Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7  (gelezen 2620 keer)

Offline Arie O.

  • Lid
Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7
« Gepost op: 2011/02/25, 15:35:43 »
LS,

Ik heb onlangs een nieuw notebook gekocht met standaard Windows 7. Op m'n oude notebook de email van Outlook Express overgezet naar Thunderbird. Deze email e.d. op de nieuwe notebook onder Windows 7 gekopieerd naar een Fat32 partitie en profiles.ini aangepast. Onder Windows 7 kan ik met Thunderbird deze email lezen en binnen halen.
Op de notebook ook Ubuntu 10.10 geïnstalleerd in dual-boot.
Nu wil ik zowel onder Windows als onder Ubuntu de email lezen en binnenhalen. Ik kan wel documentatie vinden hoe dit in multiboot tussen verschillende Windows versie te doen, maar nergens hoe dat moet in Linux (Ubuntu).
Ik ben een beginner wat Linux (Ubuntu) betreft, ik kan zelfs de Fat32 partitie in Ubuntu niet vinden (de NTFS partities wel).
Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe ik Thunderbird onder Ubuntu moet instellen om bovenstaande te bereiken?

Re: Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/25, 17:01:18 »
Nu wil ik zowel onder Windows als onder Ubuntu de email lezen en binnenhalen. Ik kan wel documentatie vinden hoe dit in multiboot tussen verschillende Windows versie te doen, maar nergens hoe dat moet in Linux (Ubuntu).
Kijk dan om te beginnen eens hier: http://kb.mozillazine.org/Sharing_a_profile_between_Windows_and_Linux. Ik gebruik zelf de tweede optie die op die pagina wordt genoemd (Share everything except for the settings,...), maar dan met de mail directories op een NTFS-partitie.

Citaat
ik kan zelfs de Fat32 partitie in Ubuntu niet vinden (de NTFS partities wel).
Dat zal dan toch eerst moeten worden opgelost. Of je moet alles van Thunderbird weer op een NTFS-partitie zetten. Een FAT-partitie is daar per slot van rekening niet voor nodig.

Je kunt zichtbaar maken welke schijven/partities Ubuntu heeft herkend, door in een terminalvenster de volgende opdracht in te voeren (dat laatste teken is overigens een kleine letter L):sudo fdisk -lAls je dat op het forum wilt zetten: in de terminal selecteren met de muis, rechts klikken, Kopiëren kiezen, plakken in het forumvenster, het geplakte stuk daar weer selecteren en op het #-icoontje klikken om het tussen code-tags te zetten.
[Voorzover nodig nog de opmerking dat het wachtwoord dat je na het geven van deze opdracht moet invoeren niet wordt getoond terwijl je typt.]

Misschien kan je dan gelijk ook de inhoud van het bestand /etc/fstab even laten zien, bijvoorbeeld - als je de terminal toch nog open hebt - met de opdracht cat /etc/fstab en dan kopiëren en plakken als hierboven.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/25, 17:05:31 »
[edit]grizzler was me voor, maar dit is hoe ik het zou doen[/edit]
Ik zou eenvoudig mijn thunderbird profiel onder ubuntu vervangen door een symbolische link naar mijn thunderbird profiel onder Windows.

Onder linux vind je je thunderbird profiel in een verborgen folder genoemd .thunderbird (let op het punt aan het begin van de naam: hierdoor wordt dit een verborgen bestand). Als je bestandsbeheer opent ("Locaties", "Home folder"), en dan kiest voor: "Beeld"-"Weergeven verborgen bestanden", dan krijg je ook de verborgen bestanden te zien. Ga eens in .thunderbird.

In .thunderbird zie je je profielfolder. Die heeft een gekke naam als "fnurn4na.default". (dit is voor de veiligheid: op ieder systeem is die naam anders).

Ook op je windows installatie zal je ergens een profielfolder vinden. Open een tweede venster bestandsbeheer, en navigeer er naar toe. Als je die zelf niet vind, dan zullen mijn waarde collega's die wel nog Windows gebruiken je daarbij kunnen helpen. Die zal een andere naam hebben, vb. "atfhu1sd.default".

Nu onderstel ik dat je in het linker venster je linux profielfolder ziet (in mijn voorbeeld "fnurn4na.default"), en in je rechter venster je windows profielfolder.

1) Hou Ctrl+Shift ingedrukt. Sleep het Windows profiel (in het rechter venster) naar de Linux thunderbird folder (linker venster).
2) Laat los: daar staat je link!
3) Hernoem de bestaande folder "fnurn4na.default" naar "fnurn4na.default.oud". Hernoem de link die je juist hebt gemaakt naar ""fnurn4na.default".

Linux kan perfect met ntfs overweg. Van zodra je ook nog Windows op de machine hebt, is ntfs de beste keus als bestandssysteem.

Re: Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/25, 17:53:03 »
Ik zou eenvoudig mijn thunderbird profiel onder ubuntu vervangen door een symbolische link naar mijn thunderbird profiel onder Windows.
Heb je dat ook uitgeprobeerd? Het zal namelijk alleen werken als de relatieve positie van de Mail-map ten opzichte van de (verwachte) locatie van de profielmap in beide set ups gelijk is. En dan nog gaan diverse extensies zoals Lightning volledig de mist in omdat ze dom genoeg absolute paden gebruiken. Bovendien zijn niet alle extensies geschikt voor zowel Windows als Linux.

