Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bad sectors op mijn HDD  (gelezen 13296 keer)

Offline Dimi

  • Lid
Bad sectors op mijn HDD
« Gepost op: 2009/02/08, 12:21:16 »
Hoe kan ik Bad sectors op mijn HDD herstellen?
Laptop Dell Precision M6500 (64GB SSD) 16 GB ram Ubuntu 9.10

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #1 Gepost op: 2009/02/08, 12:27:08 »
Hoe kan ik Bad sectors op mijn HDD herstellen?

Niet, helaas..... Een stervende harde schijf is volstrekt onbetrouwbaar. Dus snel je documenten kopiëren op een extern medium.

Daarna de harde schijf met hoge vaart in de vuilnisbak donderen en een nieuwe kopen.

Offline siegi

  • Lid
Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #2 Gepost op: 2009/02/08, 12:30:04 »
De meeste fabrikanten zoals western digital hebben op hun site een tool staan.
Op ultimate boot cd staan verschillende programma's op voor verschillende fabrikanten.
http://www.ultimatebootcd.com/

Als het aantal bad blocks niet stijgende is kan je de harde schijf perfect verder gebruiken. Zo heb ik ook een schijf die 2 jaar geleden enkele bad blocks had, deze heb ik toen hersteld. En nu werkt de schijf nog steeds.

« Laatst bewerkt op: 2009/02/08, 12:31:40 door siegi »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #3 Gepost op: 2009/02/08, 12:48:49 »
Zo heb ik ook een schijf die 2 jaar geleden enkele bad blocks had, deze heb ik toen hersteld. En nu werkt de schijf nog steeds.

Jij houdt van roekeloos leven....  :-)

Zelfs een *goede* harde schijf kun je na een jaar of drie niet helemaal meer vertrouwen:
http://blogs.zdnet.com/storage/?p=153
"The Google data suggests three years is a good time to retire a disk. I think I’m going to follow that advice from now on."

Ook RAID biedt geen oplossing:
http://storagemojo.com/2007/02/20/everything-you-know-about-disks-is-wrong/
"(....)these results validate the Google File System’s central redundancy concept: forget RAID, just replicate the data three times. If I’m an IT architect, the idea that I can spend less money and get higher reliability from simple cluster storage file replication should be very attractive.(....)

Offline siegi

  • Lid
Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #4 Gepost op: 2009/02/08, 12:52:43 »
@pjotr, Je moet zowiezo backups nemen, zelfs een splinternieuwe hd kan het begeven.

Die tools zijn er overigens niet voor niet om bad blocks te herstellen. (herstellen is veel gezegd, die delen van de harde schijf worden gewoon niet meer gebruikt.)

« Laatst bewerkt op: 2009/02/08, 13:04:19 door siegi »

van_zwier

  • Gast
Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #5 Gepost op: 2009/02/08, 13:01:03 »
Ik pas meestal de truuk toe, eerst bepalen waar de slechte sectoren zitten, vervolgens deel ik de hdd zo in dat ik partities maak die ruim stoppen voor de foute sectoren, en daarna een partitie die begint ver na de slechte sectoren. En dus de slechte plekken dus simpelweg niet gebruik, uiteindelijk is dat ook wat de tooltjes doen die een hdd "repareren"

"repareren" houd in dat de tabel die geschreven wordt ook de foute stukjes overslaat en daarna de tabel verder laten lopen, de software ziet dan de slechte sectoren feitelijk niet meer.

Pjotr heeft inderdaad gelijk blijft een risico, het is de toplaag die los laat, de meeste hdd hebben filters om fragmentjes te kunnen opvangen, maar dat heeft zeker grenzen, dat merk je het snelst aan de temperatuur, door de deeltjes is er meer contact met bewegende delen, dus hogere temperatuur.

Ook Siegi heeft gelijk het hoeft niet te betekenen dat de hdd gelijk aan z'n eind is.
Tja, je komt er maar op 1 manier achter....

M.a.w. een backup wordt dan steeds meer waard....
Het is dus niet gelijk paniek, maar voor belangrijke data ging ik ook op zoek naar een vervanger

Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #6 Gepost op: 2009/02/08, 14:56:22 »
Als het aantal bad blocks niet stijgende is kan je de harde schijf perfect verder gebruiken.
Hallo, perfect is het goede woord niet hier. Alleen als je mazzel hebt, blijft die schijf in de lucht en alleen dan. Het risico van dataverlies is echter aanzienlijk. Volgens mij is en blijft het beste advies in dit soort gevallen: heel snel backups maken en liefst ook zo snel mogelijk omzien naar een nieuwe schijf.

Ik heb dit "proefondervindelijk ondervonden": eerst drie, later vijf slechte blokken op een schijf en ik dacht ach, dat ext2 omzeilt dat vanzelf wel (was nog op Fedora). En ja hoor, gaat een poosje goed en dan... Alles pleittos! Gevalletje uit de categorie: 1x maar nooit weer!

Offline siegi

  • Lid
Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #7 Gepost op: 2009/02/08, 15:49:57 »
@paul ik heb als voorwaarde gezet in mijn eerste: indien het aantal bad blocks niet stijgend is... Dat is een enorm belangrijke voorwaarde.

Tja ext2 zal uit zijn eigen de bad blocks niet kunnen omvangen, je zal effectief zo'n programma moeten draaien zoals ik al aangaf. Dus dat voorbeeld is niets waard.

