Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 'Scannen is mislukt'  (gelezen 1824 keer)

'Scannen is mislukt'
« Gepost op: 2020/10/25, 16:00:45 »
Ik heb heel recentelijk mijn computer ge-upgrade met Focal Fossa, en nu krijg ik mijn printfunctie wel geïnstalleerd (met enige moeite, printen lukt nu een enkele keer, maar vaak ook niet want dan is de printer weer inactief of staat hij op gepauzeerd), maar scannen met hetzelfde apparaat lukt helemaal niet. De computer schijnt geen contact te kunnen maken met de scanner. Vóór mijn upgrade werkte het prima. En de scanfunctie zelf werkt goed, want als ik op de machine zelf de kopieerfunctie activeer dan maakt hij netjes een kopie (=scan+print).

Ik heb een HP Deskjet 3520 combi-machine die kan printen (met duplexer) en scannen.
Als ik deze machine aankoppel, en ik kijk bij 'instellingen' > 'printers' dan zie ik daar één printer vermeld staan:
   Deskjet_3520_series_CN2B3130V005SY_
   Gereed
   Model HP HP Deskjet 3520 series
Klik ik op het vakje 'Extra printerinstellingen' en dan op het icoontje van de printer met rechter muisknop op 'eigenschappen' dan lees ik onder 'instellingen' het volgende:
   Omschrijving:
   Locatie:
   Apparaat-URI: implicitclass://Deskjet_3520_series_CN2B3130V005SY_/
   Merk en model: HP Deskjet 3520 series, driverless, cups-filters 1.27.4
   Printerstatus: Inactief - Connected to printer.
Onder het kopje 'Beleidsregels' staan er vinkjes voor 'Ingeschakeld' en 'Aanvaardt afdruktaken'.

Als ik het standaard scanprogramma ('Documentenscanner') start, dan staat middenop het scherm 'Klaar om te scannen'.
Direct daaronder een pulldown-keuzevakje met de volgende twee keuzes:
   HP Deskjet_3520_series
   ESCL Deskjet 3520 series [CN2B3130V005SY]
Ik heb beide opties geprobeerd, en in beide gevallen krijg ik zodra ik probeer te scannen direct de foutmelding:
   Scannen is mislukt
   Kan niet verbinden met de scanner
   Sluiten

Daarop heb ik het scanprogramma XSane geïnstalleerd, om te kijken of het daarmee misschien wel lukt.
Ook dit programma vraagt me te kiezen uit twee opties:
   ESCL Deskjet 3520 ser flatbedscanner [escl:http://127.0.0.1:60000]
   Hewlett-Pac Deskjet_3520_ser all-in-one [hpaio:/usb/Deskjet_3520_series?serial=CN2B3130V005SY]
Als ik de eerste keuze selecteer, krijg ik de foutmelding: Kon apparaat niet vinden 'escl:http://127.0.0.1:60000': Fout argument.
Als ik de tweede optie selecteer, krijg ik de foutmelding: Kon apparaat niet vinden 'hpaio:/usb/Deskjet_3520_series?serial=CN2B3130V005SY': Fout tijdens apparaat communicatie.

Ik heb geprobeerd om zelf handmatige nieuwe installatie van HP Deskjet 3520 aan te maken, maar dat was geen succes.

Mijn vraag is uiteraard wat de reden kan zijn dat het scannen niet lukt, en hoe ik hem weer aan de praat kan krijgen.

Alvast bedankt!
Erik.
« Laatst bewerkt op: 2020/10/25, 16:31:31 door Erik Wannee »

Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #1 Gepost op: 2020/10/25, 16:06:28 »
Probeer het volgende:
verwijder ippusbxd

In de terminal voer je in:
sudo apt purge ippusbxd
Misschien nog even de computer herstarten.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #2 Gepost op: 2020/10/26, 08:53:18 »
Jij bent niet de enige met dit  probleem. 
Ik heb een HP scanjet 3670, en die werkte altijd prima met Ubuntu 18.04
Na een upgrade naar Ubuntu 20.04 ervaar ik (vaak) hetzelfde probleem dat jij hier noemt.