Ik heb toen ik pas met Ubuntu begon uitgebreid geëxperimenteerd met Thunderbird en ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de tweede optie die op mozillazine-pagina wordt genoemd de beste is.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/25, 17:55:02 door grizzler »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/25, 18:01:29 »
Misschien lukt dat inderdaad niet meer. Bij mijn eerste kennismaking met Linux, Mandrake Linux, een zestal jaar geleden, ging dit perfect. Maar 6 jaar is een eeuwigheid, en het zou wel kunnen dat het profiel niet meer zo maar uitwisselbaar is. Daarenboven zijn er dan ook de extensies, inderdaad. Wat ik hieronder uitlegt, komt eigenlijk overeen met optie 1: literally share the profiles.

Offline Arie O.

  • Lid
Re: Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7
« Reactie #5 Gepost op: 2011/02/25, 18:24:57 »
Bedankt voor de snelle reacties.
Voordat ik hiermee aan de gang ga, wil ik nog het volgende vragen.
Waarom moet er in Thunderbird een profiel worden aangemaakt, voldoet de default niet?

Re: Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7
« Reactie #6 Gepost op: 2011/02/25, 18:32:58 »
Misschien lukt dat inderdaad niet meer.
Het kan ook nu nog werken, als je maar oplet waar wat staat. Als je overal de 'normale' locaties voor gebruikt, zou Thunderbird in ieder geval de mailmappen moeten kunnen vinden, omdat die dan onder beide besturingssystemen op dezelfde plaats staan ten opzichte van de profielmap. Maar we weten (nog) niet wat de vraagsteller allemaal heeft gewijzigd. En het probleem van de extensies blijft.

Re: Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7
« Reactie #7 Gepost op: 2011/02/25, 18:52:52 »
Waarom moet er in Thunderbird een profiel worden aangemaakt, voldoet de default niet?
Sorry, maar ik begrijp die vraag niet. Als je Thunderbird installeert, wordt er vanzelf een profiel aangemaakt. Op enig moment heb je dus sowieso twee profielen: een van de Windows-versie en een van de Ubuntu-versie.

In het voorbeeld van vanadium moet je het ene profiel vervangen door een symbolische link naar het andere. Als je geen extensies gebruikt en alles verder gewoon op de normale plaats staat (dus geen mappen op plaatsen waar Thunderbird die niet zelf neer heeft gezet), dan zou wat hij voorstelt kunnen werken.

Mijn Mail-map staat op een andere plaats en ik gebruik extensies, dus dit is voor mij geen optie.

Offline Arie O.

  • Lid
Re: Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7
« Reactie #8 Gepost op: 2011/02/27, 16:58:16 »
Iedereen bedankt voor de reacties.
Ik denk dat het me gelukt is.
Ik heb de fat32 partitie gevonden, bleek "/windows" te zijn.
Ik heb profiles.ini in de map .thunderbird als volgt aangepast (net als onder Windows 7):
- IsRelatieve=0
- Path=/windows/TBMail
TBMail is de map waarin zowel onder Windows, als nu ook onder Ubuntu m'n mail en instellingen staan (map heette "fumwb9m4.default"). Deze laatste map in .thunderbird laten staan, iets dergelijks ook onder Windows 7 laten staan, wordt nu niet gebruikt, omdat profiles.ini nu naar andere locatie verwijst.
Ik heb nu onder Ubuntu de oude emails (opgehaald onder Windows) kunnen lezen, onder Ubuntu nieuwe email kunnen binnen halen en deze nieuwe emails onder Windows 7 weer kunnen lezen.
Ik weet echter niet wat het effect van deze methode is op eventuele add-ons zoals "Lightning".
Zou iemand mij daarover wat kunnen zeggen?

Offline HarzG

  • Lid
Re: Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7
« Reactie #9 Gepost op: 2011/02/27, 17:56:09 »
Tegenwoordig is de automatische "controle op geschiktheid" van een add-on door Mozilla "strenger".

Voorbeeld van Firefox: je kan de IETab niet installeren onder Linux. Die wordt namelijk niet aangeboden als je add-ons gaat zoeken met Firefox/Linux.
(Ik ben vroeger stout geweest en heb de IETab hergebruikt. Onder Linux heb ik toen als alternatief Konqueror geopend met de IETab-add-on.)

In principe werken alle add-ons meteen. Bij conflicten met versies of besturingssystemen worden deze add-ons uitgeschakeld.

Er kan volgens bijv. een probleem ontstaan in de volgende situatie:
Je hebt een 32bit Windows en een 64bit Linux. Onder Windows werkt Lightning prima, onder Linux kan dat niet omdat een conflict wordt gezien tussen 32/64bits.

Omdat ik de laatste jaren alleen met Linux werk, kan ik geen recente conflicten melden met profielen voor Windows+Linux.

Welke add-ons gebruik je met Thunderbird behalve Lightning?
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline Arie O.

  • Lid
Re: Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7
« Reactie #10 Gepost op: 2011/02/27, 18:06:41 »
Ik heb Thunderbird pas geïnstalleerd en gebruik nog geen add-ons.
Ik moet nog uitzoeken welke interessant is/zijn.
Heeft iemand misschien suggesties (wat doet zo'n add-on/functie/nut)?

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7
« Reactie #11 Gepost op: 2011/02/27, 21:08:02 »
Een belangrijke "add-in" is bijvoorbeeld "Lightning", de kalenderfunctie van Thunderbird.

Re: Thunderbird email delen tussen Ubuntu en Windows 7
« Reactie #12 Gepost op: 2011/02/28, 23:12:58 »
Profielen uitwisselen tussen Win7 en ubuntu gaat prima. Nog beter is werken met imap! Uiteraard als je een provider hebt die dat ondersteund. Je mail staat dan centraal op een server en welk OS of machine je ook opstart. Altijd dezelfde mail.