Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] Windows 7 en Ubuntu op mijn notebook?  (gelezen 1427 keer)

[OPGELOST] Windows 7 en Ubuntu op mijn notebook?
« Gepost op: 2012/01/09, 23:15:28 »
Goedendag mensen,

Ik ben bezig met de opleiding applicatieontwikkelaar mbo-4, en wat ben ik dan zonder een draaiend Linux systeem? Juist, niet ver...
Nu heb ik al wel eerder met Ubuntu gewerkt, maar die Ubuntu was geïnstalleerd via de wubi.exe voor Windows (om deze als 'programma' voor Windows te installeren).
Alles leuk en aardig, maar mijn Windows crashte, dus geformatteerd (niet de Ubuntu-partitie) en opnieuw geïnstalleerd, en je raadt het al... ik kon Ubuntu niet meer opstarten.
Ook dat maakt nog niet zoveel uit, want ik had wel een bende gemaakt van Ubuntu.
Maar nu om dus weer frisjes opnieuw te beginnen wil ik dat ALS mijn Windows weer crasht, dat ik dan niet weer dit krijg.

Q: Mijn vraag, hoe installeer ik Ubuntu en Windows volledig los van elkaar?
A: 'Gewoon allebei installeren vanaf de DVD/CD misschien?'
Al geprobeerd, eerst Windows, daarna Ubuntu.
De bootloader van Ubuntu kon niet worden geïnstalleerd op de 100MB System Reserved partitie van Windows.



Even een klein overzichtje van wat ik graag zou willen:


-Windows 7 & Ubuntu (wellicht nog meer in de toekomst) in één bootloader. (GRUB? wil iemand mij dan vertellen/doorverwijzen naar hoe ik de Windows bootloader vervang door GRUB?)

-Mijn partitieindeling:
C: [Windows] (150 GB)
D: [Software voor Windows] (350 GB)
E: [Ubuntu + Software voor Ubuntu] (350 GB)
F: [Back-ups en losse bestanden] (650 GB)


Tot dusver heb ik dus:


- Een... Windows systeem en de E: partitie is leeg.


Ik hoop dat dit verhaal het wel een beetje duidelijk maakt, zo niet moet u/jij maar vragen.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Albert Jan
« Laatst bewerkt op: 2012/01/12, 15:40:10 door Brumm3l »

Offline emiel1976

  • Lid
Re: Windows 7 en Ubuntu op mijn notebook?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/10, 01:44:58 »
Citaat
Q: Mijn vraag, hoe installeer ik Ubuntu en Windows volledig los van elkaar?
A: 'Gewoon allebei installeren vanaf de DVD/CD misschien?'
Al geprobeerd, eerst Windows, daarna Ubuntu.
De bootloader van Ubuntu kon niet worden geïnstalleerd op de 100MB System Reserved partitie van Windows.

Ja gewoon van CD/DVD/USB en kies voor naast Windows zetten of kies er voor om het handmatig in te stellen.
Maak dan ook gelijk een swap partitie aan.

Eerst Windows daarna Ubuntu. Maak ook gelijk de juiste partitie indeling aan.

Je zorgt voor 1 lege partitie in ext4 en een swap partitie en meer niet. Zorg dat je grub op de juiste schijf installeert.

Pas je E partitie aan, aan een gedeelte swap en de rest voor je Linux.
Kun je allemaal bij je installatie doen.

Re: Windows 7 en Ubuntu op mijn notebook?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/10, 10:42:39 »
Ik zou het persoonlijk gewoon anders doen. Waarom zoveel partities ? Ik bedoel dan de d: en e: ? D: is voor software voor windows ? Waarom bewaar je dat niet op een externe schijf of dvd ? Als het geinstalleerd is hoef je het alsnog niet te bewaren ? Daar heb je opslag media voor toch ? Maar goed dat moet iedereen voor zich zelf uitmaken.
 
Mijn advies is: maak één grote c: schijf voor Windows (met een partitie manager d: en e: samenvoegen tot één c:). Hier hoef je dus Windows niet opnieuw te installeren.

Daarna installatie doen van Ubuntu (vanaf cd/dvd/usb) en tijdens de standaard installatie (Ubuntu naast Windows) kun je de partitie verdeling zelf instellen (met een schuif knop naar links of rechts schuiven). Hoef je geen (ingewikkelde) partities aan te maken (zoals die ext4 en swap) want dat regelt de installer van ubuntu allemaal voor je. Kijk maar wat je met deze info wil doen. Ga ervan uit dat handmatig indelen van de partities best ingewikkeld is en zeker niet voor beginner.

