Ondersteuning > Software en configuratie

Verschil tussen ubuntu en kubuntu

(1/4) > >>

linefarmer:
hallo,

Ook ik ben nu al een tijdje met ubuntu in de weer. Dan een maandje ubuntu gebruikt en dan weer kubuntu. Hier en daar zie ik wel wat verschillen.
Zo kan ik in ubuntu makkelijker mijn canon printer aan de praat krijgen, en in kubuntu daar lopen mijn mp3`tjes (ca.3000) weer beter (allebei met xmms)

Wat ik erg makkelijk vindt in ubuntu, zijn de installeer toepassingen. Je zoekt een proggie uit, installen en proberen maar! Helemaal idiaal is synaptic. Een enorme keuze aan programma`s. En zo te installeren!!!  Echt een verbetering tov MS.

Dan de themes... Bij kubuntu kun je  themes installeren via een website. Bij ubuntu installeer je art manager en je hebt keuze uit honderden themes. Maar ook icons, achtergronden ect

Verder vindt ik kubuntu sneller reageren dan ubuntu. Het opstarten van firefox (allebei 1.0.7.) duurt in ubuntu wat langer.

Al met al heeft ubuntu toch mijn voorkeur. Vooral bij updates krijg je in de rechterbovenhoek een melding dat er updates voor het systeem aanwezig zijn, iets wat ik gewend was bij MS
Verder is ubuntu grafisch heel erg mooi. Momenteel heb ik de Gorilla (godin van de vector) theme geinstalleerd. En mijn pc ziet er echt gelikt uit!

Dan als laatste over het systeem, Ik doe ALLES grafisch! Ik heb naar mijn weten bijna nooit een terminal gebruikt. Dus dat gezeur dat linux moeilijk is nou nee. Toen we met Windows begonnen, hebben we er toch ook een lange tijd erover gedaan om het helemaal onder de knie te krijgen??? Ubuntu is blijkbaar  hetzelfde.

Dan heb ik nog 1 vraag. Ik zag dat je ubuntu ook kon upgraden zonder een herinstallatie. Hoe gaat dat in zijn werk? En heb je daarvoor een terminal nodig??

Groetjes,

Rene.

`GooZ:
Hiervoor zal wel wat terminal-werk benodigd zijn. Het werkt als volgt:
Eerst vervang je in je /etc/apt/sources.list de versie van je huidige Linux-versie door die van de volgende (dit gaat nog allemaal grafisch). Hierna moet je echter in de terminal het commando 'sudo apt-get dist-upgrade' doen.

Dennis Kaarsemaker:
Dat kan ook met de smart upgrade in synaptic :)

kennywest:
Ah, I love it. Een tevreden gebruiker. Over de verschillen tussen Ubuntu en Kubuntu nog even dit. Ubuntu en Kubuntu zijn eigenlijk hetzelfde. Alleen de grafische schil is anders, en dat is inderdaad het enige wat je te zien krijgt. Ubuntu gebruikt immers GNOME, Kubuntu gebruikt KDE (is overigens ook de standaard in SuSE). In principe zou je de applicaties uit KDE (of Kubuntu) ook moeten kunnen gebruiken in GNOME (of Ubuntu). Die 2 zijn (dacht ik toch) redelijk compatibel.

zappa:
Trovalds heeft iets tegen Gnome blijkbaar: http://www.zdnet.be/news.cfm?id=51826

Het is waar dat Gnome uiteindelijk minder grafisch aanbiedt dan pakweg zelfs Windows. Ik zou eigenlijk wel kde eens willen proberen. Er is daar een smart-ugrade voor, right? Dat verandert niets aan gnome indien je terug wil? Kun je beide installeren en dan bv. kiezen welke wordt opgestart?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie