Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: apt-get  (gelezen 1884 keer)

eubank

  • Gast
apt-get
« Gepost op: 2006/05/21, 23:05:15 »
Hallo,

Ik heb net een Ubuntu server install gedaan op een oude p3. Ik wil deze als server gebruiken en heb dus een server install uitgevoerd. Nu zou ik wel graag alleen Gnome geinstalleerd hebben. Als ik voor sudo apt-get install ubuntu-desktop kies krijg ik teveel programma's erbij geinstalleerd, ik zou alleen een kale gnome willen installeren (zonder bijvoorbeeld open office). Iemand een idee hoe ik dat zou kunnen doen?

sudo apt-get up apdate
en vervolgens
sudo apt-get install gnome
werkt niet: package gnome has no installation candidate.

is er een manier zodat ik kan zien welke packages er aanwezig zijn voor apt-get zonder dat ik hoef te raden hoe dit package heet? Overigens heb ik de 6.06 beta2 geinstalleerd.

Alvast bedankt.

apt-get
« Reactie #1 Gepost op: 2006/05/22, 00:33:23 »
apt-cache depends ubuntu-desktop

En installeer daarvan wat je nuttig vindt :)

eubank

  • Gast
apt-get
« Reactie #2 Gepost op: 2006/05/22, 12:55:23 »
Ah ok, dat zijn er best veel :-)  Zou het handiger zijn toch de ubuntu-desktop package te installeren en dan vervolgens wat packages deinstalleren om het e.e.a. te strippen?

Bedankt tot zover.

Saamelainen

  • Gast
apt-get
« Reactie #3 Gepost op: 2006/05/22, 13:27:00 »
De basispakketten in Ubuntu kun je niet zomaar verwijderen, want dan wordt er veel meer verwijderd dan de bedoeling is.

wr19026

  • Gast
apt-get
« Reactie #4 Gepost op: 2006/05/22, 13:44:05 »
Misschien snap ik het niet helemaal maar waarom zou je de server installeren als je er toch de overhead van Gnome op gaat zetten?

Ok, het is makkelijker dan alles via terminal te doen maar zeker oudere machines werken prima met de server install.

En als je putty gebruikt is het heel makkelijk om copy/paste etc te gebruiken.

Kijk eens op http://www.howtoforge.com naar de Ubuntu 5.10 perfect server install. Ook al wil he ISPConfig (waar het feitelijk een voorbereiding voor is) niet gebruiken vond ik het erg leerzaam. En ja, m'n server is grotendeels gebaseerd op deze tutorial opgezet :)

eubank

  • Gast
apt-get
« Reactie #5 Gepost op: 2006/05/22, 13:57:21 »
Opzich leek het me handig een redelijk kale installatie uit te voeren (een server install) maar wel eens handig om af en toe gnome te kunnen gebruiken om op terug te vallen. De games en apps van gnome (o.a openoffice en multimedia tools) zou ik daar dan uit willen strippen. Of zou ik het beter anders kunnen doen?

Misschien dan toch maar gnome laten voor wat het is?

Offline SWAT

  • Administrator
apt-get
« Reactie #6 Gepost op: 2006/05/22, 14:10:18 »
belangrijke commando's:

sudo apt-get update   (repository en pakketinformatie updaten)
sudo apt-get upgrade  (nieuwste versies van reeds geinstalleerde pakketten installeren)
sudo apt-get install   (een pakket installeren)
apt-cache search   (een pakket zoeken)

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
apt-get
« Reactie #7 Gepost op: 2006/05/22, 19:28:06 »
@wr19026: Helemaal gelijk. Waarom moet apt-cache in godsnaam afhangen van ubuntu-desktop. Ik draai thuis ook Debian en daar heb ik ook apt-cache op staan zonder grafische schil. Ik snap er niets van :(

apt-get
« Reactie #8 Gepost op: 2006/05/22, 23:20:47 »
Huh?!? apt-cache afhankelijk van Ubuntu desktop?!? Dat is nog nooit zo geweest.

Offline kennywest

  • Lid
    • http://kennywest.blogspot.com
apt-get
« Reactie #9 Gepost op: 2006/05/23, 07:32:21 »
Wel, dan heb ik je verkeerd begrepen want in jouw post stond: apt-cache depends ubuntu-desktop.

Offline nicolas

  • Lid
apt-get
« Reactie #10 Gepost op: 2006/05/23, 13:03:10 »
$ man apt-cache
[...]
 depends pkg(s)
              depends shows a listing of each dependency a package has and all the possible other packages that can fulfill that dependency.

[...]
Nico Veenkamp
Open Source Solutions for Internet

apt-get
« Reactie #11 Gepost op: 2006/05/23, 17:48:57 »
kenny: 'apt-cache depends ubuntu-desktop' is een commando ;) Daarmee kun je uitvissen waar ubuntu-desktop van afhankelijk is.