Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??  (gelezen 8237 keer)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #25 Gepost op: 2016/02/20, 14:44:04 »
Dus je maakt alleen maar een kopie van je mappen, foto's, documenten, muziek etc?
Goed idee, heb je ook geen backup programma voor nodig dus...?
Kopie maak ik met rsync. Dit kopieert enkel wat er veranderd is. Zo kan je een backup van documenten, zelfs als die vele gigabytes omvat, in enkele minuten volautomatisch up-to-date maken.
Citaat
Wat te doen daarna, die exteren hdd opnieuw formatteren en alles terugzetten, of is dat geen slim idee?
Als je zeker bent dat je gerecupereerd hebt wat er nog te recupereren valt dan, ja: opnieuw formatteren en alles terugzetten.
 

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #26 Gepost op: 2016/02/20, 16:04:04 »
Nero,
Dan zie ik dit:

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #27 Gepost op: 2016/02/20, 16:10:31 »
Vanadium,

Werkt rsync ook voor muziekdvd’s, films etc?
Kun je me een zetje geven aub hoe rsync werkt. Hoe de externe hdd formatteren, in ext4 of ntfs?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #28 Gepost op: 2016/02/20, 18:13:54 »
rsync kopieert gewoon bestanden. Op de kopie zijn de bestanden op de zelfde wijze toegankelijk als in het origineel.

* Externe harde schijf liefst in ext4 formatteren (of eender welk ander bestandssysteem dat linux permissies ondersteunt).
* Weet waar de bestanden staan die moeten gebackupped worden. Als je login naam "jam" zou zijn, dan is je documentenfolder wellicht:
/home/jam/Documenten
* Weet waarnaar je wil backuppen. Dat is de folder waarlangs je toegang krijgt tot je externe harde schijf. Typisch onder /media/<gebruikersnaam>.  In die folder vind je een folder die toegang geeft tot de harde schijf. De naam hangt af van het volumelabel van de harde schijf.  Onderstel dat dit /media/jam/Sandisk zou zijn.

Een truk om de namen gemakkelijk te vinden met nautilus
- Open je bestandsbeheer
- Ga naar je Documenten
- Druk op Ctrl+L: nu krijg je bovenin de padnaam van de folder waar je je bevindt. Die padnaam kan je kopiëren (Ctrl+C) en in een teksteditor plakken voor later gebruik.
- Ga naar je externe harde schijf: doe hetzelfde om de bestemming te noteren.

Het rsync commando ziet er nu uit als
rsync -av <bron> <bestemming>/
Let op de / toegevoegd aan de bestemming.

Voor ons voorbeeld wordt dit nu:
rsync -av /home/jam/Documenten /media/jam/Sandisk/
(Let terug op: géén / na de bron, wel een / na de bestemming). Dit commando zal de ganse folder Documenten kopiëren op de Sandisk schijf. Zal een flinke tijd duren de eerste keer. Als je twee dagen later hetzelfde commando herhaalt, dan worden echter enkel de bestanden die sindsdien veranderd zijn, overgekopieerd! Je werkt dus je reservekopie op "Sandisk" bij in amper een minuut.

Lukt het goed? Voeg dan aan het commando de optie --delete toe. Zo worden bestanden die je gewist hebt in de bron, ook gewist op de bestemming, en wordt je backup een exacte kopie van het origineel.
rsync -av --delete /home/jam/Documenten /media/jam/Sandisk/

Valt dit mee? Automatiseer dit commando dan door het in een script te steken of een alias aan te maken. Voor een volgende keer.

Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #29 Gepost op: 2016/02/20, 22:31:52 »
Lukt het goed? Voeg dan aan het commando de optie --delete toe. Zo worden bestanden die je gewist hebt in de bron, ook gewist op de bestemming, en wordt je backup een exacte kopie van het origineel.
rsync -av --delete /home/jam/Documenten /media/jam/Sandisk/
Vanadium, ik heb deze hele discussie gevolgd en onderschrijf zo'n beetje alles wat je aandraagt, op één ding na: die --delete optie. Bestanden gaan vaak per ongeluk verloren. Je klikt ergens verkeerd en een bestand gaat de prullenbak in, of de poes springt op de Del-knop, of nog meer rare dingen - vaak waar je nog nooit aan gedacht hebt - die zomaar kunnen gebeuren. Met de --delete optie zijn die bestanden na de eerst volgende rsync-actie uit de backup verdwenen en dat is niet wat ik (zelf, persoonlijk) wil. Maar goed, ieder z'n smaak.

Valt dit mee? Automatiseer dit commando dan door het in een script te steken of een alias aan te maken. Voor een volgende keer.
Beter nog: in een cronjob/tab duwen! Wordt er altijd automatisch en zo vaak je wilt (2x of 50x per dag) een backup gemaakt zonder dat je daar omkijken naar hebt.

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #30 Gepost op: 2016/02/20, 23:26:19 »
Dank jullie wel voor de info. Zal alles morgen eens doornemen!

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #31 Gepost op: 2016/02/21, 11:55:52 »
Vanadium, ik heb deze hele discussie gevolgd en onderschrijf zo'n beetje alles wat je aandraagt, op één ding na: die --delete optie. Bestanden gaan vaak per ongeluk verloren.
Het is juist dat door de --delete optie weg te laten, gewiste bestanden beter beschermd zijn: ze worden immers niet gewist op de backup. Anderzijds zorgt het weglaten van de --delete optie ervoor, dat de backup niet meer een exacte kopie is van het origineel. Als je ooit eens de backup geheel moet terugplaatsen, dan plaats je meteen ook wat "zwerfvuil" terug: in je herstelde kopie zitten nog allerlei bestanden die je ooit niet meer nodig had, of een andere naam gegeven hebt ... Aan de gebruiker de keuze.

Zelf vang ik dit op door met snapshots te werken. Ik heb mijn eigen scriptje, maar er bestaat een installeerbaar script hiervoor in softwarecentrum: rsnapshot. Ook hier is rsync wonderbaarlijk. Het kan voor een nieuwe reservekopie een volledig nieuwe folderstructuur aanmaken en de vorige reservekopie laten staan. Ook hier worden alleen gewijzigde of nieuwe bestanden overgekopieerd. Van bestanden die niet gewijzigd zijn sedert de vorige backup, wordt een hardlink gemaakt met de vorige versie: zo neemt een ongewijzigd bestand in elk van de reservekopieën maar één keer de schijfruimte in.

Citaat
nog: in een cronjob/tab duwen! Wordt er altijd automatisch en zo vaak je wilt (2x of 50x per dag) een backup gemaakt zonder dat je daar omkijken naar hebt.
Als je externe harde schijf permanent aangekoppeld is, of je netwerkschijf permanent bereikbaar, dan is dat inderdaad de volautomatische oplossing. Het is echter niet goed een backup aan te maken op een interne harde schijf van een computer.

Volautomatische snapshots op een interne harde schijf geven grote veiligheid, maar moeten aangevuld worden met nu en dan een backup op een externe harde schijf. Bij voorkeur zelfs op verschillende harde schijven die op verschillende plaatsen bewaard worden.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/21, 12:23:04 door vanadium »

Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #32 Gepost op: 2016/02/21, 21:56:37 »
Het is juist dat door de --delete optie weg te laten, gewiste bestanden beter beschermd zijn: ze worden immers niet gewist op de backup. Anderzijds zorgt het weglaten van de --delete optie ervoor, dat de backup niet meer een exacte kopie is van het origineel. Als je ooit eens de backup geheel moet terugplaatsen, dan plaats je meteen ook wat "zwerfvuil" terug: in je herstelde kopie zitten nog allerlei bestanden die je ooit niet meer nodig had, of een andere naam gegeven hebt ... Aan de gebruiker de keuze.