En nogmaals waarom zou een fabrikant deze programma's maken als ze niet ervoor kunnen zorgen dat de harde schijf nog kan gebruikt worden?
Tja als je graag de schijf weggooit doe je het maar...


« Laatst bewerkt op: 2009/02/08, 15:52:23 door siegi »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #8 Gepost op: 2009/02/08, 18:09:41 »
waarom zou een fabrikant deze programma's maken als ze niet ervoor kunnen zorgen dat de harde schijf nog kan gebruikt worden?

Zo'n simpel progje is gauw gemaakt, dus dat kost de fabrikant niet veel aan ontwikkeling... En er is natuurlijk altijd een deel van de klanten, dat of niet genoeg geld heeft om een nieuwe schijf te kopen (arme landen), of weinig belang hecht aan bedrijfszekerheid, of beide.

Tegenwoordig zijn harde schijven heel goedkoop geworden, dus onder normale omstandigheden zul je het beste kiezen voor bedrijfszekerheid. Gegevensverlies door een stervende harde schijf, kan enorme schade veroorzaken. Veel meer dan de kosten van een nieuwe harde schijf.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/08, 18:12:52 door Pjotr »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #9 Gepost op: 2009/02/08, 18:32:38 »
Kopieeracties vanaf slechte schijven kunnen nogal schade veroorzaken. Het Linux cp commando - en ook nautilus - heeft in dat opzicht nogal een eigenaardig en onveilig gedrag. Als je een bestand van de slechte schijf kopieert naar een reservekopie op een goede schijf, dan wordt dat goede bestand overschreven. Op het ogenblik dat er een leesfout optreedt, wordt het kopiëren onderbroken en blijft een gedeeltelijke kopie op de bestemming staan. Ik hoop, maar ik weet het niet, dat rsync een beetje veiliger is.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #10 Gepost op: 2009/02/08, 18:43:10 »
Citaat
Tegenwoordig zijn harde schijven heel goedkoop geworden, dus onder normale omstandigheden zul je het beste kiezen voor bedrijfszekerheid. Gegevensverlies door een stervende harde schijf, kan enorme schade veroorzaken. Veel meer dan de kosten van een nieuwe harde schijf.

Juist, de gegevens zijn waardevol, zo´n schijfje niet. Een bedrijf als Norman doet aan data recovery van gesneuvelde schijven, zelfs bij brandschade of waterschade. Ze vragen er enorme bedragen voor overigens.
En dan bad blocks. Volgens mij is dat immer een fysieke aangelegenheid, maar een rotte schijf laat zich juist slecht kopieren is mijn ervaring, dan ontstaan juist de heel grote problemen...Wat is wijsheid.

van_zwier

  • Gast
Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #11 Gepost op: 2009/02/08, 20:26:52 »
ben eigenlijk wel benieuwd na alle goede adviezen waar Dimi voor kiest....

Offline mrGee

  • Lid
Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #12 Gepost op: 2009/02/08, 20:44:20 »
Hallo

Speciaal omdat dd zich verslikt in bad blocks is dd_rescue ontworpen

http://www.garloff.de/kurt/linux/ddrescue/

Dus als je eens data van zo'n schijf moet halen en niet de bakken geld ervoor
over hebt, die je evt. bij Norman of Ontrack ed.  kwijt bent, probeer dit als laatste redmiddel

Schijven die zulke badblocks vertonen krijgen evt. (afhankelijk van de grootte in GB's) een
behandeling met de ubcd tools en een sticker badblocks. Worden wel ingezet voor niet belangrijke
streaming media of experimenten. Maar ik zie ze toch meestal in de junkbox verdwijnen, omdat ze
het meestal niet lang meer volhouden. Weggooien doe ik ze dan nog niet om de electronica evt.
voor andere reddingspogingen in te kunnen zetten. Vaak zie je bad blocks trouwens tegelijk met
een overtemp error.

Groeten Gerrit
« Laatst bewerkt op: 2009/02/08, 22:01:12 door mrGee »
-- = >  simplify if you can   -- = >

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #13 Gepost op: 2009/02/08, 21:52:31 »
HDD Regenerator, hier hebben sommigen de hd mee gerepareerd, maar hoe de hd zich in de toekomst tav bad sectors houd weet ik niet. Programma loopt zeer zeer zeer lang,  over de hele hd.
« Laatst bewerkt op: 2009/02/09, 16:18:40 door jan11000 »

Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #14 Gepost op: 2009/02/09, 12:31:10 »
Tja ext2 zal uit zijn eigen de bad blocks niet kunnen omvangen, je zal effectief zo'n programma moeten draaien zoals ik al aangaf. Dus dat voorbeeld is niets waard.
Als je e2fsck -c draait - en dat is geen gekke gedachte als je schijfproblemen hebt - worden bad blocks in een ext2/ext3-systeem wel degelijk gemarkeerd en in een bad blocks-lijst geplaatst. Citaat uit "man e2fsck":
" -c     This  option  causes  e2fsck  to run the badblocks(8) program to
         find any blocks which are bad on the filesystem, and then  marks
         them  as   bad  by  adding  them to the bad block inode. "

Offline siegi

  • Lid
Re: Bad sectors op mijn HDD
« Reactie #15 Gepost op: 2009/02/09, 19:06:55 »
Idd als je de optie -c draait, in elk geval enkele jaren geleden stond die volgens mij niet standaard aan.