Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: AMD Microcode verwijderen? (of niet?)  (gelezen 705 keer)

AMD Microcode verwijderen? (of niet?)
« Gepost op: 2012/11/18, 13:58:04 »
Hallo allemaal, mijn eerste post op dit forum. Nadat ik omwille van mijn Lexmarkprinter 2 jaar terug Ubuntu had verlaten, ben ik dankzij de nieuwe 12.10 toch weer terug bij Linux. (Wel dualboot, want helaas blijven sommige firma's alleen maar Windowsgerelateerde programma's aanbieden). Ik heb een vrij oude Asus Z53M laptop gekregen met een Mobile AMD Sempron 3500+ processor. Op basis van Sysinfo zag ik dat dit een 64-bitprocessor is, maar ook dat dit een zogenaamde 15h-familielid was (???). Nu dacht ik er goed aan te doen de microcode die ik bij toeval tegenkwam in  Ubuntu Softwarecenter te installeren, maar helaas: bij opstarten "FATAL: blablabla". Handmatig installeren in /lib/firmware/amd-ucode en dan proberen in de kernel te schrijven levert op: No such device. Prima, verwijderen maar weer dan, maar hoe doe ik dit? Of zie ik wat over het hoofd?

Ik geef toe, ik ben niet echt de meest getalenteerde computerfreak op deze planeet, maar soms snap ik er echt helemaal niks van. Zoals nu.

Verder buiten dit topic, maar ik heb de indruk dat 12.10 niet echt stabiel is. Klopt dat? Bij mijn vorige ervaring met Ubuntu (7.04) kan ik me niet herinneren ooit een 'freeze' meegemaakt te hebben.

Re: AMD Microcode verwijderen? (of niet?)
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/18, 15:39:59 »
Die freeze kan komen omdat je CPU wel wat oud is. Ik zou in dat geval Xubuntu 12.10 erop zetten die lichter is. Plus je hebt dan meteen een schone installatie waardoor ook dat Microcode-probleem wordt opgelost :)

Offline jan11000

  • Lid
Re: AMD Microcode verwijderen? (of niet?)
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/18, 15:47:49 »
sudo apt-get remove amd64-microcode
Dit in de terminal ingeven, en rebooten.

Re: AMD Microcode verwijderen? (of niet?)
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/18, 19:55:08 »
Jan, bedankt! Opdracht werkte perfect en geen foutmelding meer bij opstarten.  ^-^

Ik zal eens kijken hoe vaak ik een freeze krijg. Verder ga ik proberen of ik die automatische suggesties in Dash en in Softwarecenter weg kan krijgen. Volgens mij gaat daar de meeste rekenkracht mee verloren. Als een programma eenmaal is opgestart (zoals Firefox, Thunderbird) loopt het als een trein. Sneller dan Windows XP op dezelfde computer, die toch eigenlijk een makkie heeft op deze laptop (met 2GB RAM). Maar programma's starten en werken in het OS zelf gaat bij XP (nog) beter. Gevoelsmatig start 12.10 sneller op dan XP, maar dat kan schijn zijn. En mocht het allemaal vergeefse moeite zijn, dan zie ik wel wat ik doe. Xubuntu is dan een optie.

In ieder geval bedankt voor jullie reactie. Ik ben weer een beetje meer Linuxwise...

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: AMD Microcode verwijderen? (of niet?)
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/18, 20:49:19 »
Wat ook handig is: werk dit direct-doen-lijstje eens af:
https://sites.google.com/site/computertip/directdoen

Succes!  :)

Re: AMD Microcode verwijderen? (of niet?)
« Reactie #5 Gepost op: 2012/11/19, 09:08:40 »
Ik had hem inmiddels gevonden. Uitzetten van suggesties levert al veel winst op! Ik krijg er wel weer wat vertrouwen in.