Vanadium, ben het alweer bijna volledig met je eens, dit begint bijna vervelend te worden! ;-)
Mijn keuze is idd. beter iets teveel zwerfvuil, dan net iets te weinig originele bestanden. Nog een punt met de --delete optie waar ik in het begin tegenaan liep, was dat ik de boel zo had ingesteld dat ik op een van twee pc's (eentje in de huiskamer, de andere in m'n werkkamer) nieuwe foto's kon toevoegen, die dan automatisch naar de andere pc werden ge-rsync'd. Met de delete optie actief ontstond er een soort lus. Op pc A plaats ik nieuwe foto's. Een dag later besluit ik op pc B dat die en die niet goed zijn en wis ze. Vervolgens ziet rsync op pc A de volgende dag dat er op pc B een paar foto's ontbreken, die dan weer worden overgezet van A naar B.

Ik heb hiervan geleerd dat het belangrijk is om je backup strak te regelen. In het geval van foto's (omvangrijk!) voeg ik die uitsluitend toe op één pc. De rsync-backup wordt zonder --delete optie naar een dedicated harde schijf in dezelfde pc A gemaakt. Eens per week of zo rsync ik m'n verzameling ook naar een dedicated schijf in netwerk-pc B.

Zelf vang ik dit op door met snapshots te werken. Ik heb mijn eigen scriptje, maar er bestaat een installeerbaar script hiervoor in softwarecentrum: rsnapshot.
Ken dat niet, mogelijk interessant, zal er eens naar kijken.

Als je externe harde schijf permanent aangekoppeld is, of je netwerkschijf permanent bereikbaar, dan is dat inderdaad de volautomatische oplossing. Het is echter niet goed een backup aan te maken op een interne harde schijf van een computer.
Ja hoor, dat is al een heel stuk beter, een falende schijf betekent dan niet meteen dat al je data foetsie zijn. Ik denk dat je bedoelde te zeggen: het is echter niet goed om uitsluitend een backup te maken op een harde schijf in dezelfde pc, ja dat klopt, een overdosis stroom (bliksem of een ongecontroleerde piek in het elektriciteitsnetwerk - dat gebeurt hè) is voldoende om alle elektronica in een pc onklaar te maken.

Volautomatische snapshots op een interne harde schijf geven grote veiligheid, maar moeten aangevuld worden met nu en dan een backup op een externe harde schijf. Bij voorkeur zelfs op verschillende harde schijven die op verschillende plaatsen bewaard worden.
Inderdaad ook liefst een backup op een externe locatie (ivm. brand bv.).

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #33 Gepost op: 2016/02/22, 09:35:22 »
Op pc A plaats ik nieuwe foto's. Een dag later besluit ik op pc B dat die en die niet goed zijn en wis ze. Vervolgens ziet rsync op pc A de volgende dag dat er op pc B een paar foto's ontbreken, die dan weer worden overgezet van A naar B.
Ik heb hiervan geleerd dat het belangrijk is om je backup strak te regelen.
Belangrijk punt inderdaad! Een backup is een reservekopie. Je kopieert je data naar de reservekopie en bergt die daarna weg.

Als je op twee verschillende plaatsen werkt, en daarna de beide plaatsen in "overeenstemming" wil brengen, dan hebben we het over "synchroniseren". Het programma unison werd speciaal voor zo een scenario ontwikkeld. Dit programma bekijkt beide plaatsen, ziet op welk van de plaatsen een wijziging is gebeurt, en breng de wijziging over (inclusief ook verwijderingen op één van de kanten). Dit gaat volautomatisch, behalve als het programma niet kan beslissen. Dit gebeurt als je op beide plaatsen een bestand hebt bijgewerkt. Unison kan dan niet weten welk van de twee versies je wil behouden, en vraagt dat dan.

Citaat
Ik denk dat je bedoelde te zeggen: het is echter niet goed om uitsluitend een backup te maken op een harde schijf in dezelfde pc, ja dat klopt, een overdosis stroom (bliksem of een ongecontroleerde piek in het elektriciteitsnetwerk - dat gebeurt hè) is voldoende om alle elektronica in een pc onklaar te maken.
Dat bedoel ik inderdaad. Een reservekopie op dezelfde harde schijf of een andere interne harde schijf is zeker een bijkomende veiligheid, maar je mag zeker de reservekopie op een verwijderbare schijf (of netwerkschijf) niet achterwege laten.