Een oplossing heb ik(nog) niet gevonden.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (On RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  22.04.3 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML)

Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #3 Gepost op: 2020/10/26, 09:23:46 »
@Peter: Dankjewel! De toverspreuk werkte.
Het scannen werkte meteen. Alleen wilde toen het printen weer niet meer lukken. Toen bleek dat de computer er twee printers bij 'verzonnen' had, en dat de printer die toen als standaardprinter stond, niet bleek te werken. Ik heb toen de twee niet-werkende printer-opties verwijderd en het werkende exemplaar overgehouden.

Dus @henkoegema, misschien kun jij ook even kijken in instellingen > printers of er bij jou onbestaande printers tussen blijken te zijn gekomen.
« Laatst bewerkt op: 2020/10/26, 09:25:18 door Erik Wannee »

Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #4 Gepost op: 2020/10/26, 15:18:09 »
Sinds Ubuntu 20.04 bij mij hetzelfde probleem met een HP3630. Als ik vervolgens de printer ‘wis’ en volledig opnieuw installeer verschijnt de printer bij ‘Instellingen’ drie keer met een iets andere naam. De langste naam met local host erin werkt dan meestal weer maar niet altijd. Geen idee wat de oorzaak is.

Offline a.j.

  • Lid
Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #5 Gepost op: 2020/10/26, 19:16:24 »
Beste medegebruikers,ik heb het zelfde probleem na herinstallatie twee nieuwe printers erbij gevonden.
Op site van HP voor drivers stond de nieuwste Ubuntu 20.04 Fossa Focal niet in de reeks. Ik 2540 HP.printen ging met vallen en opstaan.Dit is mi.z. een probleem van/door de nieuwste Ubuntu uitgave,voordien nooit probleem gehad.
Aankoppelen en ,,lopen,,. Groet a.j.

nahjo

  • Gast
Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #6 Gepost op: 2020/10/26, 19:35:20 »
.

« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 11:54:30 door nahjo »

Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #7 Gepost op: 2020/11/08, 13:06:52 »
"als je dit topic nog even als opgelost wilt melden dan kunnen anderen misschien de oplossing die voor jou werkte ook eerder vinden."

Ik dacht nog even te wachten of er ook een oplossing gevonden wordt voor het feit dat Ubuntu er kennelijk bij meerdere mensen (ook bij mij) niet-werkende printers bij 'bedenkt'.
Inmiddels weet ik wel welke printer ik moet selecteren, maar het blijft toch een beetje irriteren dat die andere look-a-likes erbij blijven staan, en dat je die niet kunt verwijderen omdat ze dan meteen weer teruggezet worden.

Offline Jenske

  • Lid
Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #8 Gepost op: 2020/11/08, 13:28:20 »
Ik heb al sinds een anderhalf jaar (sinds Ubuntu 20.04, nu ook met 20.10) vergelijkbare problemen met de combinatie van mijn HP scanner / printer (HP Envy) en Ubuntu. Heb dat ook al een aantal keer op dit forum aangekaart.

Deze problemen zijn echter niet beperkt tot Ubuntu, want op ons zelfde netwerk thuis zitten ook via wifi Windows 10-laptops en ook die ervaren, zelfs al langer, problemen.

Er is iets grondig mis met de filosofie achter keuzes die er bestaan voor de gewone gebruiker als het gaat over printers/scanners van HP (omdat ik alleen met HP ervaring heb). Ik vind het storend dat "men" allerlei geniale en minder geniale systemen bedenkt, waar ik als gewone, normale Linuxgebruiker (>10 jaar Ubuntu) geen boodschap aan heb. Zo zag ik in mijn leven al passeren: CUPS, HPLIP, het gewone printermenu en ik weet nog altijd niet wat het verschil is tussen al die "mogelijkheden".
Die legio mogelijkheden i.v.m. drivers voor perifere toestellen zijn iets waar ik me vooral bij Linux, maar ook in mindere mate bij Windows aan erger. Als automobilist hoef ik ook niet te horen: "Ah, meneer, u rijdt met een boxer-motor. U had beter een auto gekozen met een opstelling in V. Of beter nog: een Wankelmotor" als ik gewoon van Wommelgem naar Gennep wil rijden.