Succes !

Groeten van Karel,

Ps: oja, de ruimte voor software voor Ubuntu (die je o.a op E: wil zetten) dat heb je niet nodig in Ubuntu. Nagenoeg alle software staat online. Handig he ?
Ik gebruik Linux Ubuntu 12.04 Unity & Windows 8.1

Mijn overstap weblogs zijn: http://overstappen2ubuntu.wordpress.com & http://overstappen2linuxmint.wordpress.com

Re: Windows 7 en Ubuntu op mijn notebook?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/10, 11:19:44 »
+1 Karel, dat lijkt me ook de meest voor de hand liggende methode. Tevens ook de simpelste.

Alles dus naar 1 partitie zetten met Gparted (boot LiveCD en kies 'uitproberen' van Ubuntu en vervolgens Gparted opzoeken in de softwarelijst en vervolgens die partities mergen tot 1 grote C partitie).

De installer van Ubuntu is heel simpel om te gebruiken om vervolgens een dualboot te maken. Let op dat je Ubuntu NAAST Windows 7 kiest en in het volgende scherm (waar een grootte voor Ubuntu en een grootte voor Windows 7 staat aangegeven) de gewenste grootte voor beiden. Dat doe je door met de pointer tussen de 2 te staan en met een slider kiest voor je partitiegrootte.

Kan weinig mis gaan; maar mocht je twijfelen, open dan een nieuw topic om specifiek (b.v. hoe te werken met Gparted) verder te gaan.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Windows 7 en Ubuntu op mijn notebook?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/10, 11:27:36 »
Handleiding voor tweevoudig opstartbaar (simpelste methode):
http://sites.google.com/site/computertip/installeren

Wil je gaan lopen stoeien met partities, dan wordt het ingewikkelder. Kijk dan hier eens:

Partitioneren zelf:
http://sites.google.com/site/computertip/partitioneren

Handmatig partities toewijzen:
http://sites.google.com/site/computertip/schijfindelen
« Laatst bewerkt op: 2012/01/10, 11:31:36 door Pjotr »

Re: Windows 7 en Ubuntu op mijn notebook?
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/10, 16:42:45 »
Ik weet het, ik maak een zootje van al mijn partities... ik weet ook niet waarom ik dat in eerste instantie heb gedaan, het leek me handig Windows 7 zelf op 1 partitie te doen, dan de programma's ervan op een andere, en ditzelfde voor Ubuntu.
Maar hoe meer ik ermee bezig ben, hoe vager ik het voor mezelf vind...
Ik zal mijn dierbare vertrouwelijke bestandjes op een externe harde schijf gooien en ALLES opnieuw erop zetten, ik heb er genoeg van nu.
Maar dan zit ik er alsnog mee: Ik heb een 1TB harde schijf en een 500GB harde schijf, waar kan ik wat het beste op zetten? En hoe opdelen?

Re: Windows 7 en Ubuntu op mijn notebook?
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/10, 18:00:04 »
zeker een goed antwoord Femke !! Ik zou het ook zo aanpakken. ;)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Windows 7 en Ubuntu op mijn notebook?
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/11, 20:04:13 »


Maar eigenlijk zou ik de 1tb. als externe schijf gaan gebruiken en dus gewoon alles op de 500 gb. zetten.

Dus dan zou ik een HDD case moeten kopen voor mijn interne HDD... misschien geen slecht idee.
Maar ik kan hem er ook gewoon in laten, ik heb al een 500 GB externe HDD (oke oke... van mijn vader :) ).

Ach, in ieder geval, ik heb dus eerst Windows geïnstalleerd.
De installatie van Ubuntu maakte er zelf een ext4 van, dus daar hoefde ik me geen zorgen over te maken.

Bedankt iedereen  =D.

Offline Brumm3l

  • Lid
Re: Windows 7 en Ubuntu op mijn notebook?
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/12, 15:36:59 »
Je vraag is opgelost?

Zou je in het vervolg dit willen doen: http://forum.ubuntu-nl.org/forum/wat-doe-je-als-je-vraag-is-opgelost/ ? Ik heb het in dit topic al voor je gedaan. Alvast bedankt!