Offline softbart

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #34 Gepost op: 2016/02/22, 11:43:45 »
Mijn 2 cent betreffende --delete.

Ik gebruikte voorheen voor de dagbackup ook altijd --delete-after voor een schone backup.
omdat toch een risico inhoudt ben ik vorige jaar begonnen met de delete apart weg te zetten met old.

rsync  -avb --backup-dir=old_`date +%F` --delete --exclude=old*  bron doel
Indien er zich geen problemen hebben voor gedaan dan verwijder ik de "old" dir's. tot de laatste 3 maanden.

Dit geeft iets meer data. Maar dit is geen probleem met de TB schijven.  ^-^ ^-^

groet,

theo

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #35 Gepost op: 2016/02/22, 12:41:20 »
De --backup optie ken ik niet: lijkt me een mooi vangnet!

[edit]Eens vlug aan het experimenteren geweest, maar ik krijg het (nog) niet werkend.

rsync -av --delete -b --backup-dir=~/test/bak  een twee
De folder bak wordt aangemaakt, maar er gebeurt niets in die folder.
« Laatst bewerkt op: 2016/02/22, 12:53:17 door vanadium »

Offline softbart

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #36 Gepost op: 2016/02/22, 16:48:24 »
De --backup optie ken ik niet: lijkt me een mooi vangnet!

[edit]Eens vlug aan het experimenteren geweest, maar ik krijg het (nog) niet werkend.

rsync -av --delete -b --backup-dir=~/test/bak  een twee
De folder bak wordt aangemaakt, maar er gebeurt niets in die folder.
Misschien niet aan gedacht, soms zet men zichzelf op het verkeerde been. Er dient wel een wijziging plaats te vinden.

groet,

theo

Offline softbart

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #37 Gepost op: 2016/02/22, 18:33:00 »
zelf ook een proefje gedaan. 
rsync  -avb --backup-dir=~/proefbak__`date +%F` --delete --exclude=proefbak* ~/proefbron ~/proefdoel/
~/proefbak aangemaakt. Deze blijft  idd leeg. De backup-dir wordt aan gemaakt in het doel.
proef1 gewijzigd.
Na de wijziging wordt de backup aangebracht. zie bijlage.

groet,

theo

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #38 Gepost op: 2016/02/26, 10:18:19 »
V.w.b. de RAW harde schijf > testdisk heeft toch al mijn tv opnames ook teruggezet, alleen in persoonlijke map > movie!!!
Probleem is dat ik deze opnames wel kan kopieren, maar niet kan verwijderen.
Hoe kan ik dat doen aub?
Over rsync ( pc naar nas ) heb ik later nog een vraagje.

Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #39 Gepost op: 2016/02/26, 10:21:48 »
In terminal:

sudo nautilus
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Offline JAM

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #40 Gepost op: 2016/02/26, 10:31:30 »
Prima tip. Dank je wel!
Bij 1 opname zie ik een map met een film icon en wel 5 andere mappen (wit gekleurd).
Moet ik die allemaal steeds mee kopieren of is alleen de map met het film icoontje voldoende?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #41 Gepost op: 2016/02/26, 14:04:18 »
De tip zoals aangegeven, kan ertoe aanleiding geven dat je niet meer in je account kan inloggen. Start een grafisch programma als beheerder op met
sudo -H nautilus
of nog beter met gksudo (niet meer standaard geïnstalleerd in recente Ubuntu versies).

Offline softbart

  • Lid
Re: Harde schijf ineens RAW! Is data nog te herstellen??
« Reactie #42 Gepost op: 2016/02/26, 19:29:32 »
[oftopic]
Nav de rsync opmerkingen heb ik getracht een lans te breken voor schone backup.
Dit was tav het topic niet helemaal te recht. Ik zal een nieuw topic opstarten
[\oftopic]

groet,

Theo