html

Edit: dus Xubuntu is volgens jou ook passé?
Joris, ik ken je niet anders als een sympathieke forum lid, ik begrijp je aversie niet tegen Mint   
 
« Laatst bewerkt op: 2014/06/01, 22:57:01 door RikRik »

Dan maar even zo. Op de man spelen en ruziën doen we hier NIET. Daarom is dit topic opgeschoond.
Vraag mij wel af waarom alles wat Femke schreef is verwijderd  :|

Ja, dat vind ik ook nogal apart... Ze had ook een stukje over haar ervaring met Cinnamon, wat helemaal niets van doen had met wat ze jegens Pjotr schreef; dat had niet weggehoeven.

Mint lijkt me eerder aangewezen voor mensen die niet wensen te verbeteren, noch te willen durven.

Daar ben ik het (voorzichtig) mee eens.

Offline RikRik

  • Lid
De ontwikkelaars van Canonical doen baanbrekend werk en Mint profiteert daarvan, maar wat heb ik aan een een systeem wat niet stabiel op mijn pc werkt? Met Mint heb nooit een probleem gehad, Mint Cinnamon werkte vanaf de eerste versie perfect op mijn pc, nooit problemen gehad, precies hetzelfde schreef Femke ook.

« Laatst bewerkt op: 2014/06/01, 23:56:50 door RikRik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Mint lijkt me eerder aangewezen voor mensen die niet wensen te verbeteren, noch te willen durven.

Daar ben ik het (voorzichtig) mee eens.
Ik niet. Mate is gebaseerd op Gnome 2, dus dat is op den duur een afbrokkelend ecosysteem. Maar Cinnamon is op Gnome 3 gebaseerd.

Cinnamon is de werkomgeving waar de grote vernieuwingen in Mint gebeuren. En in Mint 17 bevat die er heel wat.... Evenzeer vernieuwend als Unity, maar alleen niet direct bedoeld om ook geschikt te zijn voor aanraakschermen.

Unity heeft zijn verdiensten, Cinnamon heeft zijn verdiensten. Het is aan de eindgebruiker om te bepalen wat hij verkiest. Een slechte keuze kan hij niet maken, want ze zijn beide goed. :)

Overigens vind ik het in zijn algemeenheid niet zo productief om Ubuntu af te zetten tegen Mint: de ontwikkelaars van beide distro's bejegenen elkaar met respect, en laten elkaar in hun waarde. Het is m.i. goed als wij als eindgebruikers dat ook doen.

Mint heeft veel te danken aan Ubuntu, en Ubuntu heeft op zijn beurt weer veel te danken aan Debian. Mint/Ubuntu/Debian is één grote kolom in Linux, en al geruime tijd de meest succesvolle. Dat komt door de hoge kwaliteit in de *hele* kolom.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/02, 00:09:59 door Pjotr »

Offline RikRik

  • Lid
Citaat
Unity heeft zijn verdiensten, Cinnamon heeft zijn verdiensten. Het is aan de eindgebruiker om te bepalen wat hij verkiest. Een slechte keuze kan hij niet maken, want ze zijn beide goed. :)
beide zijn niet goed, als beide goed draaien, waarom hebben we dan : http://www.webupd8.org/2012/10/how-to-reset-compiz-and-unity-in-ubuntu.html  uitgevonden?

Waarom negeer je mijn kritiek Pjotr??? 

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Waarom negeer je mijn kritiek Pjotr???
Omdat ik vooralsnog *geen enkele* reden heb om aan te nemen, dat die representatief te noemen is: m.i. heeft die dus waarschijnlijk totaal geen algemeenheidswaarde.

Dat *jij* problemen hebt met Unity (en misschien nog wel een paar lieden meer, die hun klachten op internet hebben gegooid), zegt nog helemaal niks over de kwaliteit van Unity. Ik kan daar minstens evenveel zeer positieve ervaringen tegenover zetten, van mijzelf en van anderen in mijn omgeving.

Maar we dwalen af. Dit draadje gaat over Mint 17 Cinnamon en Mate, en niet over Ubuntu met Unity. In het vervolg: graag terzake dus.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/02, 00:23:26 door Pjotr »

Offline RikRik

  • Lid
Waarom negeer je mijn kritiek Pjotr???
Omdat ik vooralsnog *geen enkele* reden heb om aan te nemen, dat die representatief te noemen is: m.i. heeft die dus waarschijnlijk geen algemeenheidswaarde.
Oké, maar ik ben geen newbie, en heb sinds 2007 al heel wat nieuwe computergebruikers voorzien van een Linux systeem, Ubuntu geeft bij veel gebruikers problemen, problemen sinds het het gebruik van Unity, Unity en compiz is het probleem....
Ik heb kritiek, niet kwaad bedoeld, geen trolgedrag..integendeel, maar ik kan niet anders melden dat Mint over het algemeen stabieler draait dan Unity... de kern van het probleem en het succes van Mint.

Offline TopGear

  • Forumteam
Dan maar even zo. Op de man spelen en ruziën doen we hier NIET. Daarom is dit topic opgeschoond.
Vraag mij wel af waarom alles wat Femke schreef is verwijderd  :|

Ja, dat vind ik ook nogal apart... Ze had ook een stukje over haar ervaring met Cinnamon, wat helemaal niets van doen had met wat ze jegens Pjotr schreef; dat had niet weggehoeven.

Dat is waar. Ik ben te rigoureus bezig geweest hier en dat had niet gehoeven. Daarvoor dan ook mijn excuses, vooral richting femke. Zoals Pjotr ook al zegt, gaan we gewoon weer ontopic en verder over deze mooie nieuwe release.

Offline RikRik

  • Lid
Dan maar even zo. Op de man spelen en ruziën doen we hier NIET. Daarom is dit topic opgeschoond.
Vraag mij wel af waarom alles wat Femke schreef is verwijderd  :|

Ja, dat vind ik ook nogal apart... Ze had ook een stukje over haar ervaring met Cinnamon, wat helemaal niets van doen had met wat ze jegens Pjotr schreef; dat had niet weggehoeven.

Dat is waar. Ik ben te rigoureus bezig geweest hier en dat had niet gehoeven. Daarvoor dan ook mijn excuses, vooral richting femke. Zoals Pjotr ook al zegt, gaan we gewoon weer ontopic en verder over deze mooie nieuwe release.
:D