Als er iets is dat me wél stoort in het Linux = open source-verhaal: dat, hoewel het systeem open-source heet te zijn, sommige ontwikkelaars het blijkbaar makkelijker vinden om een nieuw, eigen programma te ontwikkelen dan om aan de bestaande programma's reële verbeteringen uit te voeren of problemen op te lossen. Helaas lossen "ze" dat bij Microsoft, Adobe en de andere giganten op door slechts 1 muurvast ingebakken en volledig gesloten pakket op te dringen tegen een hoge prijs.Maar ik ben er me van bewust dat Linux (ihb Ubuntu) draait op vrijwilligers. En die moeten we koesteren!
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #9 Gepost op: 2020/11/08, 17:08:28 »
@Jenske

wordt je HP-printer eveneens via wifi gestuurd?
Zo Ja: geeft die printer een VAST IP-ADRES en je schakelt een groot deel van je frustraties uit.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Jenske

  • Lid
Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #10 Gepost op: 2020/11/08, 22:22:46 »
Of mijn printer een vast IP-adres heeft of niet, weet ik niet.

Wat ik wel weet: dat het al meer dan een jaar knoeien is met onze printer. En ik lees ook op andere plaatsen in dit forum dat er heel wat problemen zijn met HPLIP, de printer-module van Ubuntu zelf en HP printers. En uiteindelijk draait de printer en scanner wel, maar van zodra er iets is gewijzigd in ons systeem - upgrade van Ubuntu, misgelopen printopdracht vanuit Windows - kunnen we heel het boeltje weer opnieuw de-installeren en terug installeren.

Geen idee waaraan het allemaal ligt en ik wil gerust een beetje prutsen aan configuratiebestanden, maar dat het nu echt al maanden problematisch is (ook vanuit Windows 10 over onze WIFI), maakt het voor mij toch wel erg frustrerend.

En onze printer hangt aan mijn Ubuntu-pc met een usb-kabel. Dáár kan het dus al niet aan liggen.

Maar ik hoop dat je begrijpt dat het wel al ver moet komen als ik mijn printer een vast IP-adres zou moeten geven om hem aan de praat te krijgen. Dat soort programmeerwerk is écht niet uitbesteed aan mij. En ik heb er écht geen probleem mee om wat te wijzigen aan mijn Ubuntu-configuratie, maar als het probleem maanden blijft aanslepen en ik 36 verschillende mogelijke oplossingen zie passeren werkt dit wel contraproductief.

U merkt een zekere frustratie ;-)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

nahjo

  • Gast
Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #11 Gepost op: 2020/11/09, 08:03:17 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 11:54:07 door nahjo »

Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #12 Gepost op: 2020/11/09, 09:14:36 »
@Jenske

Je zegt dat je zowel in W10 als in Ubuntu problemen hebt met je printer.
Ligt het dan aan Ubuntu?
Ligt het dan aan W10?
Het 'zou' kunnen, doch ik denk het niet.
Het wijst naar de printer zelf.

Jaren geleden, in mijn allereerste weken dat ik met Ubuntu begon, had ik ook die problemen.
En die waren er enkel bij WiFi sturing.

Het volstaat dat de printer afgezet wordt, of er komt een stroomonderbreking.
Daarna de printer terug aanzetten: heel grote kans dat de printer een ander IP-adres heeft + en je hebt prijs = miserie.

Doe dus de moeite om de handleiding van de printer door te nemen en je printer in te stellen met een vast IP-adres.

En dat is niet omdat het een HP-printer is, het geldt voor alle wifi gestuurde printers.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline Jenske

  • Lid
Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #13 Gepost op: 2020/11/09, 13:49:37 »
@emvedeesje,
Voorlopig werkt het -- ik moet niet elke dag scannen noch printen -- maar van zodra het weer misloopt zal ik uw suggestie even volgen. Klinkt in elk geval logisch.
Merci voor de reactie in elk geval.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #14 Gepost op: 2020/11/18, 13:22:22 »
De instructie sudo apt remove ippusbxd werkte niet.
De eerste keer dat ik mijn printer/scanner weer aan zette, had hij de andere niet-werkende printer er weer bij verzonnen. Ik leg me er maar bij neer en negeer die rare printer maar gewoon.
Wie weet verdwijnt het probleem ooit 'spontaan' (bij een software-update).

Offline bart85

  • Lid
Re: 'Scannen is mislukt'
« Reactie #15 Gepost op: 2020/11/18, 16:51:45 »
Kun je 2 apparaten instellen? De eerste voor het printen en de 2de voor scannen? Dat je dan niet telkens configuratie hoeft te veranderen tussen printen en scannen door. Ook al is beide op hetzelfde apparaat kun je met 2 drivers werken.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.